söndag 12 juli 2009

Mystiska dödsfall på Söder




Spiken är bestämd.

Det bär iväg mot Medis. Han ska försöka ännu en gång med Plumroseturen trots att han vet att husse avskyr den vagnen.

På Maria Bangata alldeles borta vid Rosenlundsgatan ligger det en platt trut på gatan. Inte bara död utan helt platt.

Det är i sig mystiskt.

Senare när vi är på väg tillbaka från Medis mot Mariatorget ligger det en mycket stor och platt trollslängda på trottoaren.

Det är också i sig mystiskt.

Dock när det gäller Trollsländan kan det finnas naturliga förklaringar. Den kan ha varit gammal och trött, satt sig för att vila och en sen nattvandrare har råkat trampa på den. Den kan ha dött en naturlig död. Trollsländor blir inte äldre än tre månader.

Att truten skulle lagt sig och dött under ett trädgårdsbord…

Låt mig förklara.

För några dagar sedan träffade jag Amir på Stinsen. Det var sent på kvällen. Kinesen hade kommit tillbaka. La Paz killen alltså. Han var på strålande humör och piggare än någonsin. Så jag frågade honom var han varit och då hade han varit i Uppsala Domkyrka.

På semester. Jag hade tänkt följa upp med lite frågor om hur det gick med marsvinsmejeriet men kom liksom av mig helt.

Vad gör man i Uppsala Domskyrka? På semestern?

Hur som helst efter en ganska lagom afton tog Amir snöret mot Farsta och jag gasade iväg hemåt mot Hornsgatan. Det var då jag fann ett upp och nervänt trädgårdsbord mellan två parkerade bilar på just Maria Bangata ungefär vid Kinnasands designhörna.

När jag vände på bordet låg det en platt trut alternativt mås under bordet. Den var stendöd. Av scenen i stort fick man för sig att någon hade mördat truten, alternativt att någon kastat bordet i vredesmod ut från taket på Kinnasandlängan och råkat pricka en mås i skallen så den dött.

Ni måste hålla med om att det är som att hitta Bert Karlsson platt under ett trädgårdsbord på E4:an. Det är ju mängder av frågor som surrar genom skallen. Hur lyckades de få in honom under bordet och dessutom när det gäller truten så måste motivet anses ännu mera svårförklarligt.

Varför döda en trut med ett trädgårdsbord?

Finns det andra alternativ. Kan det ha varit så att truten blivit törstig och druckit alkohol ur någon kvarglömd GT i kolonistugorna nere i Tanto, blivit plakat och sedan yrat runt på Maria Bangata, råkat blivit påkörd, skadad av familjen Hansson på väg till landet med nya trädgårdsbordet. Barnen börjar tjuta och skrika mördare till pappa Hansson som rusar ut sliter ner trädgårdsbordet från takräcket och gör måsen-trutens saga all medan mamma Hansson högljutt förklarar att hon vägrar äta kanelbullar och entrecote på måsdödarbordet i sommarstugan, som därmed får ligga kvar på gatan över den berusade och trafikskadade och av pappa Hansson dödade måsen.

Det som är extra spännade nu är att bordet är borta. Så ifall ni har bekanta på Söder i Stockholm som säger att bordet ni sitter vi var ett veritabelt fynd som de hittade på gatan så är det bara halva historien. Spana särskilt efter trutnäbbsmärken på ribba fyra.

På Medis tvingade Spiken mig att köpa Plumrose. Jag ska inte svära på att han är från Iran killen i korvmojen men men typ 90 procent.

Den här gången försökte han både snåla på löken och jag fick fråga om servetter.

-Här har du mannen, sa han glatt innan jag började fråga efter servetter.

Antar att allt överskott går till Moussavis återvalskampanj.

Mitt konstintresse är sådär.

Jag gillar bra tavlor. Vi har lite Eugen Jansson och Strindberg hemma. Reproduktioner.

Men det finns en affär mellan Götgatan och Mariatorget som säljer originalteckningar till serier.

Nu sålde de en inte olja och inte akvarell men det där andra. ”Akterseglad” av Ulf Lundqvist. 10 000 spänn. Båten försvinner i fjärran och kvar står en Nollbergare.

Jag menar får man välja på en mosaikräv av Ernst Billgren och en Lundqvist med Baron Bosse eller Razor i högform så är valet plättlätt. Eller hur?


För er som undrar hur gammal en trut kan bli så varierar uppgifterna kraftigt.Runt 20 år så det kan ju ha varit ett spontant dödsfall men det förklarar inte trädgårdsbordet som svepning.En sillgrissla kan bli 38 år. Stackars den som fick mata den med sill i 38 år.

5 kommentarer:

lurigopalia sa...

Trutar låter. Och bor det någon som mig nära är saken enkel. De har slängt bordet på truten när den trutat sig. Jag brukar slänga mindre saker efter tupparna här.När de står klockan fem på morgonen och gal under mitt fönster. Det brukar bli plastflaskor,mynt och en och annan tomat jag slänger efter dem. Men jag skulle om jag fick ut det genom fönstret gladligen bombardera dem med köksbordet eller något annat tungt..Jag är djurvän men vid mygg och tuppar går gränsen..

Stefan Hagberg sa...

Till Lurigopalia: Intressant teori!

När det gäller tuppar är jag överens. Det här uttrycket "upp med tuppen" är dessutom väldigt svävande. Men det är nog med tuppar som med Dantes olika helveten att de just är olika.

Våra irakiska tuppar var möjligen krigsskadade men det därmed natt,sova och morgon hade ingen djupare påverkan.Dekunde dra igång ett kok klockan två på natten när andan föll på.

En sällsynt tjafsig trut fick ett bord i skallen. Det är en förklaring som håller lika bra som någon annan.

Nebraska Stable sa...

Här ligger det döda skatungar lite här och var. Jag misstänker att det bosatt sig en terrorist i nån av hagarna. Eller en hök.

lurigopalia sa...

det är ett tiotal tuppar här och de gal också precis när som helst.Tupp i vin är gott jag kan nog äta det minst tio gånger..

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Vi har också skator på gården och ibland blir dom väldigt förbannade på varandra.

Men appropå skator så såg jag en tjej idag som färgat sitt hår som en skata. Om du kollar på en skata så är den inte bara svart utan har någotslags skimrande grönt i det svarta. Den färgen. Den har jag inte sett i Pernillas reklam.Men den är rättfräck: Skatsvart!


Angående dödsfallen hos dig så kan det vara en seriemördare men de är per definition utommöjligen i deckare väldigt ovanliga. Jag ärsjälv ganska försiktig med seriemördare.

Nu sedan jag sett en dokumentär om Sture Ragnar Bergwall blir jag ännu mer tveksam men han är underhållande inte tu tal om den saken.

Det kan ju vara så att han är lite smartare än sina vårdare och vill bli utsläppt mörda tio till och sedan peka ut alla mordplatserna som en slags Grand Finale, eller också är han kanske bara söndervårdad av ett gäng som gjort sig karriär på hans elände.

Till Lurigopalia: Tupp i vin är nyttigt. Det är märkligt med tuppar.Jag var i östra Turkiet 1988 och gjorde ett reportage om läget därför kurderna som var ungefär femton miljoner eller något sådant på den tiden. Till reportaget som sändes i P1:s God Morgon Världen fanns en del ljud jag hade spelat in för att skapa närvaro i själva repet.Bland annat var det en tupp som gol lite då och då.

Den borde jag antagligen slopat för det reportaget kom alla ihåg som "tuppreportaget".

Så jag säger som Ingvar Hirdwall efter att ha spelat Gustaf den III med apa.

-Du har inte en chans när barn och djur är med!

Så ät upp fåglarna,njut av livet och ta ordentligt med vin i grytan;-)