måndag 18 maj 2009

Nämnden Nämnden!



”STC:s disciplinnämnd kommer att sammankallas så snabbt som möjligt och förhandlingar planeras till onsdag den 20 maj i Hästsportens Hus. Disciplinnämnden består av STC:s sportchef Bosse Hjertsson, förbundsjurist Göran Wahlman och en representant för Travtränarnas Riksförbund, troligen Jim Frick. ”

Det är en del av ett pressmeddelande som gäller Åke Svanstedts styrning i samband med Drottning Silvias Pokal.

Om STC:s Bosse Hjertsson äger häst vet jag inte. Förbundsjuristen Göran Wahlmans hästägande hos Svanstedt är numera riksbekant eftersom det inträffade samtidigt som Wahlman skulle göra inspektion hos Svanstedt.

I USA tvingas alla lobbyister registrera sig. De finns på en lista. Någon sådan tradition har vi inte i Sverige. Därför flyter företag och intresseorgan in och ut i riksdagskorridorerna.

För sjutton år sedan eller så gjorde jag ett reportage för TV4:s Kalla fakta. Det handlade om ministrarnas aktieinnehav och de beslut som fattades på regeringssammanträdena. Det fanns två problem med ministrarna och deras aktieinnehav som jag minns det. Antingen var de tvungna att hoppa in och ut på regeringssammanträdena som gräshoppor eller också kom de inte ihåg att anmäla jäv eftersom de hade så mycket olika aktier. Så blev Ulf Dinkelspiel väldigtöverraskad av att han fattat beslut som rörde Volvo och Sydafrika samtidigt som han ägde aktier. Det handlar om jäv.

Jag vill minnas att vi gick igenom 5000 regeringsbeslut. Ett jäkla bläddrande. Det var innan Carl Bildt låtsades att aktieinnehav inte var några problem.

Stig H Johansson sa i sin krönika i förra veckan efter det beramade Drottningpokalloppet att han inte ville uttala sig eftersom han satt i travsportens disciplinnämnd. Det var bra sagt.

Nu gör han tydligen inte det ändå på detta kommande möte vilket kanske kan bero på att deltagandet cirkulerar bland ett antal representanter från tränarkåren. Jag vet faktiskt inte.

Stig H Johansson ansåg dock i förra veckan att han inte kunde uttala sig och om det berodde på en princip och/eller att Stig H Johansson verkligen trodde att hans uppfattning skulle väga i ärendet vet jag inte.

Om det var Stig H Johnasson som skulle medverka till ärendets avgörande skulle man tekniskt sett kunnat sett problem som inte har med Stig H Johansson personligen att göra. Jim Frick har så vitt jag vet ingen häst som skulle kunna komma ifråga för Elitloppet.

Om Standpoint US vinner Gulddivisionen på ett övertygande sätt på lördag kan hästen få en inbjudan av Stenby. Om Stig H Johansson medverkar i beslutet att stänga av Åke Svanstedt så ökar hans häst möjligheter delsatt vinna på lördag där också Åke Svanstedt finns med egentränade Earl Tilly. Dessutom kan Erik Adielsson hamna i samma heat som ÅS häst Torvald Palema i försöken och finalen.

Jag tror inte att Stig H Johansson spekulerar i Åke Svanstedts avstängning och det handlar egentligen inte om Standpoint US medverkan i årets Elitlopp utan om en princip. Min ingång är att hela konstruktionen med en disciplinnämnd bestående av jurister som har varit hästägare hos ÅS samt tränare som per definition kan ha fördel av att ÅS inte kan köra sin egna hästar i Elitloppet inte borde finnas i en disciplinnämnd överhuvudtaget. Det borde om någon Juristen Wahlman fatta!

Att här borde vara en viktig principfråga eller är det någon avgörande punkt som jag har missat. Det måste vara antingen eller.

4 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Jag tror att SHJ inte får delta i diciplinnämden för att han hade startande häst i Drottningens.

Nebraska Stable sa...

För övrigt så tror jag inte SHJ ens vill vara med i Elitloppet med Standpoint- hästen är för färsk.

Anonym sa...

Håller med förgående talar. Elitloppet har ingenting med det här att göra. Det var att Stig H hade häst med i det aktuella loppet som spelar in.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska & Anonym: Det kan nog stämma att det faktum att Stig H Johansson hade med en häst haft betydelse. Jag tror inte heller att SHJ vill ha med Standpoint. Min point är att själva konstruktionen haltar och öppnar för olika typer av jävsproblem. Standpoint och Stig är bara ett exempel på detta.

Så vad hade hänt om Stig H inte haft häst i Drottning Silvias och Standpoint varit ett eller två år äldre et c.

Men det är som sagt inte Stig H Johansson eller Jim Frick det här handlar om. En disciplininstans där aktiva sitter med är ett problem.Men det är ett lika stort problem med hästägande förbundsjurister i en disciplinnämnd.

Detär som om Elfborgs tränare skulle utdömma disciplinstraff för fotbollsspelare i AIK eller Djurgården. Eller är det så det går till?