onsdag 8 april 2009

Lisas besvär!



Egentligen borde jag ligga och knäskura golvet i badrummet eller dammsuga vardagsrummet.
Men enligt mitt och Spikens(han sköter damsugarmunstycket) logistiska koncept så hinner vi det innan 23.00 ikväll.

Istället sätter vi på smörgåsgrillen, detta fantastiska instrument som producerar de mest delikata och onyttiga anrättningar.

Jag har berättat min öppna beundran för smörgåsgrillens möjligheter. Med bara en liten, liten gnutta fantasi så tror jag att vi kunde lösa den nuvarande ekonomiska krisen men hjälp av smörgåsgrillens inneboende möjligheter. Jag arbetar på ett koncept som likt Socker Connys järnrör kommer att slå hela världen med häpnad. Vänta bara!

Dagen måste börja bra när man har mycket på gång.

Så efter att ha ätit en sen men trevlig frukost piggnade vi till. Vi sorterade leksaker till långt in på småtimmarna i natten som gick. Ska den pipisen ligga i den eller den lådan och hur många tjurmuskler behöver en lätt överviktig men annars normalstor Parson Jack Russel. Svaret är: Alla!

Så vi satte på Lisa Magnusson… Nej, men vi satte på We Are The Champions med Queen och tänkte oss in en situation där vi stod i vinnarecirkeln. Fast i olika vinnarecirklar antar jag men när låten var slut så vidtog den grå verkligheten och då hamnade vi här med just det; Lisa Magnusson.

Jag har tidigare berört Gratis-Lisa. Då trodde jag att hon var korkad. På bilden såg hon korkad ut. Men man ska inte döma folk. Lisa är för den oinvigde krönikör på Aftonbladet. Hon skriver en nysvenska som ungdomarna kan identifiera sig med nu när de gamla stötarna som Unni Drougge och Nina Lekander börjar närma sig rullator.

Hon skriver ”ofräscht” och ”ovärt” med en schwuuuung som får en att tappa hakan. Här rör det på sig i snabb takt.

Nu har jag måste jag erkänna bara läst hennes idiotiska inlägg till försvar för fildelarna som jag antar att hon själv tillhör om hon inte lagt ner nu efter 1 april.

OCH hennes senaste alster som jag snubblade på när jag letade efter min kompis.
För er som inte gillar diskussioner om sex, marknadskrafter och fame så är det dags att ta till höger vid nästa GIX och surfa vidare någon annanstans nu.

Lisa ryker i sin krönika på skådespelerskan och sångerskan Tuva Novotny. Eller rättare sagt hon använder henne för att säga att alla tjejer vill få killar att dregla.

Lisas grundtes är att alla tjejer vill vara sexobjekt. Tuva får sig riktig dyngare med sleven eftersom hon enligt Lisa är PK med stort P och stort K. Mitt i alltsammans stannar jag upp och funderar. Vem är Lisa?

Hon är ingen Bimbo. Har jag skrivit att hon är en Bimbo och det tror jag inte så tar jag tillbaka allt. Ett tag funderar jag på att utnämna henne till årets Dumbo för det hon skriver men så bestämmer jag mig för det mera sofistikerade Swimbo som betyder att Lisa är en brud som vill upp här i livet. Hon vill bli debattredaktör och senare i livet gärna chef för någon större publikation. Hon behöver regelbunden spegling som de flesta journalister där pappa och mamma inte sa, duktig flicka tillräckligt många gånger eller alldeles för många. Därför simmar hon men kraftiga simtag mellan olika frågor som kan tänkas reta gallfeber på folk.

Så hur var det med Lisa. Jo, hon vet precis hur hon ska föra staven för att uppnå maximal effekt.

Hon ryker på en politiskt korrekt men potentiell hycklerska. I det här fallet Tuva som är känd och som med rätt vinkel från en revolutionär som Lisa, kan uppfattas som skitnödig.

Här spinner Lisa mycket skickligt. Tuva vill inte prata om sitt privatliv. Tuva vill inte vara sminkad mer än normalt på tidningsbilder. Tuva vill vara ett föredöme för unga tjejer i en elak värld av exploatering av unga flickor.

”Hahaha", skriver Lisa. "Det här är självklart stor humor. Men samtidigt är det ju lite tragiskt. För varför tror Tuva Novotny att hon måste vara en god förebild för unga flickor? Och varför tror hon att en god kvinnlig förebild är lika med en hemsminkad brud i tråkiga vardagskläder? Det är väl lätt för någon Tuva Novotny att vara naturligt snygg, men alla har inte den turen. Så vem är hon att bestämma hur vi andra skall sminka oss? ”

Här kommer Lisa in på väsentligheter. Hon sitter på en tidning som i stort sett inget annat gör än talar om för folk vad de ska tycka och ha på sig. För inte så länge sedan skapade man en hel avdelning kallas Sofies Mode där man får veta vad som gäller.

Från ledaren till tvittrarna som medarbetarna producerar i hopp om att folk ska följa så tidningen kan brösta upp sig med att vi gjorde det och det och var först med det och det. Hur många ton smink extra säljs det efter Lisas lilla lans för mer pancake och eyelines åt brudarna och delar av HBT maffian.

Lisa marknadsför skönhetsporr bara genom att sitta där och skriva att en påsättning är vad som gäller för alla tjejer och för att bli påsatta eller för den delen få möjligheten att sätta på så krävs en listig krigsmålning så killarna får en ordentlig ribba som räcker ett tag.

Lisa jobbar på en produkt som ska säljas i olika former. Det handlar inte om att marknadsföra rätt och fel utan om att säga att bantning är bra på sidan 6 och ta tillbaka det på sidan 10. På sidan 1 har man en politiskt korrekt kvinnosyn och på sidan 22 säljer man kvinnor från Baltikum.

En modern produkt som AB är en diversebutik utan själ som likt Lisa simmar hit och dit på jakt efter något som kan marknadsföras som en produkt. Produkten har sedan ett visst värde till folk tröttnar vilket oftast sker efter några dagar och då kan den bytas ut mot sin motsats. En modern mediaprodukt tycker inget, har inga grundläggande värden eller vill något speciellt utom at tjäna pengar.

Lisa hjälper till så gott hon kan. Hennes uppgift är nu att vända på steken. Få igång ett litet medialt slagsmål där två tjejer ska gyttjebrotta på tidningssidorna, små enkäter ska ordnas och folket ska få bli lite upprörda och säga sitt.

För en Swimbo gäller det att simma på och det kan Lisa. Hon kan dyka upp i morgon och säga att bögar är värdelösa.

Så hur är det i sakfrågan då?

Hon retar sig på Tuva som säger:

"Det är märkligt att man så ofta ser intelligenta, begåvade kvinnor som står där. Sedan försvarar de sig med att de 'inte tog av nåt', men de har ändå plutmunnen och den sugande blicken. What the fuck, varför gör de så?"

Sedan fortsätter Lisa att utveckla saken:

"Ja, varför använder sig kvinnor av plutmunnen och den sugande blicken? Vad tror du, Tuva? Är det kanske för att de, hemska tanke, vill bli åtrådda? Inte så konstigt i såna fall. Alla vill väl vara sexobjekt.

Jag är less på att man jämt och ständigt skall behöva försvara sitt sätt att sminka sig för dumma subbor som inte fattat ett skit, att så kallade feminister tar sig rätten att döma ut kvinnor som dåliga för att de gör kåtminen. Och jag är less på att ännu en generation flickor lär sig att vaginan är en liten gottepåse som inte skall bjudas ut till första bästa helt billigt utan sparas till någon man verkligen tycker om.

Och om man inte fattat att fitta är fel och fult så får man lära sig det i pedagogiska projekt i tjejtidningar eller statlig regi, det är DU ÄR INTE ALLS TJOCK, fast eh, ta inte den korta kjolen, va, och sedan får man göra sin egen brosch för att visa att man tycker om sig själv och är helt okej som man är.

Jag vill ha fler horor! Jag längtar efter en glad småtrind eller heltjock kändisbrud med asmycket smink, en som har plutmun och sugande blick och en snygging i varje hand. Och när tidningarna skriver att hon har fula kläder och celluliter och att hon ser ut som en hora så ler hon bara och dansar vidare. En enda sån är allt jag begär. Tyvärr finns inte någon sådan förebild att tillgå. Istället har vi Tuva Novotny, som hyllas som hjältinna av läsarna för att hon säger nej till att se ut som hon är sugen på att ligga. Vad är det här, 1700-talet, eller? Det är så jävla ofräscht.”

Lisa vill att tjejer som inte ser ut som Tuva Novotny(hur hon nu ser ut) ska få en chans i sminkburken.

Alla vill vara sexobjekt, säger Lisa. Absolut, åtminstone på fredagar. Det är nog lite mer nedärvt än Tuvas avsminkningskoncept. Så där är hon rätt ute.

Sedan undrar jag igen. Är det möjligen så att Lisa har fet hy och bara är kåt och avundsjuk på Tuva nu när vårsolen bränner på genom redaktionsfönstret ute på Globen. Tuva som inte ens behöver köpa burkar för 500 spänn för att få ett skott i råttan.

Så kan det vara. Men Tuva då?

Jag är tvungen att slå upp henne på Google. Hon ser lika politiskt korrekt ut som Lisa beskriver henne och hon kan helt säkert pensionsspara 500 spänn smink mer i månaden än Lisa Magnusson men Lisa ser faktiskt kåtare ut så hon får säkert sitt också och dessutom kommer det säkert att gå bra för henne också i livet. Makt och en fet plånbok kan också attrahera.

Det olösliga relationsproblemet skymtar fram i slutet av Lisas drapa. Hon vill ha sminkade brudar, lite småfeta med ”en snygging i varje hand”.

Lisa, nu säger jag som i ”Fråga Doktorn”.

”Lisa, fula tjejer har en sämre utgångspunkt att fånga snygga killar vilket du inte riktigt nämner i ditt brev och vice versa. Du vill ha snygga killar för tjocka tjejer som inte är så vackra. Jag önskar att det generellt var så att skönheten sitter i betraktarens ögon men så är det inte. Det spelar ingen roll ifall du rullar in sig i buffelurin så är det så. Exakt vad som gör denna skillnad vet man inte. Dock det finns undantag. Det kan du ju hoppas på. Sen är det väl lite orättvist att de där två snygga killarna ska få dela på en rugguggla. Men generellt gäller denna regel så kontentan måste bli att både du och din bekant Tuva har fel. Det här är i stort sett det enda man inte kan lagstifta bort. Så om du vill ha ett snabbknull vilket var ungefär vad du uttryckte så får du fortsätta med buffelurinen och bredspackeln medan Tuva får en massa snyggingar utan att anstränga sig och dessutom plussar på sitt pensionskonto med en femhundring varje månad.”

Så livet är orättvist. Men det visste vi ju redan.

8 kommentarer:

Katja sa...

haha soft :) så typiskt att den som anmärker på lisas språkfönedrande språk är en kille...

Björne sa...

Jag håller på Tuva jag.

Grejen är ju ändå den att "fula" tjejer får ju oftast "sitt" ändå medan fula grabbar oftast blir utan...

Så om man är ful och kåt och tjej så ska man ändå inte oroa sig för det löser sig ändå :)

Stefan Hagberg sa...

Till Katja: Ja, så kan det gå. Den där med blöjbytena var bra;-))

Till Björne: OK, Björne snackar vi Norrland eller hela landet;-) Jag tror att du har rätt om att flera tjejer får sex än killar och det är på tiden att den frågan kommer upp. Jag såg att LO:s webbplats håller på med en demokratidrive och frågar vad man vill Wanja ska prata om Första Maj. Det här är ju verkligen en basfråga som borde kunna locka en ganskas stor grupp män till nästa val.

Jag fialr på en text som hon kan väva i mellan krossa borgarna snacket och kvinnolönerna. Sen får du tar och pallra dig ut med banderollen Björne: Fler tjejer åt ensamma killar i hela Sverige nu!

Den blir ungefär tio meter bred men du kan säkert få någon gammal spinnaker från något havererat finansbolags firmabåt för en billig slant. Sedan får du batikröda den i tvättmaskinen och det lär gå en fem-sex lite målarfärg. Blåsten behöver du inte bekymra dig om. Det blåser alltid som fan på Första Maj.

Jag skickar upp några starka killar från KLK(Kontakt Lösa Klubben) på Hålet härnere ifall det blir svårt med fanbärare.

Björne sa...

hahaha :)

Nebraska Stable sa...

Smörgåsgrill är en attans bra uppfinning,inte minst för att det blir minimalt med disk.
Själv har jag försökt rädda upp dagen med Duffy,tryffelsalami och rödvin. Inte helt fel.

Jag förstår att Tuva kan väcka ont blod hos Lisa. Snygg,smart OCH talangfull som hon är. Det är väl mer än hon kan tåla?

För en annan som är både rugguggla och osminkad återstår det väl bara att krypa under en sten och gömma sig.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Duffy kan rädda en hel dag. Nej, för fan Nebraska vi startar Ruggugglepartiet. Efter nästa V75:a så spelar ändå frisyren ingen roll. Björne får måla på lite mer text på spinnakern bara. Kan vi få in något om smörgåsgrillar och Rädda Sverige också så tror jag vi har ett vinnande koncept;-)

Nebraska Stable sa...

Du har fanemig rätt! Mer smörgåsgrillar åt folket!
Nu ska jag försöka sova och ladda för morgondagens påskrusning på jobbet. God natt!

bantningspiller sa...

nice blog