torsdag 16 juli 2009

Yemen
























Det gäller att inte ge upp!

I morse fick jag ett par hundra bilder från Carinas resa till Yemen.

Det var en massa fina bilder och eftersom ni kanske inte heller åker till Yemen varje dag så tänkte jag att det kanske kunde vara intressant att se hur det ser ut i Yemen. Jag har ännu inte hört något om toaletterna. Däremot, sa Carina att det hade varit en mycket intressant resa.

Men man ska nog veta vad man gör innan man kastar sig på ett flyg. Ha lite kontakter menar jag. Sanaa där Carina tillbringade större delen av tiden ligger på cirka 2 000- 2 500 meter över havet och man blir anfådd på den höjden. Å andra sidan är klimatet behagligt, typ kring 20 plus så här års. Det regnar också varje kväll vid åttatiden. I varje fall i förra veckan;-)

Vi börjar med en bild på en ko som hälsar samtliga turister välkomna till denna snabbvisning av Yemen som resmål.




Om detta är en försenad och stressad burkakvinna eller den helige ande vet jag inte. Vi får skicka in den till Aftonbladets Andeavdelning för en mer professionell bedömning.





Som ni ska se så har inte alla helstängt huvudlag. En del kör med halvstängt eller ryckt norsk.





Utomhuslektion.




Carina på ett studiebesök.




Farbror med den traditionella dolken,två barn och en get.




Gatubild. Osäker om detta är i Sanaa eller utanför på landsbygden.





Getter är otroligt viga. Min farsa hade en som klättrade i träd.
























Kolla på bilderna så ser ni att de flesta män ser ut som om de just lämnat tandläkaren men det är Kath, ett slags uppiggande naturprodukt som alla män tuggar. Om kvinnor tuggar vet jag inte. Det ska ha samma verkar som kaffe ungefär.

























Besök på en rejäl kryddmarknad. Så här ser kryddbutikerna ut i hela Mellan östern.Det som jag alltid undrar över är ifall det är kryddor ända ner till botten avde där säckarna. Jag tror inte det. även om man gillar kryddor så skulle det ta två år att sälja slut på en säck svart peppar, oreganon skulle tappa stinget etc.


















Folkvimmel.

















Mera vimmel

















Ännu mera eller snarare mindre

















Problem uppstår i den bästa av världar. Hm, undrar om kniven kan komma till pass snart?

















Ingen resa utan hund. Stolt hundmamma visar upp nya produkter.

















Kvällsbild. Tror att detta kan vara ingången till Gamla Stan i Sanaa.



















Fina hus i den gamla delen av Sanaa.



















Här tillverkas det knivar. En är nu i Erbil och på väg till Sverige.Undrar ifall den är vass?

















Hur kom det där huset dit?

























Vad ska man säga?

















En by på landet. Arkitekturen är mycket speciell.

















Fast allt är inte gammalt. Det finns både reklam och mobiltelefoner!

















Ja, hur ska det gå egentligen. Med livet å de?

Inga kommentarer: