onsdag 6 maj 2009

Ett lyckat drag




Solen har dykt upp igen.

I min ficka har jag en massa afrikansk musik som fick jag igår eller hur det nu var.

Piglet´s och Pooh´s promenad har gjort mig glad hela morgonen.

Jag är en enkel människa. Det ska understrykas.

En annan historia gällde en romsk kusk.

Vi kallar ofta romer för zigenare men de vill själva bli kallade romer. Oss kallar de för gajos oavsett vad vi vill heta men jag tycker det är OK. Har man sett ”Dom za vesanje” så blir allt lättare att förstå.

När man ska sälja en häst ringer romerna alltid. De vill alltid betala ungefär 10 000. Högst. Nu är det inget jag hört utan något jag hört. Kan man ta en Saab 99 Turbo emellan är det toppen.

När man tröttnar på samtalen skickar de fram sin morsa och sufflerar själv i bakgrunden.

De gillar hästar precis som alla andra som håller på med trav och sedan köper de sina koftor i en affär som alla undrar om den finns. '

Så vi har ändå en sak gemensamt. Vi är olika men gillar hästar.

Det finns som sagt inte så många romska kuskar.

I vilket fall kan vi kalla den här kusken för Janne. Det är inte så långt borta.

Så den romske kusken hade en travhäst. Dessutom körde han hästen och som alla vet så får man inte spela på en häst man kör.

Erik Svensson´s mamma är t ex våldsamt travintresserad. Sedan svek minnet mig

I vilket fall så var det så här.

Janne klev upp i sulkyn på sin kamel som ingen trodde på.

Nja, några måste ha gillat Jannes häst för när loppet var över så var det fullt i vinnarecirkeln.

Typ etthundra jätteglada romer. Eller tjugo. Det här var en mindre bana norröver. Mitt under prisutdelningen kliver Janne plötsligt ut ur vinnarecirkeln och stegar med bestämda steg över banan och bort till spelluckan. Han har körspöet lätt viftande i handen, hjälmen på huvudet och framme vid luckan halar han galant upp en ordentlig vinnarebong ur bröstfickan på kördressen.
Den stadiga damen luckan skakar på huvudet och suckar.

-Du kunde väl åtminstone knäppt upp hakremmen, muttrar hon och räknar sedan upp en stadig sedelhög.

Inga kommentarer: