torsdag 23 april 2009

Ebbe -The Plummer



Jag har missat "Ebbe – The Movie" som går i två delar på TV.

Exakt vem eller vad Ebbe var eller jobbade för är för mig fortfarande höljt i ett dimmigt töcken.
Ebbe dök upp överallt. Han skrev brev när Lennart Geijer behövde brev och han såg till att folk åkte till London och köpte avlyssnings utrustning. Han var förläggare när det behövdes böcker och privatspanare när det behövdes privatspanare.

När det behövdes dra ut tåtar ur Televerkets telefonväxlar i samband med den så kallade IB-affären så var Ebbe där tillsammans Hans Holmér och ryckte sladdar. När Ebbe behövdes i KU var han där. Ett slags svensk Woody Allensk Selig korsad med Oliver North.

As far as I can recall…

Men jag tänker inte recensera Ebbe filmen. Inte innan jag sett den. Jag är inte Mats Gellerfelt.

Men jag vill ändå dra mitt strå till Ebbe stacken.

En gång träffade jag och en icke namngiven person, Nils Ebbe Knut Carlsson på Wasahof i Stockholm. Den krogen hade vi det tillfället i början av 80-talet redan förlorat lite av sin charm.

Bilförsäljarna hade tagit över lite på den gamla journalistkrogen.

Men vi var där. Jag och min kompis. Vi hade det gemensamt att vi båda hade ett förflutet i den så kallade extremvänstern som SKP kallades på den tiden. Vi var alltså rätt så väl bevandrade i 60- och 70-talets politik.

Medan vi sitter där och är på väg att fyllna till i sorlet från några säljare från Sveavägen så kasar en person ner mittemot oss. Vi är inte nyktra men den nyanlände är näst intill dyngrak.

Vi tar inte så stor notis om Carlsson och fortsätter vår diskusson som rör det som händer i samhället och en del gamla händelser. Samtalet förs i allmänna termer och Ebbe kommenterar saker och ting och vi förstår att han gärna vill tala om att han har koll på det mesta. Så vi skickar iväg lite ballonger åt hans håll och de kommer omedelbart tillbaka. Insatserna höjs och plötsligt säger Ebbe som vi nu har identifierar som Ebbe Carlsson sedan han redogjort för sin relation till förre justitieministern Lennart Geijer:

-Jag var med i IB.

-Jaha, sa vi.


Efteråt diskuterade vi saken några gånger.

En sak skulle jag vara försiktig med ifråga om Ebbe. Att ta något som Ebbe sagt för en sanning.

Ebbe var en operatör, ett av det slags politiska djur som opererar i de politiska rörverken för att det inte ska bli stopp och översvämningar.

Var Ebbe med i IB?

Ingen aning. Men jag skulle bli förvånad om han inte var det.

Inga kommentarer: