torsdag 23 april 2009

Löp vi minns!



Igår framför tidningsståndet på Hornsgatan mindes jag liksom säkert många andra det gamla klassiska löpet ovan från 28 februari 1970.

Min första tanke igår var att ”negern” hämnats.

”Greve skjuten med gevär i Gamla Stan.”

Idag får man PK maffian i nacken om man kallar någon för ”neger”. Så var det inte i Sverige på den tiden.

Idag säger vi svarta. En del idioter pratar om ”färgade”. Det skulle betyda ommålade. Är Barack Obama färgad d v s målad från en grundfärg till en annan eller är han svart afroamerikan.

Michael Jackson däremot är…

5 kommentarer:

Jenny sa...

*fniss*
Och svenskläraren i mig skulle vilja använda löpet till en övning i satslära. Det är toppen med löpsedlar på det viset, man kan nästan alltid hitta tvetydigheter (eller språkfel) som är alldeles utmärkta att använda i undervisningen. :)

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Du menar;Den döde kom cyklande från höger(utdrag från polisrapport)

Inom mitt gamla gebit anses den var en av de bästa efter som den innehöll inte bara händelsen utan en större konflikt sammanfattad i, tja, på detta sätt.

När jag satt med ett gäng frilansande journalister borta på Bysis vid Brännkyrkagatan på 80-talet så hade vi ett annat löp på väggen.Den var från Expressen:

"Ove Törnqvist biten av Giftspindel!"

Sanningen om löp är annars att ingen vet vad som funkar. En gång hade AB inga idéer alls. Det blev:

"Aftonbladet ute idag!"

Upplagan steg.

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Ja,nu blev jag nervös. "den" syftar alltså inte på den döde som inte cyklade över huvudtaget när han var död utan på greven i en helt annan historia från 1970. Dessutom ska...;-)

Jenny sa...

*skrattar*
Ja, det förstod jag. Och när du ändå tog upp det så ... polisrapporter och läkarjournaler är egentligen ännu bättre än löp. Och de innehåller en hel del roliga saker: "patienten var frisk, tills han blev sjuk"

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Stämmer.Riksdagens protokoll är också en bra källa. Av riksdagens stenografer fick jagdå jag gjorde ett reportage om deras arbete veta att "lavinartad ökning" är fel eftersom en lavin rör sig nedåt. De berättade också att det före kom att riksdagsledamöter ville "ändra" när de kom på att deras uttryck var förevigade.