lördag 16 maj 2009

Mångfald förbryllar



Med "brödhojen" handlade vi bröd varje morgon i Irak. Det fanns en chopper, en sorts bröd, en vit hund med solbrillor och en svensk blondin på den tiden i norra Irak. Nu är det annorlunda!

Alissa Hamilton har skrivit en bok med det illustra namnet ”Squeezed”. Det handlar föromväxlings skull inte om den ekonomiska krisen utan om juice från apelsiner, s k apelsinjuice.

Hur var det? Det heter bapelsin gubbjävel!

Min kompis var och tågluffade för många år sedan. Med sig hade han en flickvän. Inga namn men Lisa hade skolkat en del och blev jävligt förbannad när de slutligen hamnade i soliga Spanien där det verkligen finns gott om apelsiner.

En lätt utarbetat, underbetald spanskservitör dök upp. Detta var på 70-talet.

-One apelsinjuice, por favor!

Sedan tog det rätt lång tid innan den högljutt morrande flickvännen övertygades om att man inte kan beställa apelsinjuice i Spanien.

Av artikeln i dagens The New Yorker får man en lite annorlunda bild av det där gula som vi slurpar i oss till frukost:

”Flavor and fragrance houses, the same ones that make high end perfumes, break down orange essence and oils into their constituent chemicals and then reassemble the individual chemicals in configurations that resemble nothing found in nature. Ethyl butyrate is one of the chemicals found in high concentrations in the flavor packs added to orange juice sold in North American markets, because flavor engineers have discovered that it imparts a fragrance that Americans like, and associate with a freshly squeezed orange.”

Om man inte blir upprörd före sju på morgonen är det ingen bra dag.

Den här boken/artikeln kan starkt rekommenderas för den juiceintresserade.

Själv tänkte jag med viss tvekan dricka lite kranvatten med en skiva citron/lime i innan den artikeln dyker upp. Eller varför inte en gin tonic, men nej, jag vill inte höra vad som finns i tonic.

Indian Tonic Water. Det låter som någon indisk mystisk kemifabrik som kan explodera närsomhelst. Eller är det indiantonic?

Jag tillbringade en lång flygresa mellan Aten och Köpenhamn med en israel som hade varit i Indien och handlat ädelstenar. Han var rätt stenad redan när vi lyfte men jag fattade inte hur han kunde bli mer och mer dragen ju längre resan förflöt. Men det var inte det jag skulle berätta.
Han hade jobbat på en israelisk Coca Cola fabrik och visste exakt vad Cola innehöll. Jag hade på den tiden(1982) jobbat på en svavelsyrafabrik i fyra år just före så det visade sig att vi hade gemensamma erfarenheter.

Jag bar inte hans väska genom tullen kan jag tillägga.

Till frukost blir det nog något enkelt denna morgon. Närinköpt kavring med polsk kokt skinka och en besprutad tomat.

Vad blir nästa? Zoegas kaffe i ena handen på Sverker Olofsson medan man tydligt ser soptunnan i bakgrunden. Det får inte hända. Jag växte ju upp med den där rosterilukten i näsborrarna.

Köpte Nicaragua för en tid sedan. Kaffet kom till Sydamerika från Europa. Mycket gott det där från Nicragua! Stöd till, ja vilka det nu är. 1984 tilbringade jag ett par månader i landet. Då skulle alla progressiva biståndsarbetare plocka kaffe. Så de fick samma parasiter under naglarna som kaffearbetarna hade. Peace!

Vi andra som var lite mera hårdhudade satt på Hotell Intercontinental varje morgon och registrerade när avvikarna smög in längsmed väggarna. På ”Contan” fick man en ordentlig frukost och massor med frukt. Standardfrukosten ute på stan som hette Managua bestod av bruna bönor med ris och möjligen ett ägg på en repig plasttallrik.

Men att gå och äta på imperialistiska Hotel ”Contan” var en dödssynd. Så solidaritetsfolket såg alltid väldigt nervösa ut och satt längst in i hörnorna.

Vi bodde också i ett loppigt vandrarhem med tusen kackerlackor som man tvålade till så att det syntes ännu ett fettfläck på träväggarna innan man gick och la sig och det fanns en jätteödla i duschen.

Men vi missade sällan en frukost Perran och jag.

De hade sådana där små söta bananer som var väldigt goda och en underbar ananas. Såg att någon klagade på ananaspriset häromdagen. Ät bönor och ris med ägg på plasttallrik under några veckor så klagar du inte på någonting länge.

I februari i år bytte juiceproducenten Tropicana utseende på alla sina produkter. En ny image hade skapats av Arnell Group. Detta ledde till att försäljningen sjönk med 20 procent så nu har man återgått till den gamla välkända profilen.

Det står inte om Tropicana i The New Yorker men däremot en massa annat intressant. Tex hur man befriar juicen från syre.

Nu ska jag gå ut och köpa lite skitjuice. Hemköps egen är inte så dum. Om det är juice vet jag inte. Troligen inte ifall man studerar saken i detalj. Apelsindelar, avancerad kylhantering, avlägsnade av vissa apelsindelar som ersätts av smakupplevelsekemikalier, ett bra pris och en käck förpackning. Olé! !

God Morgon Denna Enda Juice Som Smakar Som Denna I Ditt Liv…Eller denna dag är första dagen i resten av ditt liv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ang Åke så är det som du skriver. Nu är det dags för tv4 att börja gagga igen, alldeles nyss på nyhetmorgon började de pladdra om "skandalen. Helt obegripligt för dt första att Åke fortsatt under hela denna period att vara tillmötesgående och ställa upp på deras intervjuer och korkade frågor med ett gott humör och stålande tålamod. Skulle nog inte inträffa att de jagade en annan tränare på detta sätt, Stig H skulle de för övrigt aldrig våga ifrågasätta, någonsin. Hur ska man förresten bemöta/bestraffa alla uttalanden om preparelopp, där dt väl många gånger står helt klart att man ej tar tillvara på hästens chanser? Detta är en jävla häxjakt, och som jag skrev tidigare är dt väl inte konstigt om det tillslut hoppar nån groda ur munnen på en människa som lever under sån press. Tv4 måste ha väldigt svårt att få ihop ett travprogram utan Åke, de är som patetiska hyenor och bygger numera hela sändnigar runt dennes "skandaler". Fortsättning följer såklart inom några timmar men vetesjutton om jag ids se eländet idag. Hoppas iallfall att han fortsätter vägra intervjuer. Har sett på facebook att det finns en grupp som heter "hetsjakten på Åke Svanstedt är olaglig i sig", funderar på bli medlem bara för att joina den gruppen.
Nä, tror jag struntar i dagens sändning så pulsen får återgå till normalläge..

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym: Så här har Ludde gjort. Det är vad han säger i dagen AB krönika. Han säger att Åkes enda problem är att han var rak och sa som det var.

Det tror jag stämmer bättre. Ta och fråga de större tränarna och kuskarna idag om de gjort en Åke någon gång.

Sedan skulle jag bra gärna vilja veta hur den där disciplinnämnden fungerar, väljs ut, är sammansatt och vilka principer man har om jäv.

Man måste ju ständigt hamna i jävssituationer om aktiva är med?

Som jag fattade det så trodde Åke inte att hästen haft chans. Då har jag sett värre bjudningar.

Det här har de läst i något dramablad att man ska skapa konflikt för att hålla tittarna på tårna.

Ett tag var det Ludde som var travets Enfant Terrible. Ett tag var det Erik Svensson.

Jag har funderat på vad det är som lockar med att jaga efter Åke.

Är det just det att han inte håller på och sladdar runt som de har svårt för. Någon som är så olik dem själva att det måste bekämpas och ätas upp med med alla medel.