torsdag 9 april 2009

Brott och lösningsmedel



Lars-Inge Svartenbrandt alias Lars Ferm.

Kan inte staten antingen ge ”Svarten” något slags konstnärslön. Han måste vara världens sämsta tjuv. Det är ett verk i sig. Allvar. Han är 63 år. Har suttit i 45 år. Var 12 år när han åkte dit första gången. Fosterhem där den enda hygglige var en pedofil. 45 plus 12 blir femtiosju. Sex år har han lyckats hålla sig ute.

Nu åkte han dit dagen efter rånet. Redan igår hörde man på polisen att uppklarningen förväntades var 100 procent på rånet.

Nu får han väl sitta till han fyller 70 och sedan…

Där har inte kriminalvården lyckats så bra.

Prioriteringar är ett svårt ord. Hörde på hundrundan att polisen kör en drive mot lösa hundar.

Sådana finns det en hel del.

Härom söndagens stod en pitbull/mastiff alternativt amstaff/rotweiler bunden vid ett stuprör.

Gråtande flicka typ 13 år.
-Han bet mig!
-Vems är hunden?
-Min farbrors flickväns kompis syrras kille.
-Var är dom då?
-Vet inte.

Det här samtalet fick jag från mig kompis som bor i huset på Lundagatan. Jag såg bara tjejen som stod mitt i gatan. Jag gick eftersom jag inte fattade vad som hände. Jag trodde bara tjejen inte vågade gå förbi hunden.

Sen fick jag höra att hunden slitit sig så att min kompis fick ut och fånga in den och ringa polisen.

Men nu över till polisens drive samtidigt i Tantolunden som ligget en lite bit från det här dramat.

Tant, 65 kommer gående med en 15 år gammal bordercollie som släpar sig fram några meter efter henne. 500 kronor i böter!

Ursäkta!

Igår när vi gick förbi Tanto såg jag ett annat fenomen. Jo, jag glömde säga att Skinnarviksparkens nya möbler redan har demolerats av tagg-maffian.

Om jag såg fick tag i en sådan så skulle jag tvinga dem att äta upp sina tagg-pennor. Hatten också!

Kolla på bilden ovan. Äntligen har Stockholms stad fått en bra idé. Sätter ut skyltar lite varstans med information om olika historiska platser.

Jag såg ett intelligensbefriat reportage för någon vecka sedan där olika ”konstnärer” inom tag och graffiti-svängen uttalade sig om sin kulturbärargärning. En östermalmsslyngel i välknuten halsduk ordnade visst guidade turer genom stan och hade någon flummig teori om att allt var konst.

Men det var inget mot konstnärerna. Ett enda klipp från den intervjun skulle räcka för att stoppa användandet av de där hjärnupplösande sprayerna.

Om Jesus kom tillbaka så skulle han kunna förvandla sprayburkarna till…

4 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Alltså, det kan inte vara lätt att vara Svartenbradt och bankrånare. Han kan klä ut sig till påskkyckling och han skulle ändå bli identifierad.

Det där med klottrare är jävligt trist. Att bara förstöra utan någon som helst poäng. Minns du den där saneringsfirman som lejde ungar att klottra?

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Jag fattar inte varför han bytte namn. Svartenbrandt är ju ett mycket coolaer bankrånarenamn. Ferm låt rätt beige tycker jag.

Det är precis min senaste konspirationsteori. Pyromaner som brandmän.

Alltså klottra har ungar gjort i alla tider men när Konstfack och svårartade killar i kostym och halsduk försöker göra det till filosofi och införa det under mänskliga rättigheter så börjar man fingra på knogjärnet.

Nebraska Stable sa...

Fast det där meed brandmän som är pyromaner är väl inte helt unikt?

Senaste konspirationsteorin som spinner härikring är att vargspårare lägger ut förgiftade kadaver i skogen. För att motivera behovet till sina arbeten då. Jaja.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Det där med vargspåreare har jag inte hört men jag tror att det var en brandman som åkte dit för några år sedan.