onsdag 13 maj 2009

En vanlig dag på jobbet för livvakten!

Ännu en tuff dag väntar för den Irakiske Livvakten. Bara slit och släp. Vad ska man börja med? Lite bombhundsinsatser kanske?

Aha, misstänkt blå plastsäck. Jag rapporterar tillbaka till högkvarteret!





Dom har inget understöd tillgängligt. Nu vill dom att jag själv ska undersöka den misstänka säcken. Ett viktigt uppdrag alltså. Lika bra att sätta fart!



Bäst att noga kontrollera vad som finns inuti den misstänkta säcken. Det kan vara en bomb eller vad som helst, typ ett köttben.



JUST VAD JAG TRODDE!




Sopborsten ser också skum ut. Och vad ligger på den. Mystiken tätnar!




Bäst att jag avvaktar här vid den misstänkta säcken till matte kommer förbi och ser vilket kap jag gjort. Det blir bergis en fin belöning för "Moi".




Du förstår matte. Den var så här stor blå och väldigt...



6 kommentarer:

Jenny sa...

Så otroligt jättesöt. Hur är karatänbestämmelserna? Kan ni inte ta hem honom? En liten kompis till Spiken, och ytterligare en som du kan ut och promenera med. :)

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Han får sitta fyra månader som Spiken. Förra gången satt Spiken i Finland. Kostnaderna är lägre ca 1/5 men det är mycket bättre liv på alla sätt och vis. I Sverige finns det ett ställe vad jag vet.Utanför Linköping. Dyrt och dåligt med utrymme.

10 + 6 meter i fyra månader. Sorgligt rent ut sagt.

Jag vet inte. Han är bara fyra veckor. Egentligen borde han var hos en mamma. Men nu får han flaskmjöl och sedan blir det vaccinering. Jag vet inte hur det blir. Men det viktigaste är att han får ett bra hem så han inte hamnar hos kineserna.

Jag vet inte riktigthur Spiken skulle gilla en ny brorsa. Vi får se. Men han är väldigt intagande. Det måste jag säga.

Stefan Hagberg sa...

Till Jenny: Flaskmjölk ska det vara och inget annat.

Nebraska Stable sa...

Den där hundkarantänen,DÄR hade Djurens Rätt kunnat jobba med något konstruktivt.
Nu är jag en förespråkare av karantän. Vill tex. inte ha hit rabies. Men den måste väl kunna göras både bättre för hundarna och trevligare?
Jag vill minnas att folk med räddningshundar inte vill åka på utlandsuppdrag pga. den .Eller minns jag fel?

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Nej, du kommer ihåg rätt. Men från från förra året så får just Räddningshundar lättnader.

Undantaget som kom 2008 innebär att räddningshundarna efter hemkomst sätts i en månads karantän. Om misstanke om smitta finns eller uppstår under den första månaden så förlängs karantänstiden för samtliga hundar till 4 månader plus 2 månader i koppelkarantän hemma.

Räddningsverket har protesterat och skälet var tre. Räddningshundar är brukshundar och kräver därför kontinuitet och ständigt arbetade för att upprätthålla en godkondition. I skarpa lägen te x vid en jordbävning ska de kunna jobba bra under lång tid.
Det förstörs vid en fyra månaders karantän. Dessutom kostar det 50 000 spänn varje gång. Det var Räddningsverket också irriterade över.
Jag har vaccinerat Spiken mot rabies ett flertal gånger. Tre eller fyra. Det är just rabies som är den springande punkten och där håller jag fullständigt med dig Sofia.
Dock . Resonemanget håller inte riktigt.
Grundproblemet är att Jordbruksverket inte litar på mig. Eller rättare sagt de litar på mig men inte på mig som hundägare. Låt mig ta ett exempel.
Om jag lever i Irak som vi gjorde i tre år sa borde jag genomgått en omfattande läkareundersökning, antingen där eller vid hemkomsten för att kontrollera att jag inte återfört smittsamma sjukdomar.
Vi har genom utlandsvistelser och faktiskt även genom flyktingmottning t ex fått tillbaka turberkulos i Sverige. Den var en folksjukdom förr när.
Så jag kan resa var som helst och ha vilka sjukdomar som helst. Nu ingår jag inte under Jordbruksverkets domäner men det spelar inget roll i sak.
Förr fanns det en rad olika kennlar men sedan infördes ett allmänt EU-Pass för Europeiska hundar. Spiken har ett sådant fullklottrat med olika sprutor och hälsoundersökningar han genomgått.
När vi åker ut fick han en omgång mot rabies och dvärgbandmask. Den fylldes på och innan vi tog hem honom fick han en omgång rabiesvaccin som jag vi sedan tog ett blodprov av honom och det var då han fick bli ett lamm för att det inte skulle bli problem. Därnere alltså.
Så en kompis tog upp blodprovet som var förseglat och jag stack iväg till SBL i Uppsala. Efter en vecka kom svaret. Bright Light alias Spiken har tillräckligt med antikroppar mot rabies. Dessutom fick hanen dvärgbandmask inomtio dagar innan Carina åkte upp med greven själv.
Nu hamnade han på Åland fick en ny spruta och masktablett och blev ut accorderad på en kennel som vi kände till från förr. Där fick han vara hundar och springa ute. Sedan gjorde en ny test efter 120 dagar och inte helt oväntat hade han antikroppar och sedan fick han åka hem medpåfyllt dvärgbandmask.
Innan han åkte gjordes inga kontroller av några andra smittsammasjukdomar. Han fick sitt pass påen allmän hälsoundersökning, typ hosta! Plus rabies OK och Dvärgbandmask.
Nu kommer jag till poängen.
Om Min eller Räddningsverket hund har antikroppskydd för rabies,vilket de har och dvärgbandmasken och de har en läkare som skriver ett veterinärintyg när han återvänder så förstår jag inte vilka sjukdomar som man kontrollerar. Vilka är de?
I mitt fall hade sprutan mot rabies gjorts av samma kille som fyller på de amerikanska bombhundarna som US Army och US Air Force använder och sedan tar hem.
Men det är här det spricker. Grundmisstanken är att jag fuskat med provet. Tagit det från en annan hund och att min hund kan ha rabies. OK, men provet lämnades till SBL som analyserade det och fann att Spiken hade antikroppar mot rabies, eller ursäkta att det blodprovet innehöll antikroppar. Om jag vid återkomsten har ett papper från SBL i Sverige så borde det gälla ÅTMINSTONE så långt att hunden kan placeras i tillfällig karantän under några dagar till dess man undersökt om hunden har antikroppar mot just rabies och sedan ge den en dvärgbandmasktablett.Klappat och klart. Tio dagar max.
Gärna ett återbesök och hälsokontroll men vilka sjukdomar talar vi om som de undersöker under de 120 dagar eller mer som hunden sitter på 10 + 6 i Linköping.
Där tar de mycket riktigt 50 000. Jag tror att hela vistelsen i Finland gick på 12 500 inklusive vetrinär kostnader som är mycket lägre. Varför är de lägre i Finland? Ta bara Spikens påskäventyr. Fem minuter,klämma tass,klippa några hårstrån för att kollasvamp, en tub fet salva och en karta antibiotika = 20dagar. 2800 spänn!
Dom ringde för några dagar sedan. Nej han hade ingen svamp.

Nebraska Stable sa...

Att ingen mera granskat karantänen, både vad det gäller priser och hur hundarna mår och hanteras i den kan jag inte begripa. Jag ser det inte som annat än djurplågeri.

Det där med veterinärkostnader är också en historia för sig.
Dom har inte galopperat iväg de senaste åren,utan befinner sig i fullt sken!
Då tänker jag ifs. främst kostnaderna för att besöka en atg-klink.Jag vet verkligen inte vad som hänt. Än mindre begriper jag varför de ska vara DYRARE än andra kliniker eller veterinärer. De är ju sponserade av atg!