söndag 19 juli 2009

Knivar och farliga bommar!



Spiken var förbannad hela fredag kväll. Jag undviker att berätta att matte är på gång fram till några timmar före. Fast ibland känner han på sig saker. Storstädning är en ganska säkert tecken. Så framåt åttatiden sa jag att det kanske skulle komma någon.

Orden ”komma” och ”någon” gör att han omedelbart lystrar. Ungefär som om jag frågar ”Var är katten?”.

Orden ”komma” och ”någon” gör att han lägger huvudet på sned först åt ena hållet och sedan åt andra hållet ungefär som han vill säga; och sedan…?

Oftast lurar han då av mig ”The Magic Word”; Matte!

Sedan är det kört. Bort till ena fönstret. Bort till andra fönstret. Ut till dörren osv. Det är ok men nu fick jag en serie utskällningar som inte gick av för hackor. De betyder ungefär att om du nu säger att matte ska komma så antar jag att du har någon täckning för det och var i helvete är hon då, i så fall. Plocka fram henne blixtsnabbt och det nu och då menar jag nu.

Ungefär så. Så medan jag hade en hel del att göra innan Carina skulle dyka upp vid kvart över elva på kvällen så fick jag mina fiskar varma.

Vi brukar gå ner på Hornsgatan och möta Carina när hon kommer med taxin från Arlanda. Dels brukar hon ha en massa packning, dels tycker Spiken det är spännande att kolla efter vilken av de tretusen taxibilar som passerar Hornsgatan en fredagskväll som kan gömma matte.

Sedan följer ett skådespel som är värdigt en Drama Queen. När matte kliver ur taxin sprattlar Spiken, hoppar och far. Men han säger ingenting. Sedan när vi kommit upp med trettiofem kilo packningen och presentutdelningen börjar ser öronen ut som kommatecken.

– Okej, väldigt fint gummiben från Israel och tack för sladderhönan från… hm var det Amman. Tack, hemskt mycket tack, men var har du varit i tre månader?

– Får matte en puss?

Men det brukar ta ett tag innan matte får några pussar. Trots alla intressanta presenter och delägarskap en burk gåslever så ska matte bestraffas i åtminstone en timme innan hon får ett par ordentliga slätningar.

Kniven? Det var en ordentlig sak eller rättare sagt två. En från Yemen och en från Jordanien. Två ordentliga förskärare. Men bara en upptäcktes i genomlysningen så man undrar…

Yemen-Jordanien-Irak-Österrike-Sverige…

Efter någon flaska vitt och trevlig gåslever, ett par cigg och lite ljug kände sig alla inblandade lite trötta framåt tretiden på natten mot lördagen.

Lazy morning, lång frukost och lite travsnack. Vi spikade Macho Gossip och Victor Bris. Dom gick smällfint. Hockey satt och funderade på livet med Acclaim. Så vi tänkte att det gynnade oss i loppet där körde Macho Gossip. Tyvärr så blev det Da Capo.

Victor Bris såg fin ut men verkade inte på humör när upploppet dök upp.

Men vi är glada för a 37 spänn. Det är bättre än 46 miljoner nästa vecka – IGEN!

Annars var det en underbar sommardag igår. Vi gled ner på Loopen och åt ett par räkmackor som kan rekommenderas. Det är ett hundvänligt ställe nere vid vattnet alldeles vid Liljeholmsbron.

Där var säkert sju åtta hundar.

Teve Harry dök upp och försvann. Solen gassade och vi njöt eftersom den svenska sommaren är just svensk.

Lördagskvällen gick fort. Efter en kycklingsallad och ett par glas rött tog städning och resor ut sin rätt.

Idag är det mulet så det var tur att vi att vi solade igår.

Det kanske blir en promenad in till centrum och t-benet tillbaka. Det är Stochampionatet så man får väl göra en liten stödrad. Mystical Ann är mitt drag.

Tydligen har de fått in nya gummiben på Konsum.

Min bojkott kvarstår men Carina tvingade dom att öppna en manuell kassa så jag har svårt att svartlista henne. Spiken tyckte att det nya benet var spännande och plockade ut pipen direkt.

Exakt hur han gör. Antagligen använder han en av sina långa tänder som tandpetare och metar ut den cylinderformade pipen. Rätt händigt.

Nu lyssnar vi på musik, slappar och gör just ingenting.

Eva Franchell tror att sossarnas räddning kan finnas i Nynäshamn. Varför inte?

Lisbeth Linderborg som ofta skriver intressant men som jag inte blir klok på hur hon egentligen får det att gå ihop skriver om Honduras. Det kan komma oväder och regn enligt samma tidning och en kvinna har blivit dödad av en bom.

Jo, Zlatan har varit inblandad i ett bombdrama men jag väntar med det löpet eftersom det finns i sportbilagan och endast där.

Då verkar bommen intressantare eftersom jag vet en hel del om bommar. En femtiofem årig kvinna tillika farmor hade oturen att få en bom i skallen och dog.

Jag vet inte om jag nämnt det men jag har seglat en hel del. När jag städade i veckan passade jag på att möblera om tavlor och hittade en fin plats för Circe som var en segelbåt jag ägde tillsammans med några kompisar i slutet på 80-talet och början av nittiotalet. Bilden är tagen under en KSSS regatta 1927. Det var innan bommen kapades. Båten byggdes på Neglingevarvet av August Plym 1916 till 1917 och kostade hiskeliga 120 000 kronor på den tiden. Totala längden var 14 meter.

De här båtarna var skärgårdskryssare. En del var bara långa och trånga. Men just Plyms skärgårdskryssare var anpassade till att ägarna som på den tiden ofta var välbeställda medelålders herrar. De var feta och gillade inte att krypa runt i båtens inre utymme efter en ansträngande dag på böljan den blå. Dessa båtar gick under benämningen groggverandor. Så inuti hade de till skillnad från många andra typer av skärgårdskryssare hade de ståhöjd i salongen.

Bakom sittbrunnen fanns och cirka sex meter däck där man kan ligga raklång och sola.

Från början sträckte sig bommen flera meter bakom sitt brunnen och var alltså fästade i en båge bakom sittbrunnen. De här bommarna som alltså nedre delen av storseglet är fäst i var av trä och diametern modiga femton till tjugo centimeter.

Det finns två saker som är farliga medbommar och segling. Plyms lösning minskade risken till noll med en av dessa faror.

Om man står i en sittbrunn på en modern segelbåt så får man ALDRIG stå framför bommen. Inte ens mitt ute i Atlanten. Orsaken är enkel. Även omen segelbåt aldrig kommer upp i några större hastigheter i kilometer räknat så tar det tvärstopp, dvs. ifall man råkar gå på grund eller seglar på något(exempelvis en halvt sjunken 20 tons stål container som flyter runt mitt i Atlanten), så far man rakt fram och slår ansiktet rakt i bommens kortsida, oftast med mycket allvarliga skador som följd.
Med en lång bom som går över sittbrunnen är detta i praktiken omöjligt.

På nästan alla moderna segelbåtar slutar bommen i sittbrunnen. En modern segelbåt har ingen fortsättning bakom sittbrunnen där man kan ligga och sola.

det finns andra faror, vilket berättas om i en historia om en grosshandlare som rimligen någon gång på 20-talet brukade sitta i en korgstol på däcket bakom sittbrunnen. En sen kväll på vägen in mot Stockholm efter en festlig helg i Sandhamn upptäckte hans inte helt nyktra affärsvänner att både grosshandlare och korgstol var försvunna när de närmade sig Stockholm. Enligt denna skröna vars sanningshalt är osäker så hade grosshandlaren blåst av med stol och allt och återfanns aldrig.

Fara nummer två med bom i en segelbåt.

Faran är inte bommen utan något som på segelspråk kallas för ”gipp”. Själva principen med att segla bygger på aerodynamikens grundlagar. Så länge vinden inte blåser rakt framifrån i förhållande till båtens riktning så kan man segla. Då trycker vinden mot seglen och driver båten framåt.

Om vinden plötsligt kommer in från fel håll så är risken stor för en ”gipp”.

En ”gipp” innebär att bommen kommer farande genom luften med väldig kraft, tack vare vindskifte eller att man styrt för snävt i förhållande till vinden.

Enbart bommen kan väga många i tiotals eller rentav hundratals kilo på en stor segelbåt. Får den dessutom kraft från en massakvadratmeter segel så blir kraften enorm när bommen kommer farande genom luften. I princip ska detta inte få hända men alla som seglat vet att det inträffar och då gäller det att hala in storskotet som är ett rep mellan bommen och durken(golvet) i segelbåten. På så sätt kan man dämpa slagkraften i bommen.

Håll alltid huvudet under bommen. Alltid!
Av den aktuella olyckan framgår att det möjligen varit ett skot inblandat. I så fall har kvinnan varit i vägen bommen kommit farande men fått storskotet över halsen.

Så se alltid till att ha för både bom och storskot vid en ”gipp”.

I morgon ska jag prata om flytvästar. Nu är det lunch!

Skepp o´hoj!

Vi spikade Sahara C Four och Cleo Nalan. Helgarderade sista med A Mystical Ann som utgång.

It´s Summer In The City!

3 kommentarer:

Anonym sa...

August Plym skall det vara
mvh/Peter

Stefan Hagberg sa...

Till Peter: Tack! Vet inte varifrån Gustaf kom ifrån?

Stefan Hagberg sa...

Till Peter: Det var nog sonen Gustaf som spökade. Han var också båtkonstruktör och har skrivit en intressant bok om sin far som alltså heter August och inget annat!