måndag 25 maj 2009

Ett Rödpölsedrama



Spiken ville till danskkorvmacken på Medborgarplatsen. Han är jäkligt mystisk den här hunden.

När jag trodde han vill ner i Tantolunden så drog han rakt mot Eriksdalshållet. Sedan tvärvände han nittio grader och skulle in på Söderallén eller vad den heter som går genom hela Södra Stationsområdet.

Han skulle raka linje till Medis fast med bra kiss- och bajs ställen på vägen. Optimalt.

Sedan är det nog slut med den korvmacken. Två halvljumma röda pölser och ett bröd senap och ketchup. När jag frågade om de hade rostad lök så sa hon att den fanns under brödet. Under brödet! Mycket riktigt där låg sju lökflarn. Sju!

Jag tror att hon förstod att det var sista plumrösepölsen som den här skåningen köpte i den där korvmojen. Jag betraktar mig lite som en rödpölse expert och det ska vara fler än sju lökflarn.

Det står i Rödpölsemanualen som Jens Preben Mölltoft skrivit. Hur dyrt är rostad lök? Man kanske skulle sätta upp en egen låda där och konkurrera ut den där fejkplumrosepölsetypen.

Sedan delade vi på en mjukglass på Mariatorget istället.

Det här var en föredömligt kort rapport.

Sensmoralen är… tror jag att man inte ska handla plumrosepölser på Medborgarplatsen. Det är en temperaturfråga och en rostad lökflarnsmängdsfråga.

Det kunde de där käcka typerna som står och delar ut valprogram på Medis ta tag i nu när det så gärna vill ha vår röst i EU-valet. Mer rostad lök åt folket på Medborgarplatsen. En lagom, greppbar lokal fråga att sätta tänderna i.

Inga kommentarer: