torsdag 23 april 2009

Fildelarmaffian vill ha lag och ordning!



Nu är det uppror i nedladdningsmaffian.

Plötsligt är småtjuvarna intresserade av lag och ordning efter att ha ihärdigt trummat för att rättigheter till egendom endast föredras av baktsträvande gamlingar och redan avlidna. En domare, Tomas Norström har suttit i olika upphovrättsrelaterade organisationer och samtidigt dömt Pirate Bay-målet i tingsrätten.

Jag misstänker på goda grunder och av sättet att argumentera att antalet bordeline cases, stråltanter och snedtända ECS användare är kraftigt överrepresenterade bland den aktiva delen av fildelarmaffian. Just därför är det extra viktigt att inte ens C:s hustru osv. Denna misstanke om det mentala hälsotillståndet har förstärkts efter den senaste syreinjektionen och efterföljande reaktioner.

Men det spelar mindre roll.

Att en domare suttit i rättsvårdande organisationer är kanske inte så konstigt.

Det finns värre saker. Domarkårens extraknäck har varit uppe till debatt under tjugo års tid utan att något hänt. Först har du en hovrättsdomare som tar på sig medlaruppdrag i ett tvistemål mellan två stora företag. Fett arvode utbetalas av X. Ett halvår senare hamnar X i ett helt annat mål i Hovrätten.

När man nu hade ett högprofilmål som detta är det otroligt att man inte rensat bort den aktuelle domaren ur diskussionen ifall man i förväg kunnat slå fast att det funnits risk för jäv. Jag antar att man tyckte att han hade god insikt i frågan utifrån ett rättsligt perspektiv. Alltså en domare som vet vilka lagar och regler som är tillämpliga. Alternativet är att hitta en domare som har samma eller sämre kompetens på området men inte är knuten till någon organisation. Fri men okunnig. Min gissning är att man får en domare med sämre kunskap och det gynnar fildelarmaffian och inte rättvisan. Men ur jävssynpunkt vore det att föredra. Helst skulle fildelarmaffian såklart velat ha en domare som själv är fildelare. En porrsurfare med dåligt samvete kanske skulle bli bra? Det borde Bahnhofs Jon Karlung kunna leta fram ur sina gömmor.

Under tiden får väl rättväsendet ta sig en funderare om vi har råd att ha domare utan gränser.

Att fildelarfilosoferna inte har några gränser visste vi innan. Man kan också fundera över varför Pirate Bays annars så uppmärksamma advokater sparat på den här karamellen över hela rättegången. Det borde vara deras uppgift och inte P3:s att konstatera att det föreligger risk om jäv. Vad ska man annars med försvarsadvokater till?

Musiktips: Charlie Winston/ITunes

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stefan Först måste jag säga att jag gillar hur du skriver. Det är ett nöje att läsa, sen att jag inte håller med dig i allt må så vara. Att du tar jäv som nått lätt har jag svårt att förstå för mig är rättsäkerheten ett av de viktigaste instrumenten vi har i ett samhälle om vi nu vill ha nån demokrati. jag har en annan åsikt om fildelning än dig, tex så ser jag det på samma sätt som kassetbandet. Det var lika stor protest från musik branchen då som nu. Sen om musik branchen förlorar pengar på det kan man alltid diskutera själv laddade jag hem ganska mkt musik för ett antal årsen. Så under en 3 års period köpte jag nog mellan 6-8 skivor i månaden. Sen 2 år tillbaka så har jag inte laddat ner en låt och under den 2 årsperioden har jag köpt en skiva 1skiva. Så rent på mig så har branchen förlorat pengar på att jag slutat ladda ner komiskt va ;) sen kan vi ta spel branchen hur kan man ta dom på allvar när typ 50-60% av alla spel behövs det minst 1-3 patchar för att få skiten att fungera. Undrar vad det skulle hända med bil branchen ifall man var tvungen dom första månaderna åka in till verkstaden och byta ut prylar för att få bilen att fungera. Ena veckan får du höger broms att funka och vecka 2 får du lysen till bilen. Till slut måste jag bara säga att du har en av dom bästa bloggar jag läst. Så trots att jag inte håller med dig i allt så är du en jävel på att skriva ha en underbar dag och hälsa spiken ge han ett stort köttben ;)
Drakfan "Roger"

Stefan Hagberg sa...

Hej, Roger. Först vill jag tacka för dina värmande ord en kall vår som denna. Man behöver inte alls hålla med vad jag sladdrar om. Tvärtom.
Den där domaren skulle själv fallet inte dömt i målet ifall han sitter i lobby organisationer för skivindustrin eller nyligen haft uppdrag som kan skapa jäv. Det är det jag säger. Sedan är det en annan sak att de små anarkokapitalisterna kring Pirate Bay tycker att allt som inte öppet gynnar deras KAOS-teori är partiskt.
Jag har precis som du spelat av musik t ex från Tio i Topp. En liten burkig plastband spelare med usel mikrofon. Det var nog tur det. När SR skulle ge ut ”Tio i Topp” visade det sig att de inte sparat alla program så de fick gå ut till svenska folket och efterlysa program.
Jag jobbade en period på P4 Riks med ett par spännande utvecklingsprojekt. Jag föreslog bl a att man skulle skapa något kreativtmed SR:s arkiv plus mängder av andra ljudupptagningar som finns på Gärdet. Det senaste tänkte jag man kunde i förstahand använda för landets skolor och universitet. Jag ska inte gå in på några detaljer men det slutade med att cementrövarna i ledningen satte sig på alltsammans och först efter lite hjärt-lungmassage lyckades jag stappla ut från byggnaden för gott.
Skillnaden mellan 60-talets kassettbandspelare och idag är mängden noder till en källa. Högst att du eller jag kunde eller ville kopiera några stycken band till polarna.
Av kvalitetsskäl köpte vi inte sällan de skivor vi gillade bäst i alla fall.
Min första LP och EP samling som bland annat innehöll St Pepper, John och Yokos nakenskiva och mängder av unika utgåvor är bort för länge sedan i utlåningar och olika flyttar.
Carina har en massa gamla godingar som jag ska föra över digitalt med USB-Vinylspelare när jag får tid. Under tre år har jag köpt sexhundra låtar från ITunes som jag upptäckte när vi bodde Irak. I Irak tvivlar jag på att det finns en enda orginalskiva. Allt är kopierat.
Pirate Bay och vad de nu heter har en enda idé och den distribuerar enkelt och smidigt musik, filmer mm till miljoner användare som inte betalar en krona verkens rättighetsinnehavare.
Det räcker med att ställa frågan varför de kallar sig ”Pirate Bay” och inte ”Florence Nightingale Bay”.
På några sekunder kan en miljon fildelare ladda ner nya Dylan, Jay-Z, Lars Christerz etc. Så var det inte på 60-talet. Det finns inget Love and Peace över anarkokapitalisterna på Pirate Bay eller Bahnhof för den delen.
Spel är jag inte så hemma i men det är klart att det finns en massa girighet hos de stora skivbolagen precis som hos de flesta bolag. Min svåger fick en repa på framlyktorna. Byta glas? Ha! Byta två hela insatser för niotusen spänn. Det är grön politik det.
På min tid fanns det en del skivbolag och musiktänkande som skulle gynna musikälskarna och artisterna. MNW var ett sådant som bildades 1969. De finns kvar med det står MNW c/o Bonniers Amigo Musik på deras hemsida. Det finns inget som hindrar musiker att starta alternativ produktion och distribution, ett musikens IKEA.
Då skulle vi få en massa musiker som inte tjänade hundratalsmiljoner eller miljarder. Skivbolag som inte hade något vinstintresse och serverade Afrikakaffe.
Vill vi det?
Jag är tveksam.
Är nio spänn dyrt för en låt? Är 90 spänn dyrt för ett album som du kan bränna på en skiva och ge till din kompis.
Jag tycker inte det.
Spiken hälsar att han skissar på en ”Bone Bay” där man kan ladda ner köttben hela tiden!.
Ha det bra själv!