torsdag 9 juli 2009

Den gula taxin är beställd



Jag har inte läst Joni Mitchell´s biografier. Det finns dock ett gäng. Egentligen är det självbiografin man vill åt. Men den finns inte. Ännu. Däremot 78 böcker, artiklar och DVD där hon finns på olika sätt och i olika sammanhang.

Big Yellow Taxi är hennes kanske mest kända låt vid sidan av Both Sides Now. Den förra har det ovanliga med sig att den är både glad och ledsen:

They took all the trees
and put them in a three museum
and charge the people a dollar and half
just to see´em.


Jag skriver inte om Joni Mitchell av något speciellt skäl. Jag fick en skiva av en kompis. Ungefär så.

Men texten är fyndig. Från 60-talet så klart.

Den där stora gula taxin som förde bort hennes man… till ålderdomshemmet, Vietnam, Irak, Afghanistan. Vem vet?

Jag är ingen jättefan av Joni Mitchell. Men hon är duktig och oavsett vad man tycker så håller hon fast vid det hon en gång höll fast vid, vad det nu var. Grönt och inga krig, tror jag.

Som det här lilla kriget mellan Kungen och Robban Aschberg. Kungen gillar inte Robinsson. Men eftersom Aschberg försörjer sig på skit som Robinsson så måste han tycka att Kungen tronar över den största såpan.

Det är liksom sådana som Aschberg som får en att må illa.

Så ifall jag får välja på en gammal låt vara lite flummig radikal som Joni Mitchell och en gammal skarpskuren maoist som Aschberg som det bara är ideologisk synd om så blir ju valet ifall man måste välja lätt.

Nu behöver jag inte välja.

Ärlig talat så har jag nog tappat vinkeln på det här stycket en smula.

Jo, det var just det. Joni Mitchell fick tillbaka en uppsats hon skrivit om hingstar när hon gick i skolan. ”Klyscha” stod det tvärs över. Det var det vi inte vet om det är sant, men ett album tillägnas en Mr Katzman som var hennes lärare i skolan.

Han ska ha sagt: Skriv bara om sådant som du känner till något om!

Min teckningslärare Ranåker sa en gång: Nu går du med håven!

Den var väl i fyran.

Jag visste inte vad det betydde men anade antagligen det för jag mådde lite dåligt ändå till dess jag fick tag i någon vuxen som kunde förklara det hela. Utan att misstänka att det var mig det handlade om.

En del saker minns man om man är klok.

En del saker håller man fast vi och en del saker lär man sig något av.

Frågan är vad man lär sig av Robinsson?


Plötsligt blev kungen en insiktsfull person. Hur gick det till?

Efter Joni Mitchells skiva i min ITunes-lista ligger Dylanlåten; You Got To Serve Somebody med Marianne Faithfull!

How convenient!

Inga kommentarer: