söndag 26 april 2009

En halv dag till travbanan


Fokus? Blommor i morse i vid Bysis. Magnolia?

Jag försöker prata med min hund men han är HELT död. Jag är inte förundrad. Dagens strapatser var utomordentliga och fyllda av dramatik för alla smaker.

Amir är Carinas och min kompis. Han hade en bra idé när han ringde idag. Vi skulle åka ut till Solvalla, Sveriges National Arena.

Jag tyckte vid den tidpunkten att det var en lysande idé.

Solen sken, fåglarna vrålade i träden och det kunde bara inte gå fel.

Det var ett tag sedan jag var på Solvalla men inte så länge sedan.

Amir som står i kök och lagar mat hela dagarna ville ta en promenad från Sundbyberg. Den vägen har vi gått många gånger. Trodde vi.

Men jag ska ta det från början.

Jag skrev en artikel om miljöförstöring 1964. Det var samma år som ”Pop 64” dök upp i kioskerna. ”Pop 64” var en grön läsk. Det fanns ingen grön läsk innan dess. Det uppmärksamme läsaren har hört mig traggla om ”Pop 64” tidigare men den var faktiskt epokgörande på det gröna området.

Där började min gröna ådra spira. Den är inte bred men den finns.

Kan jag åka kommunalt så gör jag det. Spiken hatar buss och T-bana. Pendel är OK men inte mer. Spiken vill åka i stora, höga besinslukande bilar typ SUV. Han gillar att sitta högt och ha koll på grejerna hellre än att kasa runt på golvet i en t-banevagn. Han åker också gärna egen fåtölj i flyget. En miljöbov kort och gott. Dålig hund!

Jag däremot har åkt kommunalt i Stockholm från 1982 till 2009 med avbrott för sex månader när jag ägde en bil 1988 eller om det var 1987. På den tiden hade vi elva segelsäckar att frakta hem.

Amir bor i Farsta Strand.

Så vi träffades på Södra Station och tog pendeln till Sundbyberg. Spiken var jätteglad för hans bästis kom. Under nästan tio års tid serverade Amir Spiken allehanda läckerheter på Zinkens Krog.

Amir har dessutom en Spanieltik som heter Amanda.

Nåväl, allt började bra. Pendeln dök upp i tiden kvart senare var vi i Sumpan City. Men efter tio minuters promenad mot Valla var vi alla tre håglösa, uttorkade och framför allt förvirrade. Alla gamla landmärken var försvunna. Till sist såg vi ljuset i tunneln. Ett saftstånd som det stod Svensk Fastighetsförmedling dök upp ur dammtöcknet.

– Välkomna, sa en käck Representant. Viktor Hansson Bygg hade också smällt upp ett par Öppet Hus Bodar. Långt bort i fjärran såg vi Solvalla. Mellan oss och National Arenan var en massa inhägnade nysprängda bergsknallar som kontrollerades hänsynslöst av NCC, Viktor Hanssons hejdukar och tjejen med den feta hyn från Svensk Fastighetsförmedling. Så jag frågade Representanten hur man kom till Solvalla. Det visste hon inte. Kanske via Stora Vägen.

Nu började våra verkliga bekymmer. De var stängsel överallt. NCC, NCC och ännu mera NCC. Vi yrade över en parkering fast Amir var tveksam.

Långt uppe i ett hörn fanns en grind som ledde in i en skog. Faktiskt. En hel skog. I skogen fanns en övergiven tennisbana. Helt otroligt. Hit och dit. Klockan gick och alltfler värmningar försvann på banan långt bort i soldiset vid horisonten. Ännu mera stängsel. Hål. Hurra. Sedan gick vi över en annan föryngringsyta som NCC kontrollerade och i andra änden gick man något förvånande bara ut vid sidan om kroppsbyggarna på kolonistuge området. Nu var vi lite närmre Solvalla och himmelriket, men upptäckte att det inte fanns en chans att korsa motorvägen så vi fick bestiga ännu en dammig slänt ivrigt påtutade av ilskna bilister innan vi slutligen skräckslagna räddade oss upp på bron som går det Stora Maranataträsket.

Utpumpade och törstiga kom vi så till sist fram till National Arenan. Ungefär en halvtimme för sent.

På grund av vårt omtöcknade tillstånd strök vi sedan bort Cazina i första. Det var vårt stora misstag.

En fin dag. Solen var lysande och klar vid Franks som numera heter Pershing. En kassa var öppen så hälften av alla spel gick om intet för solgudarna med tändstickor mellan fingrarna medan skuggmonstren antagligen hade brontoflyt på andra sidan i skugghavet.

Jag ska inte säga något om toaletten vid sidan om Franks… ursäkta, Pershing.

Efteråt passerade vi Hockey på vägen mot Rissne när han svängde söderut i sin silverfisk. Jag gillar Hockey. Han är en normal kille.

Det har kommit ett nytt mode inom travet. Det är ett slags plastbrillor med solglas som likar ett par gigantiska Ray Ban pilotmodellen men bara i plast och med en vit stripp ovanför ögonen.

Hockeys grabbar hade sådana och jag såg flera så nu vet ni vad som gäller på Elitloppshelgen.

Därmed är det slut på modebloggen.

Det blev lite bergsbestigning till Rissne och en långdragen t-bane tur hem.

Jag tror att alla förstår budskapet. Först och främst så borde det ordnats en gångväg till Solvalla när det där bygget startade. Dessutom borde Solvallas bilburna kameler fatta att alla inte har tjänstebil och att en del föredrar en promenad. DESSUTOM borde man informera om att NCC, Viktor Hansson eller vem fan det nu är spärrat gångvägen och att man enbart kan åka buss till Valla om det nu fortfarande går.

Så jag fortsätter att föreslå en ny pendeltågsstation vid Valla.

Sa jag att min hund är utmattad.

Så hur blir det med det gröna alternativet?

Jag tror att jag såg Jennys förenings hästar om det var de som red före vid defileringen. De såg fina ut. Varför sa dom inget, jönsarna med mikrofonen?

7 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Jag har funderat mycket hurd et har kunnat gå så illa med pubiksiffrorna, inte minst på Solvalla. Det finns många svar på den frågan. Ett fick jag erfara själv. Ringde upp min hemmabana för att få en offert vad det skulle kosta om våran fackklubb på jobbet skulle fixa en familjedag på travbanan. Vi kunde bli allt mellan 5 -50 pers. Två veckor senare hade jag fortfarande inte hört något svar från banan. Än mindre sett någon offert!!

Något vi borde studera är fotbollen tror jag. Dom har ju verkligen lyckats vända en pubilktrend. Och har du läst en sportbilaga? Det är fan 90% fotboll dom skriver om.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Det är klart att det går att vända. Bygg en ny bana på Valla.Flytta galoppen till Valla och sälj marken om förbundet nu äger den. Bygg ett dressyr och hoppcentrum där.Koncentrera verksamheten kring vad det handlar om,nämligen hästar,sport, spel och umgänge.

Koncentrera kompetensen.

Om du tittar på de stora fotbollsklubbarna i Stockholm så har de en sak gemensamt. Det tarmindre än fem minuter från tunnelbanan att gå till varje arena. Därför är dessa arenor också intressanta för andra ändåmål. Om de nu ska bygga om Valla,nytt eller vad senaste budet är så måste man kunna komma dit enkelt och det gör man inte idag.

Sedan måste det finnas unika banspel för man går inte dit för att det är tillgängligt utan för att spela och ta en öl.

Lite trevlighet eller som du påpekar intresse skulle inteheller skada. Sura vakter som skickar ut hunden orkar man inte med. Till och med dambutiken 60+ på Hornsgatan eller sjörestaurangen Loopen nere i Tanto ställer fram skålar med vatten till hundarna. På Valla fårman en blick som omman skulle skjuta amfetamin med vattnet. Sparka ut det där jönsgänget som ändå inte kommit med en enda fräsch idé. Jo,ursäkta hopptältet och lekstugan för ungarna. Men ge ungarna tillfälle att kolla på riktiga hästaromdet så bara är att känna på en. Nu var detnågra som sålde hästgrejer på ett bord. Men vad gjorde killen med örhängen och rock´n roll kepsar där. Dom där krimskramstyperna finns ju överallt.Vem har släpptin dom.Ta in lite närodlade korvar eller vad som finns. Så har de på Vincennes, te x vid jul. Där kan man bli ordentligt dragen av allt provsmakande och man handlar eftersom priserna är normala.

Men man är där för att spela. Få bra information om hästarna och spela. Men det är som du säger.Till och med när man släpar dit folk så lyckas dom klanta till det.

Idag hade dom gratis inträde.Men pennorna kostade en tia istället fören femma sådet var kanske där dom tog in det. Jag bryr mig inte men det finns olika människor på banan.En del har gott om flisoch korten haglar som höstlöv i luften. Andra lite mindre. Det är möjligt att marknadsavdelningen redan har slagt fast att dom har egen penna men dom måste också ha en morot precis som alla som gör sig det icke föraktliga besväret att ta sig till banan.

Ta dom där pensionärerna som man ser hela tiden. Dom lirar inte för så mycket men dom kommer dit. Ge alla ett klippkort. Efter tio klipp så får man följa med på en guidad tur med stalltips från några aktuella tränare. Det finns miljoner sätt att knyta folk till en verksamhet.

Men om dom inte ens orkar peta ihop en offert så blir det svårare;-)

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Glömde media. Gören egen hästkanal med allt möjligt om hästar. Först och främst skulle den kanalen sända hela lopp. Jag är väl för fan inte intresserad av att Halte Bosse galopperade efter700 meter.Jag vill se vad som hände. Jag spelar och vill se loppen. Snart kommerinte 70 procent av Harry Boy kunderna utan 90 procent att låta ombuden "kolla ifall det blev något".

En sådan kanal skulle sannolikt bli billigare än att låta Tv4 köra sitt koncept.Vinnares format och prioritering har utvecklats åt helt fel håll.

Trav är en kunskapssport/spel och utan tillförsel av information och kvalité tappar man fokus på kundens behov.

Jag är kunden.Spelaren som kanske handlaren travhäst efter en bra dag på travbanan. Nu skiter jag i Kanal 75 och Vinnare för nu ska jag ut och pissa hunden;-O

Jenny sa...

Jo då. Det var mina kompisar som red före. Jättetråkigt att de inte sa något. De hade fått information innan om respektive häst och dess tidigare karriär som travhäst allt för att kunna ge info till publiken. Trist när det inte fungerar.

Jag har länge tyckt att det är för lite annan sport än fotboll i sportbilagorna. Synd att kalla dem sportbilagor, varför inte kalla dem för fotbollsbilagor på en gång? Istället för att köra med falsk varudeklaration?

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Du får nog höra med dina kompisar också. Vi varju upptagna med atttränga igenom Tröstlösa Träsket för att hinna. Vi kom tio över ett men tävlingarna började inte förrän14.20. Vi hörde inget i varje fall.

Fotboll är roligt men jag håller med att det är kan kallas fotbollsbilagan. I Frankrikehar deen tidning som heter Paris Turf som bara handlar om hästsporten och tävlingar. Trav 365 är mest skit och bara sensation,skriven efter kvällstidningsmall. Det är grisfösare och kändisar som glömt lämna in kupongen alternativt lämnat in kupongen. Men något seriöst som tex omd en där autistiske pojken "The Horse Boy" som blev väsentligt bättre genom hästar.Ett seriöst foderreportage,test av foder eller våra tio bästa träningtips med tränare som harlångerfarenhetfårmanletaförgävesefter.

Jenny sa...

Nu har jag hört med kompisarna, och jo då, de blev presenterade. Det berättades att de kom från Ridtravarföreningen och sen presenterades respektive ekipage.

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Det var bra. Hälsa dina kompisar att hästarna såg finfina ut.