tisdag 24 november 2009

Sköna Galningar!




Idag är kvällstidningarna i högform.

Jag vet inte vad som är mest motbjudande. Bilder av grisar som äter upp en annan gris eller Dominika P insvept i en orm. Att grisar inte är så nogräknade vet alla som sett Hannibal Lector.

I vilket fall så har veganpacket åter dragit en vinstlott strax före jul. Själv tänker jag käka en ordentlig kannibalskinka och rapa efteråt.

Vad säger veganerna om växter som dödar andra växer. Frikort?

Charlotte Perrelli uttalar sig tillsammans med några andra aktivister om saken eftersom Elmia har grisuppfödarkonferens.

Nej, tacka vet jag norrmannen Lauri Venöy som får 10 000 liter fett från Jackson Memorial Hospital i Miami varje år. Venöy hämtar fettet i en tankbil gör om det till biodiesel och säljer det.

Fettet sägs komma från fettsugning. Sen kan man ju utöka marknaden som mördargänget i Lima härförleden.

Men idén är inte helt igenom dålig.

Man kan tänka sig att i framtiden driva tanks i krig på de som dödas. Bakom varje fältslag följer en liten armada av tankbilar med fettsugar som suger ut fettet ur krigsoffren och sedan tankar stridsvagnarna lite längre fram.

Det finns en del etiska smådetaljer att fila på men själva grundtanken är inte så tokig. Recycling!

För att ingen ska tro att jag har fördomar mot norrmän och limaneser vill jag passa på att gör en instickare i ”Skogsturksdebatten”.

Ni har högst troligt inte hört talas om denna debatt.

Så här var det lite kort. Ett gäng är ute och kastar frisbeen i somras. Vi har en sådan bana i Tanto, ett slags Frisbeegolf.

En kille i gänget filmar frisbeetävlingen. Plötsligt kommer det ut en kille från skogen med ett vinglas i handen just som en i gänget kastat iväg en frisbee. Killen får frisbeen på sig och spiller ut vinet på skjortan. Lätt berusad och inte så lite uppretad händer följande.

Killarna som kastat frisbee skickar filmen mellan sig med den upprörde killen som bryter på något obestämt språk och är riktigt förbannad och hotar med stryk.

Till sist hamnar filmen som kallas ”skogsturken” på YouTube där några miljoner sett den och det finns idag 941 olika videoklipp som handlar gäller just ”skogsturken”.

På Newsmill rasar en debatt om rullen. Var det rasistiskt att lägga ut rullen?
Kanske. Kanske inte.

Jag är inte ett dugg upprörd.

Det är en rolig film.

Det skulle sitta smällfint med lite humor i PK debatten. Man får skämta om att skottar är snåla men inte om judar som är snåla. Man får skämta om tröga skåningar men inte om tröga kurder.

Turkar får kalla kurder för ”bergsturkar” Vilket dessutom var på allvar och gällde 15 miljoner kurder i Turkiet men några frisbeelirare som prickar en turk som dyker upp med vin i handen rakt ut från ett skogsparti får inte kallas ”skogsturken”.

Att nämna en norrlänning+skooter+älgjakt+röd diesel+sjukskrivning i en och samma mening är fördomsfullt men sådant får man tåla. När jag läste i Göteborg i mitten av 70-talet kallades jag ”Skåååååne” och tråkades en hel del av de ”Goa Grabbarna”.

Sånt fick man ta med jämnmod.

Det är skillnad på att skämta och att mobba.

En värld utan lite skämt om folk skulle vara rätt trist tycker jag. Självdistans skapar fördragsamhet och inte motsatsen.

Slappna av lite!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ajdå. Från att ha hållit djurens fana högt så skall vi tydligen nu helt skita i de som allmänt anses vara en av de intelligentaste släktingarna till oss.

Jag förmodar att du skulle reagera rätt ondsint om någon misshandlade din hund, häst eller annan artfrände.

Vad har grisen gjort för ont?

Karin

Anonym sa...

Du fortsätter att bevisa dig som en korkad människa...

Herregud vilken pajas..

Antar att du är tycker att det är ok med att gå in till stall o knivhugga försvarslösa hästar o andra djur...För det är ju bara djur eller hur? Och efter kan man gå runt olika plantage o pissa ner växter och slita dom ur jorden..för det är ju bara växter...


Angående Youtube filmen...Och hur fan vet du att killen som fick frisbeen på dig var just Turk?? Tänk om han var Grek? Chilenare? Irakier? Tycker du att det är Ok att bara för att han var svarthårig så gör det han till turk?? Du vet ju att "Blattar" "Svartskallar" "Neger" "svartingar" "Turkar" används för att nedvärdera människor som inte har Skandinavisk utseende....


Svara gärna på min fråga:

Hur vet du om han överhuvudtaget ÄR Turk????

Jenny sa...

Men jisses ... Vilka påhopp. Och inte vågar männsikan stå för vad han/hon skriver. Till anonym nr 2: jag antar att Stefan skriver turk eftersom de som lagt ut filmen kallar den för skogsturken - det är ju inte killens nationalitet som är grejen. Inte egentligen. Det som folk hänger upp sig på är ju att filmen över huvudtaget hamnat på Youtube. Inte för att jag kan se något rasistiskt i att den hamnat där. Hade det varit en svensk som kommit ut ur skogen hade det varit samma film.

Sorry Stefan. Jag vet att du inte behöver försvaras. Jag blev bara så irriterad på kommentaren. Att hålla en så otroligt oförskämd ton i någons blogg och dessutom inte våga stå för det ... Suck.

Ha en bra dag, trots allt (åker upp till huvudstaden imorgon - det är ju hästfest i Globen hela helgen).

Jenny

Stefan Hagberg sa...

Till Karin: Att en gris äter på en annan gris tror jag inte är onormalt om du ursäktar.

Om någon misshandlade min hund skulle jag säkert misshandla den personen om jag hade möjlighet.

Grisen har inte gjort något ont och jag skulle kunna tänka mig att betala 39.80 kilot istället för 19.90(pris ex från förra veckan) om grisen hade ordentligt med strö plus 2 meter per gris istället för 1 meter.

Till Anonym(2: Korkad och pajas verkar vara dina favorituttryck.
De första tio gångerna har det viss effekt. Ifall du varierar med tex. clown, pantskalle, rövhål, planta, apskaft, hjärnförlamning, stolpskott, arsle, tomback eller lite mer poetiska beskrivningar som "hjulet snurrar men hamstern är död" så kanske jag inte gäspar lika brett nästa gång du låter fingrarna löpa okontrollerat över tangenbordet.


Vad har nu knivhuggna hästar med att en bonde har dåligt med strö och snuskigt stall att göra.

Vad gäller din skarpsynta analys av turkar har jag inte så mycket att tillägga.

Ärligt talat skiter jag i ifall killen var turk, kurd, vallon eller bara en lallare. Han fick en frisbee på sig och spillde ut vinet på sin skjorta för att han inte såg sig för och för mig var det en kul rulle och ja, jag tycker att man får skämta om judar, katoliker, protestanter, muslimer, turkar, svenskar och skåningar.

Rasism är när man tycker svenskar är ett högre stående människosläkte än t ex turkar. Det tycker jag inte men det finns jävlig korkade turkar och den här tillhörde inte begåvningsreserven på något vis.

Skogsturken eller vad han nu är, sitter högst troligt och skryter för sina polare just nu om att han gav "svennebanan" eller "potisskallen" en ordentlig utskällning.

Eller?

Det kanske är du som är Skogsturken? I så fall blir allt mera begripligt.

Till Jenny: Hej! Det är faktiskt som du skriver. Filmen hade varit lika rolig om det hade varit en korkad stockholmare som kommit ut från skogen, fast Skogsstockholmaren hade blivit lite långt.

Hoppas att helgen blir trevlig. Hälsa hundarna så gott!

Jenny sa...

Hej Stefan
Helgen blev toppen. Massor av vackra och duktiga hästar. Ja, en del duktiga ryttare och kuskar också. :) Hittade massor av "nödvändiga" prylar inne på mässan. Åkte hem igen med en mycket bantad plånbok. Mer bantad än planerad, då bilen fick bo påverkstaden, men den blev klar lagom till hemfärden igår.

Ha det bäst. Hundarna hälsar tillbaka.