tisdag 2 juni 2009

Lite dagen efter dagen före!



Idag är det lite slakt.

Varken Spiken eller jag har någon direkt lust att gå ut. Plask! Plask! Ja, och sedan lite mera Plask!

Igår var det sommarvarmt, Loopen, trevligt och ett par glas med Anders och hans kompis.

Så jag sorterade lite musik för att komma igång. Afrikansk musik. Ali Farka Touré, Vieux Farka Touré. Damon Albarn & Malian Musicians. Om man gillar spännande musik så!

Kollade nätet, skrev några mail till olika personer. Carina är tillbaka i Duhok men snart ska hon åka ner till San Arbillo igen. Duhok är inte världens roligaste stad. Inte världens tråkigaste heller. En liten irakisk halvstor stad en bit från gränsen mot Turkiet och Syrien. Folk är väldigt nöjda med sig själva där. De målar sina hus i glada färger till skillnad från en del andra städer. Ja, i Sulemaniya har de gröna fönster men det är av partisympatiska skäl så att ingen ska tro att de inte röstar på rätt parti.

Igår började kurderna exportera olja. Så det ser ut som om de tillfälligt löst kontroversen med Bagdad. Antar att det kan komma väl till pass med lite intäkter. Men 83 procent ska fortsatt skickas till Bagdad.

Problemet är man ser ganska få tecken på en verklig industriell utveckling. Eller utveckling överhuvudtaget. Jordbruket borde vara i full sving och exportera nu sex år efter kriget. Det växer så det knakar på marken men det gäller att skjuta in sig på den internationella marknaden för att sälja produkter eller någon marknad alls. Det finns en rad frukter och grönsaker som skulle kunna vara konkurrenskraftiga vissa perioder per år. Men då måste man ta tag i saker och ting. Utveckla, paketera och marknadsföra. Precis som överallt annars.

Så, jag antar att den lilla kurdiska vattenfabriken fortfarande går på halvfart och att det mesta vattnet importeras från Turkiet, mjölken från Iran etc. etc. Korna käkar tistlar och man kan inte stycka köttet ordentligt.

Trist när man har så mycket naturresurser. Verkligen.

Så allt verkar vara precis så som det brukar. Lite lagom släpigt och nu kommer sommaren och då brukar alla som fatta beslut och betalarräkningar åka till andra länder så då står allt stilla och så går det ännu ett år. Man rullar sina lertak och hittar på egna lösningar som inte fungerar.
Tjafsar lite och vem fel det är och så går det ännu ett år. Man…

Man ska inte vara pessimist. Jag vet, men ibland är det inte just en sådan dag. Man läser lite nyheter från Mellanöstern och sedan undrar man om inte en rejäl sandstorm vore att föredra.
En som liksom täckte över alltsammans.

Spiken pissade på Nummer 6 på moderaternas EU-valslista. Rösta på oss! Tror jag att det stod.
Iofs är han demokrat för han pissar på alla och mest har han pissat på vänstern ”Din röst i EU”. Det beror på att vi passerar den oftast. Jag tror inte Spiken är intresserad av politik. Det är för lite party!

I den här affischkampanjen som skattebetalarna pyntat så har partierna inte ens ansträngt sig att föra fram något som liknar politik eller ska man tolka sossarnas ”Jobben först” eller vad de hade på sina som ett försök i den riktningen. Det finns, antar jag många viktiga frågor som ska beslutas inom EU under den kommande mandatperioden men politikerna har gått ihop och bestämt sig för folket är korkade och att man inte behöver besvära oss med några komplicerade frågor. Det räcker att vi röster och hejar på.

EU är ett misslyckat medborgarprojekt men ifall det där jävla Lissabon fördraget går igenom och all makt ska finnas i Bryssel så kan vi i varje fall sparka ut vår riksdag och kungahuset. Pengarna som sparas är i varje fall en miljard och den kan vi satsa på EU information kring vad som händer i Bryssel och det där andra stället.

Idag skulle jag behöva den där optimistkonsulten som dök på när det var kris på 90-talet. Kommer ni ihåg henne, en norrländska som man kunde hyra så man blev på glatt humör igen.
Var tog hon vägen?

7 kommentarer:

lurigopalia sa...

Jag skulle nog behöva din humörcoach också. Tände på alla cylindrar när jag läste inlägget från anonym under förra bloggen.Läser man aftonbladet och tror på det så är gatlopp för hästar vardagsmat och så man bedriver trav här. Jag säger inte att det inte finns idioter och djurplågare här för det gör det, precis som i Sverige. Men jag känner nu mera många aktiva i travsporten här, de är djurvänner och mycket måna om sina hästar.Här hos min hästägare tas hästarna om hand som om de vore kungar och har riktigt bra hästliv. Destutom vet Mauro Biasuzzi att vanvårdade och olyckliga hästar presterar inte. Och det är väll åsikten hos de flesta som håller på med hästar och har lite hjärna..

lurigopalia sa...

Och nu en mer rellevant kommentar till din blogg idag..Jag tycker det är otroligt intresant att läsa om vad du skriver här. Ingen annan stans , kan man läsa något liknande av någon som är insatt men endå en utomstående betraktare.Media raporterar om krig och terror. Hur det egentligen fungerar i landet och bakgrunden till varför det är som det är. Det verkar ingen intreserad av att skriva om.ps. du har ju Spiken vad ska du med humörkonsult till?

Anonym sa...

Jag behöver också humörkonsult då jag hakat upp mig lite (mycket) på medias hantering av elitloppet (läs Åke). Brinnande intresse för trav som jag har har jag fått ett beteende likt mössen som reagerar på negativ stimuli. Vill se för att jag är intresserad, men lutar allt mer åt att strunta i att se trav på tv och läsa diverske skitjournalistik, mår bara dåligt av det, både innan under och efter sändning. Detta är bara obehagligt och de verkar inte ha en tanke på att sluta. Istället försöker de omvända de som hejjar på Åke genom att skriva ÄNNU mer skit. Fy sjutton!

Nebraska Stable sa...

Fast jag undrar om Solvallas banveterinär kollapsat i värmen?
För faktum är att det startade några hästar som inte var fräscha.
Och det utan att ens beordrats att göra en provstart extra.
Men,å andra sidan är det inte första gången som banvetrinären blundat.

Nebraska Stable sa...

Förresten Stefan,har jag fattar rätt om din svåger är Johan H.?
Kan berätta att jag stått i samma stall som han när han skulle starta sin fina märr och köra själv.
Aldrig vare sig före eller efter det har jag råkat på någon som varit mer nervös. Konstnärssjälar =))....

Stefan Hagberg sa...

Till Lurigopalia: Hej! Nej, jag blev på lite dåligt humör ett tag.

Det var inget speciellt mer än det jag skrev.

Hästar som inte trivs och mår bra lyckas inte heller i tävlingar precis som du säger och det vet alla.

Jag tror inte att det är stor skillnad på hur man har hand om hästar som tävlar på hög nivå någonstans.

Sedan finns det alltid dåliga exempel. Dåliga yrkesmänniskor finns i alla yrken.

Sedan blandar folk ihop saker. ATG:s tevereklam med när Turja tog ner Varenne på stan så folk fick se hästen et c et c.

Det är bra att du kan berätta hur det fungerar och det är väldigt intressant att läsa om dina erfarenheter från Italien.

Till Anonym: Det finns människor som av olika skäl driver en linje.

Jag tror inte Micke Nybrink är korkad eller ljuger när han säger att han läst förundersökningen men där finns inga nio vittnen som kliver fram och vittnar emot någon.

Det är bara att räkna för Micke och andra som trots att förundersökningen är på bordet fortsätter rapa om nio vittnen som klivit fram. Vilka är de? Jag har läst samma förundersökning. Vad som hänt på Bjertorp vet jag inte. Det ska domstol nu avgöra.

Bevisbördan ligger på åklagaren.

De två vittnen som sagt att de sett användning av grispåfösare ska nu övertyga domstolen om att de är trovärdiga. Ingen av dem anmälde saken när det skedde.

Det minsta man kan begära är att media håller sig till de fakta som finns redovisade i den aktuella förundersökningen.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Menar du i söndags?
Jag hade antagligen ätit för mycket av laxen. Det brukar slå sig på synen;-)

Faktum är att jag nog inte är den bäste på att avgöra om en häst är på hugget eller lite krasslig.

Jag är t ex ljusår ifrån Dennis Eks örnblick som genast såg att Torvald Palema var två grader framhalt. Sånt är hebreiska för mig.Men man undrar ju av hur många grader t ex. Som gammal seglare verkar ju två grader knappast vara något man kan upptäcka från ringside.Men jag antar att det är andra grader.

Jodå, Carinas bror heter Johan.De hade Alvena Elise tillsammans men det var Johan som tränande henne.

Tror inte att Johan körde så mycket lopp. Så det var väl en del rörelse i stallet kan jag tänka mig.

Elise är den enda häst som jag vet som har lyckats vända sig i en transport;-)

Hon går och betar på Gotland hos uppfödaren nu.