söndag 19 april 2009

Allt segare!


Svågern ringer och mumlar om Nouvelle Pelle. Jag påminner om att ifall inte Amiralen krupit under vingen så hade de inte haft sex rätt och en halv miljon är inte dåligt.

Vi hade inte heller Nouvelle Pelle och hade Einar Celeber som var vårt villkor hållit sig på benen så hade vi också haft sex rätt.

Det var jäkligt spännande det där Olympiatravet i varje fall.

Vi betalar cirka trehundra kronor i månaden för en bredbandsuppkoppling som ska ge oss upp till 24 Megabits/sek. Det där upp till beror på att ingen äger Internet och ingen kan garantera något. Men operatörerna tar betalt som om de kunde garantera något. Därför är en upp till 3 Megabits lina mycket billigare jämfört med vår och en del operatörer glömmer till och med att nämna det faktum att det är ”upp till”, d v s att det kan var hälften av den utlovade bandbredden.

I Irak drev jag ett bredbandsbolag. Vi samarbetade med Belgacom och vi kapacitet från en transponder i en satellit som de i sin tur hyrde.

Sedan sålde vi olika bandbredd för olika pris till olika kunder. Vi åkte ut och skruvade upp en parabol på kundens tak och drog en kabel till en router som i sin tur gick till en eller flera datorer som på så sätt kunde använda internet.

Efter ett tag upptäckte vi att vissa kunder, t ex ett internetkafé körde maximalt och dessutom 24 timmar om dygnet. Det påpekade operatören. Det fanns en ”fair usage” klausul i kontraktet åt båda håll.

Eftersom vi tydligt såg vad varje kunde använde så kunde vi lista ut att vissa kunder dels drog kablar till andra som använde internet till att ladda ner musik och filmer 24 timmar per dygn eller också själva gjorde det för att bränna skivor och sälja vidare.

Det var operatören som reagerade och hotade att slutkunden skulle stängas av ifall de inte skar ner trafiken.

Rätt eller fel kan man diskutera men så var det.

När jag nu hör Bahnhofs Jon Karlung gå ut och sudda uppgifter så är det Bahnhofs sätt att göra reklam för sig. Fildelare är välkomna att använda Bahnhof. Där ska de kunna känna sig säkra på att inte Jon och hans gäng ska skvallra för stora stygga staten.

Ändå är det samma stora stygga stat som genom generösa investeringar i infrastruktur gjort det möjligt för Karlung & Co att bygga upp sin business.

Enligt Henric Pontén på Antipiratbyrån är 40-90 procent av all nättrafik illegal. Det vore naturligtvis roligare om en branschorganisation som Antipiratbyrån kunde ge en lite mer exakt siffra. Ibland hör man 80 procent och ibland 70 procent. Om operatörerna varit behjälpliga i större utsträckning så kunde vi fått reda på det. Men operatörerna lever på fildelarna. Om inte fildelarna funnits så hade operatörerna inte sålt så mycket bredband. Vad ska jag med en 24 Megabits lina ifall jag inte använder den till något som kräver bandbredd.

Låt mig ta några exempel.

En blogg som den här tar kanske 15 kB (Kilobyte) plats när jag skickar den från min dator till Bloggers server. I min dator ligger en bok som är på 427 sidor som jag håller på att avsluta. Om jag skulle skicka den över nätet som en fil så tar den cirka 1 Megabyte.

En inläst bok däremot tar 50 till 100 gånger så mycket plats trots komprimering och det är samma med ett musikalbum med ett dussin låtar på.

Käftsmällarna i fildelarsvärmen och de operatörer som nu skyddar sina ”money makers” säger sig försvara Internets värdegrund. Öppenhet och frihet. Det finns en annan värdegrund som de glömmer. Solidariet!

Idag funderar jag väldigt mycket på vem eller vad som gör att det tar så förbannat lång tid att följa ATG Live. Är det så att trafiken till min dator av streamade bilder stoppas av ATG:s tekniska lösning eller är det så att den stoppas av att det sitter en hög fildelare och tar hem skivor och filmer för allt vad de orkar.

Jag betalar först 300 spänn för en ordentlig bredbandslina, sedan 100 spänn för ATG Live och resultatet blir att ett gäng gratisätare snaskar i sig min bandbredd med olaglig trafik.
Det är sådant som bekymrar mig.

Inga kommentarer: