tisdag 19 maj 2009

Bagpipes for everybody!



När vi skulle ut i morse hamnade vi efter Psykmorsan. Stirrig 43 med dotter sju. Det var hunden som vanligt. Hon är antagligen förutom alla andra trauma hundrädd. Suger tag i dotterns hand och säger att de måste skynda sig för hunden. Sticker ut genom ytterdörren och smäller igen dörren i ansiktet på oss.

Maggan ska flytta. Han har två småbarn. De har en tvåa så det är nog inge dum idé. Synd för när Maggan väl började hälsa efter typ ett år så visade det sig att han bara varit stenad tidigare.Ungefär. Han gör vegetarisk catering och driver ett kafé. Sedan spelar hans mystisk finsk musik på Hålet.

Jag ska inte dra några detaljer men jämfört med Psykmamman är Maggan en underbar social granne.

Carina är på väg till Sulemaniya för att förbereda eventuellt projekt.

Enligt finanschef Salem så är allt bättre i Sulemaniya. Det är PUK styrt och hans fru är hängiven anhängare. Så Erbil(San Arbillo) är KDP styrt. Vi åkte dit engång och redan vid Kore på den lilla restaurangen uppe på berget tyckte Salem att maten luktade godare och att vattnet smakade bättre. När vi sedan bara fick en sked att äta med så sjönk stridsviljan hos Salem en smula.

Salem skulle sedan visa det fantastiska möbelvaruhuset som slog allt som fanns i Erbil. Det visade sig vara ett sorgligt ställe i tre våningar där översta våningen såg ut som ett lager och där man inte sopat på flera år. Allt var dammigt av ökensand och det fanns ingen personal.

I Sulemaniya har riktiga partigängare gröna fönsterbågar och när jag kom upp till SariRash med min gröna BMW första gången såg vakterna misstänksamma ut. Grönt är PUK:S färg och gult är KDP:s.

Fast i verkligheten är skillnaden mellan Erbil och Sulemaniya att skitmöblerna från där kom från Iran och i Erbil kom de från Turkiet. Jo, Erbil är 9000 gammal och Sulemaniya 300 år.

Rocky, f d Mr Hoy Sin, hundvalpen mår bra. Han trivs bra i sitt nya hem och en uppföljande fotosession är utlovad när Carina återvänder till San Arbillo om några dagar.

En annan hund som jag tidigare uppmärksammat har bytt husse. Någon var allergisk och en amerikan från Georgia ska ta hem den lille skurken i sommar. Han har redan bl a en trebent hund och nio f d hemlösa getter så det blir nog bra.

Det är en rätt fin tur till Sulemaniya. Går bland annat genom en lång grön dal med en massa fruktodlingar. Där borde träden vara vackra just nu.

Kursen verkar har gett intryck hos chaufförerna och livvakten. Det tjatas nu mycket om säkerhetsbälten och en massa andra detaljer enligt C. Rolig att de tar det på allvar.

Lyssnar på Marshall Bruce Matters III(Eminem(M&M)) nya album Relapse. Dr. Dre och 50 cent finns med på några låter. Mycket intressant för att inte säga bra. Spännade. Inte bara ”We made you” där bl a Amy Winehouse och Lindsay Lohan får sig ett par dyngare.

”Bagpipes from Baghdad” borde gå bra i de amerikanska Humwee patrullerna i Irak.
Go, Johnny, Go!

En av våra kurdiska mekaniker som servade bilarna åt US Air Force nere i Kirkuk 2003 kom tillbaka med svarta solbrillor och en hög 50 cent i handen.

-Lyssna bara på det här, sa han med tindrande ögon.

Svart, Gult, Grönt, Vitt...Who gives the F**K!

4 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Eminem? Vad har du för musiksmak??
Skulle du ha behov av något bättre kan jag fixa biljetter till Bruce =)).

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Vad är det nu? Jag lyssnar på all musik som jag tycker är bra. Jag har en väldigt bred musiksmak. Jag såg Stones 1971 i Baltiska Hallen i Malmö. 5000 var där. Helt OK. Jag tittade på U2 och Eurythmics för några år sedan i Stockholm. De var OK men jag gillar inte stora tillställningar när det gäller musik.Man står och glor på några gremlinslängst fram, fast mest på en jumotron och teve har jag redan. Annars tack för erbjudandet. Jag ska genast skrika om jag hittar några nyheter om Bruce!

Såg att du gillar Johnny Cash. Det gör jag också.

Dom andra på din lista är jag inte så vild efter. Speciellt Winnerbäck och Lundell. Lundell bodde här tvärsöver gatan imånga år.Det räckte fint!.Andersson vet jag faktiskt inte vem det är och Afzelius var bra i HB.Dom såg jag och gillade men det är tusen år sedan. Jag är överhuvdtaget rätt sval när det gäller svensk musik.

Jag har dock hittat två artister som är svenska och lite spännande.Den ena heter Hello Saferide och den andra Nicholas Dunger. Men jag antar att det inte kanske är sådan musik du gillar;-)

Faktum är att Eminem och Bruce båda beskriver det amerikanska samhället och världeni stort med en god iakttaelseförmåga som de sedan klär i olika men sällsynt skicklig musikdrapering.

Tycker jag;-)

Nebraska Stable sa...

Äää, erkänner det var lite trångsynt av mig! Jag har bara svårt att ta åt mig rap.
En gång kände jag någon som sa att jag gillar bara döda artister- och det finns en poäng i det.
Hello Saferide har jag upptäckt via Spotify! Anna är världens bästa låt-just idag då.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Den är bra. En annan låt av Saferide heter Leaving You Behind. Det är min favorit just-idag! Jag har hört att Bergh trallade på den när han passerade mållinjen i torsdags. Lyssnar just nu på Kyle Eastwood. Men det det är lite mer åt jazzhållet, fast inte riktigt.

Annars du som gillar whisky borde kanske gilla Glasvegas eller Neko Case senaste, Steve Earls nya är bra och det är både Dylans och Neil Young. De senare är i varje fall nästan döda;-)