torsdag 2 april 2009

Buckley och Buckley bland annat



Dagen efter 1 april 2009 ser världen fortfarande ut som ett skämt.

Ett lätt svep i världsrymden övertygar en om att så är fallet. Jag lyckas reda ut några saker. Tim Buckley´s son heter Jeff. Båda dog unga. Den förste blev 28 år och den senare 31 år. Den senare dog 1997.

Tim Buckley ska ha sagt Bye, Bye, Baby och Jeff hade den goda smaken att simma ut i en flod med kläderna på. Vad händer med folk?

Båda hade fantastiska röster och Jeffs tolkning av Leonard Cohens megahit Hallelujah går inte av för hackor.

Tim Buckley´s röst spände om fem och en halv oktav som verkar mycket även om jag inte är speciellt kunnig på området. En sång som i varje fall indikerar viss talang är Song to the Siren.

Cohen har inte dött vad jag vet. Hans skiva Leonard Cohen´s ”Live in London” kom flygande till ITunes den 31 mars och den har jag just satt tänderna i. Smakar bra om man tycker om den sortens musik. Här finns det mesta.

En kille som det inte var självklart att hålla på med musik för är…

Jo, innan jag glömmer det . FN har förnyat sig. Härom kvällen smällde det till ordentligt när ”Battlestar Galactica” flyttade in i FN huset i New York. I panelen fanns William Adama, Laura Roslyn och Whoopi Goldberg som är en stor fan av serien. Whoopi som skötte baren i en Star Trek omgång.

Det gällde att ta nya grepp och B.S.G som serien heter ifall man är cool skulle då mjuka upp hjärnorna på centralbyråkraterna i världens länder. Mycket uppskattat. Sedan blev det hör och häpna…pekingankssrullar…skinnet plus pannkakor precis som Boliviakinesen sa. Så liiiiiiiten världen är ändå.

Jo, en kille som kom igång sent med musiken…eller sent och sent. Han är 27 år idag om lever i Tel Aviv men innan dess så bodde han i en liten by, Zichron Yakov i norra Israel där det inte fanns en enda musikaffär men en fin sandstrand. Hans föräldrar var akademiker så han tyckte att det räckte, hoppade av gymnasiet och kasade iväg till Tel Aviv. Han heter Ophir Kutiel och kallar sig ”Kutiman”. Det är funk, soul och man blir intresserad. Förebilder som Fela Kuti och James Brown. Det är här man blir lite förvirrad. Fela Kuti är en fantastisk afrikansk musiker, men hur passar Ophir´s dopnamn Kutiel ihop med Kuti och hur gick allt till och varför.

Sasha Frere Jones på The New Yorker har intervjuat Kutiman om går under titeln remix artist.

I den stora världen utanför pekingankor, sandstränder och annat som gör livet uthärdligt så har Carl Johan Jepson hittat en död katt i sitt stall.

Det var någon här eller på ett forum som tyckte han var en sissy för att han nämnt saken. Efter TV4:s teveprogram hade någon ringt och hotat Jepson. Jag har varit i Jepsons kläder några gånger. Blivit hotad till livet, utsatt för en terrorbomb och så vidare. Han överväger att polisanmäla saken. Det tycker jag absolut att han ska göra.

Det tycker jag den som fick spik i höet också ska göra. Var inte det också i de där krokarna?

Vad jag vet så var inte Jepsons namn känt när TV4 och Kalla faktas två program sändes. Så den eller de som ringde då och hotade Jepson hade ”bra” bakgrunds information. Det rör sig verkligen i de där trakterna.

Ryssen Mikhail Sholokhov, skrev en novell, känslosam men i mycket bra. ”Fölet” heter den.

Nu ska jag steka den farliga strommingen.

Inga kommentarer: