måndag 6 juli 2009

Utvecklingens inre liv




Det är en sådan där morgon i mitten av sommaren när man plötsligt förstår att sommaren snart är slut. Ja, jag vet att det är i början av juli och att just din semester inte ens börjat men det har inte med det att göra utan något i luften som dyker de här halvmulna dagarna.

Kollade lite på Parfymen igår på teve som handlar om en kille som kan blanda samman en parfym. Tyvärr tappar man intresset för Schermans filmer eftersom hans lilla giriga annonsgäng kapar filmen, sänder ett utökat paket med värdelös reklam plus nyheter och sedan ännu mer reklam. När all ”information” är över har man redan glömt handlingen. Nej, jag vill inte ha en filmkanal.

Så den fick vara men jag kom på att det kanske är något som vi luktar oss till. Spiken vet när det är skitväder ute. Då sover han gott vidare medan dumhusse måst upp och titta ut.
Det kanske sitter i näsan. Det krävs en utredning.

Alkisarna har semester intill Gamla Bysis där vi satt och skrev på 80-talet. En lös schäfer och en pitbull gör upp och jag är beredd att döda både hundar och ägare.

Igår när kom in i hundgården hade ungdomssidan ägnar sig åt glaskrossning där. Krossade vi glas när jag växte upp. Det är möjligt.

Hells Angels och Bandidos föddes i buskarna utanför vår tomt på Adolfsberg. Trimmade moppar var det på den tiden. Vi hade två hundar som ständigt passerade de där mopedgängen och mina syrror hängde med de där killarna men jag minns inte att det krossades så mycket flaskor.
De försökte krossa samhället men det är en senare historia.

Men nu ska det krossar flaskor. Jag tror inte det är alkisarna vid Bysis som skräpar ner med glasskärvor. De dricker inte alkoläsk. No Way!

Hela det där jävla Skinnarviksberget på Söder är fullt av glasskärvor varje sommar. Det är rätt långt ifrån Söderkåkar om man säger så. Folk grillar och dricker och det är inget fel i det. Men varför i helvete ska de behöva krossa flaskor i hundgården när det finns ett helt jävla berg att skräpa ner.

Så jag plockade skärvor. Massor av skärvor. Nu har de byggt om hela jäkla parken. Klottrarna håller visserligen på att förstöra den igen men den är rätt fin.

En sak.

Varför inte ställa ut lite glaskorgar här och där? Finns? Javisst, en eller två men inte där de behövs Eller skicka ut ungdomar från de 40 procent som inte har jobb och damsuga berget på glas lite då och då.

Think Globally, Suffer Locally!

Såja, nu känns det bättre.

Travronden är tillbaka på banan efter fyra dagar eller något i den stilen. Grattis. På så sätt fick man också reda på att Fredrik Linder är på väg att kombinera bullbak med travlopp.

Fredrik som tyvärr slutade att träna och köra i vintras.

Det är väldigt roligt att suget kommit tillbaka. Stig H sa något om att man blir bättre med åren som tränare. Det stämmer nog. Men då måste också sporten ta hand om sina talanger och inte bara rycka på axlarna när fler och fler lägger av. Bygga nätverk, skapa förutsättningar. Ta Blomqvist som kom tillbaka i lördagens V75 omgång.

I våras la han av efter att STC ritat ihop en papperssvala och tagit ifrån Kalmar lopp och framtidstro. Nu är läget ett annat.

Det måste alltid finnas plats för duktiga kuskar och tränare om vi ska få en långsiktig återväxt. Stimulanserna behövs inte när man har 175 hästar i träning och har kört in 20 miljoner till midsommar. De behövs närman har sex hästar i träning och har kört in 200 000 till midsommar.

Men det är roligt att både Blomqvist och Linder känner suget igen. Men ta nu för guds skulle inte det som inteckning för att vi lever i den bästa av världar. För det gör vi inte.

Vi sänkte ölburkar i vattnet på sextiotalet. Det gör vi inte längre. Det kallas utveckling.
Vad var det Lenin sa? Två steg framåt och ett tillbaka. Eller var det den tyske militärstrategen Carl von Clausewitz?

En sak vet jag. Att Clausewitz sa att krig är ”blott en fortsättning av politiken med andra medel”. Det sa också Lenin som läste Clausewitz flitigt dock utan att i detta fall citera honom.

Men nu var det alls inte så. Det som Lenin sa gällde en mindre optimistisk period och det han skrev 1904 i en artikel var ”Ett steg framåt och två tillbaka”.

Internet är en bedräglig vän om man inte förstår dess inre själ.

Låt mig ta två exempel på hur man kan luras, bedras och vridas om näsan av denna demokratins största reform sedan rösträtten.

Först och främst vet ingen utom möjligen Lenin själv ifall han stal citatet om ”Ett steg framåt, två tillbaka” eller funderade ut det själv på sin kammare i Genève 1904. De som tog ett steg framåt och två tillbaka var inte bolsjevikerna utan enligt Lenin de politiska motståndarna mensjevikerna.

Själv tyckte han nog att bolsjevikerna tog steg framåt i största allmänhet.

Jag brukar ibland roa mig med att slå saker, vanligtvis via en sökmotor. När jag började med internet så fanns det många, Gopher, Lycos, Yahoo, Altavista m fl. Senare kom Ask Jeeves, och framför allt Google.

Idag använder nog de flesta sökmotorn Google och uttrycket ”googla” är till och med ett förklarat uttryck i SAOL (sid. 295).

Men!

Om jag gogglar Två steg framåt, ett tillbaka så får jag två 2140000 träffar medan jag får 69700 träffar på Ett steg framåt, två steg tillbaka. Det här skulle man då kunna dra vissa slutsatser angående framtidoptimism och nätet.

Men det var ju inte ordens förekomst utan citatet vi analyserade. Så ifall jag sätter till två sådana här: ””, en på varje sida så kan man se en helt annan bild. Då förekommer det första citatet 180 gånger medan det andra förekommer 1190 gånger.

Slutsats.

Ingen.

Det finns flera saker vi inte vet. T ex hur många som använt citatet och gjort det till sitt eget likt Lenin när det gäller krig och politik liksom exakt hur programmeringen är upplagd i sökmotorn.

Sensmoralen är att var försiktig. Det är mycket vi inte vet.

2 kommentarer:

lurigopalia sa...

Idioter som krossar glas. Det kan vara deras småsyskon eller husdjur som skär upp tassar och små fötter sen. Här i Italien på stränderna är det glasflaskförbud med dryga böter om man bryter mot det. Och jag har inte sett något krossat glas.Jag gillar tex öl på glasflaska. Men ibland funderar man om inte det vore bäst med bara burkar och plast.Jag kommer fortfarande inte in på travronden..

Stefan Hagberg sa...

Till Lurigopalia: Inga plastare! kommer du ihåg de där TT eller om det var Pripps. Det var nog TT som var av plast. Meden plastring som alltid gick av. Det blev alltid fel. Det är som hundar - oftast att det sitter i andra änden av kopplet.

Böter är bra. Jag är lite inne på det här med öga för öga just nu.Vad sägs om att sova en natt på glas för en ertappad krossare samt betala alla omkostnader för hundägare.

Sedan har du väldigt rätt i att det inte går att komma in på Travronden. Dom har väl fylld samma dumputrymme som sist. Ska vi se...torsdag,fredag,lördag,söndag,måndag