torsdag 14 maj 2009

Hoy Sin kommer att växa!




Var lite försiktig med den där flaskan!

Efter en inte alltför varm morgonpromenad återvänder jag till arbetet. Carina rapporterar att Kaka Bashi, Mr Hoy Sin eller vad han nu vill heta i framtiden mår bra. Igår rasade han på The Edge som baren heter och pep hjärtskärande men det visade sig vara en liten show för gallerierna.

Jag frågade vad det är för sorts hund. Carina tror det är en Anatolian Sheepdog. De är kan jag försäkra inte särskilt små när man blåst upp dom till full storlek. Det är många som blivit överraskade. De lever inte på fågelfrön om man säger så.

Jag lyckades snappa lite fakta om Mr Hoy Sins ras. Dom blir upp till 80 kilo tunga och över 80 cm höga. Intelligenta och behöver mycket motion. Inget för nybörjare. Gillar att gräva stora hål.

Där rök svärmors tulpanlökar ännu en gång. Två hundar som är intresserade av hål.

Man ska inte lära de här hundarna försvar(!). Envis. Behöver mycket kärlek, tidig träning och går bra med barn.

Annan karaktärsbeskrivning:

“Always awake and prepared to explore the most strangest of things. The breed has eyesight worth noticing, a great sense of smell and a hearing sense not worth talking about.Very intelligent. A dog that works and thinks with its head.”

Carina sa något om att valpen gillar att leka fyra på morgonen…

Jag hade en kompis som vi kallade X:et när det uppenbarades att han inte alls hette Bengt. Hans föräldrar hade haft den goda eller dåliga smaken att låta grabben själv bestämma vad han ville heta. Då vi började umgås var X:et i femtonårsåldern. Man skulle vilja följa upp en del saker.

Lyckligt liv eller terapisoffan. Det är frågan.

Nu skiner solen. 80 kilo!

Det här tål att tänka på. Jo, en sak till. De kan bli dominanta mot andra hundar ifall man inte tränar den saken när de är små.

Det känns som om Spiken har ett uppdrag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars Åke! Nu brann det till sist efter alla påfrestningar..
Inte konstigt om han är labil och svarar korkat..

Nebraska Stable sa...

80 kg!!
Har ni tänkt flytta in i Stadshuset eller så??
Seriös så tror jag inte det är rätt mot hunden att den ska bo i en lgh. För att inte tala om hur trångt det skulle bli i sängen =)).

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym: Ja, eller hur. ÅShäst vann och det gjorde inte din om du nu har någon i träning. Om du vinner något större lopp än julskyltningsloppet i Bjärstorp så ska jag vara den förste at gratulera. Problemet är att du antagligen heter Anonym då också och då är det ju lite svårt att skicka tulpaner.

Till Nebraska: Vi letar efter ett bra hem och det finns en hel del blödande hjärtan som är intresserade. Primärt gällde det att ta han om honom som valp. Men han är bara fyra veckor så det finns lite tid.

Anátolian Sheepdog är arbetshundar och jag ville gärna ha en Border Collie innan vi köpte Herr Spik emn valde medvetet bortdet eftersom vi bor i stan.

Hankan bo i sängen med då är det jag som får flytta på mig;-))

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym: Du spelade inte på Åke Svanstedts hästar i kväll.

Sedna spikade du i Kungapokalen och missade Stig H. Men TW tog du med. Den var bra! Grattis till ett rätt så jag förstår nu att du vill vara anonym.

Om du hade hållit på med hästar eller varit seriöst intresserad så kunde du åtminstone gratulerat Svanstedts stall som tog...får se nu en, två, tre och sedan får vi kontrollräkna... hoppsan fyra segrar. Jag vet inte om jag missat något? Jo, Lutfi.

Så du hade två rätt. Eller?

Då förstår jag att du vill vara anonym!