tisdag 24 november 2009

Huvudbry!




Vaknar sent. Fast utvilad.

Jag brukar sova bra men ibland vill det sig inte riktigt. Igår kände jag mig lite småhängig plus att lakanet virade sig runt benen. Spiken surade. Han kan inte sova när jag inte kan sova och jag kan inte… ja, ni förstår själva principen.

Igår kom det lamm på förstubron.Farstu- eller förstu? Trots att det står 17000-3000 förmån farstu så tycker jag att förstu borde var just som det låter en "förstuga" alltså en köldsluss och bron är det som förbinder trappan och förstun till huset. Farstu... var det där far hade sina sjumilastövlar, snapphanebössan och sina arbetshandskar. Det här är som ni förstår helt ovetenskapligt.

Spiken var på tårna. Det är han alltid när det vankas rått kött i närheten. Jag älskar lamm. I Irak fick jag nog lite mycket för det växte ut ull i nacken. Kan ha varit ett åldersfenomen men jag passar.

Fåren och lammen där har en stor fettknuta vid svansroten. Exakt varför de har den är en biologiskt outredd gåta.

Min kompis har lovat att röka en skånk innan jul. Jag gillar rökt kött i all dess former.

Så det blev lite paketering av lamm igår. Dessutom hann jag med att göra en stor sats med brunkål. Tror inte att brunkål är så poppis häruppåt. Det är synd för brunkål är väldigt gott och möjligen nyttigt fast det senare har jag inget belägg för.

Vet inte om man kan ha brunkål till lamm men till skinka passar det bra.

Det finns en massa standardrecept i olika kokböcker. De fungerar oftast.

I princip så köper man vitkål som f ö är i princip gratis just nu. 4.95 kilot på Hemköp/Vivo och för er som handlar på Konsum kan ni säkert komma undan med det dubbla. Jag bojkottar fortfarande Konsum efter att de införde automatkassorna och hoppas att de kommer att få brinna i helvetet när den dagen kommer.

Ni behöver en riktigt vass kniv. Men vässa nu inte er gamla knivar och skär er i tummen av pur glädje över effekten. Några sådana kommentarer vill jag inte ha. Men vass kniv är bra.

Ett par tre kilo vitkål blir en bra sats att köra in i aluformar och sedan plocka lite då och då.

Jag brukar sedan skära hela huvudet i två bitar. Sedan skär jag fyrtiofem grader från båda hållen så jag får bort mittpartiet med det hårda partiet som jag kastar.

Därefter skär jag varje halva rakt igenom med tunna strimlor ungefär en halv till 0,75 centimeter, som skivor. Dessa hugger jag sedan i mindre bitar där längden är två till max tre centimeter. Alltsammans lägger jag i en stor kastrull. Sedan fram med ett litermått salt och en tesked. Ungefär en liter vatten till varje tesked salt eller tvärtom.

Kokas sedan typ tio-femton minuter. Men då räknas inte tiden det tar att koka upp. Gärna med lock.

Under tiden så kan man ta en sådan där stor plåt/långpanna som följer med de flesta spisar. Sätt spisen på 200 grader, klicka i en rejäl klatt smör åtminstone ett par hundra gram som sedan smälter. När det smält kan ni ta ut plåten och skaka ut fettet jämt över plåten.

Ta sedan den kokta vitkålen, häll av vattnet, tryck ut överskottsvatten eller låt det stå och ånga ut ett tag.

Bred sedan ut kålen över den insmörade plåten. Jämt blir bra. Sedan tar ni sirap och det gör faktiskt inget ifall den stått sedan förra året. I mitt kökskåp står två flaskor sirap. En som ser äldre ut än den som ser yngre ut. Carina och jag brukar aldrig komma ihåg om vi använde en till pepparkakor eller den andra till kålen.

Så genom uteslutningsmetoden tror jag att den äldre kommer från en annan jul än den förra då vi inte gjorde några pepparkakor p g a tidsbrist. Eldorado säljer dessutom en hel kartong för 9.95 så just pepparkakor ska man nog vara en riktig entusiast för att baka loss på. Men den mörka sirapen tror jag kommer från pepparkakorna.

Den ljusa och nyare burken/flaskan ska vara till kålen. Eller… ja, det fungerar bra i varje fall. 2 kilo kål tre matskedar som ringlar över kålen.

I det här läget brukar jag tillsätta 12 % matättika ca 1 dl till 2 kilo kål. Bara häll över och blanda kål, ättika och sirap.

Sedan är det bara att slänga in plåten i ugnen. 200 grader. Min ugn är rätt värdelös och förvaltaren är en idiot så jag misstänker att ugnen på 200 grader högst har 125 etc.

Så i min ugn brukar det ta typ tre timmar och jag vänder sedan kålen ganska ofta, tillsätter en blandning av krossad vitpeppar- och kryddpepparkorn. Efter behag 10-15 av varje, vilket är mer än de brukar stå i recepten. Häller på den efter hand och smakar av. Under den här perioden i ugnen kan man tillsätta skinkspad som börjar dyka upp i affärerna vid den här tiden, alltså spä lite i taget. Men inte för mycket för brunkålen ska som framgår av namnet förvandlas från vit till brun. Det blir den av sirapen och av värmen i ugnen.

Har ni inte skinkspad så kör i lite buljong(typ en tärning), kött och/eller grönsaksbuljong uppkokt i lite vatten.

Tricket ät att sätta sig i köket med en bra bok, ett glas förslagsvis rött vin och vända kålen typ tillräckligt ofta för att den till sist ska bli gyllenbrun.

Så till sista när all kål blivit så brun och smakar bra så tar ni av plåten, öppna ett fönster så ni bidrar lite till Global Warming och sedan när den svalnat brukar jag hälla på tre fyra deciliter vispgrädde som får träcka in. I böckerna står det att grädden ska tillsättas när man kokar upp kålen igen, te x efter att man fryst den som går alldeles utmärkt. Jag brukar gör lite både och tycker att just den där gräddiga smaken bryter fint mot kålen.

Jag brukar också göra rödkål men jag ska återkomma till mina kålprojekt.

Varför jag vaknade utvilad? Jo, jag tog två Ipren 400 mg. De fungerar som sömntabletter för mig.

Brunkål och Ipren piggar upp respektive får mig att sova bra.

Inga kommentarer: