onsdag 10 juni 2009

Edge-Work!



Dagens tema har varit retro så jag ser först inget skäl att börja prata om framtiden. Dels kan det inträffa en gigantisk jordbävning när som helst som vi inte hade en aning om och som kommer att kullkasta alla planer på slutförvaring av kärnbränsle i Sverige under de närmaste 50 miljoner åren. Personligen växte jag upp i villfarelsen att jordbävningar inte inträffade i Sverige. Jag tycker det har varit ovanligt många de senaste åren men det är jag möjligen ensam om att tycka.
Jag är inte säker på att det har någon att göra med Gödels ofullständighetssats men tanken är intressant. Åtminstone för mig. Det är ledsamt för kampanjen som försökt sälja in budskapet till olika kommuner men vad säger att det inte kan hända.

Men jag släpper det. Åtminstone för några minuter. Annars får jag ont i pekfingret.

I mitten av 80-talet prenumererade vi på Rolig Teknik. Det var en liten tidning som sammanställdes och såldes av teknisk intresserade ungdomar.

Den lärde ut en hel del olagligheter och överdrivna produkter som man med enkla och biliga medel kan åstadkomma helt på egen hand. Som en enkel el- teaser bestående av en plank,en elsladd, några kopparspik och sedan in i eluttaget och ha den placerad vid ytterdörren om några oönskade personer dyker upp(eller kanske säkrare; sätt i sladden när fara hotar, eller fiskade enkronor upp och ner ur automater för att fylla på P-mätaren. Jag har redan beskrivit den saken så för att bevisa att jag inte är helt gaggig så går jag vidare direkt.

Jag tänkte på den gamla fina förmodligen avsomnade pamfletten som finns debatterad på Flashback(var annars) idag när jag plöjde New York Times kulturavdelning på nätet.

En ny bok om Edge-Work har kommit ut. Den handlar om lite olika saker. Hunter S. Thomson myntade ordet och det har de givit honom credd för.Tack! Han var en av mina om inte idoler så i varje fall Life Coacher(Som Runar). Fear and Loathing in Las Vegas, handlar en hel del om Edge-Work.

Att gå över gränser.

Boken då? Ja, möjligen en fläkt av Jackass med Absinttester och beskrivningar hur man gör en egen eldkastare i garaget men jag gillar författaren, William Gustelle´s egen livsdevis så mycket att allt träl med denna postning faktiskt tillkommit enbart tillkommit på grund av dessa väsentliga rader:

“We, the intellectually curious, may soon find ourselves trapped in a pen, fenced in by rule-bound sticklerism and overzealous concern for our personal safety, unless we exercise our civil liberties and our curiosity,” he declaims. And so, “It’s time to retake authority from those whose goals are to limit, not expand, intellectual and physical pursuits.”

Boken då? Heter “ Absinthe & Flamethrowers”. Författaren har en egen webbplats där man kan få lite tips nu när Rolig Teknik har försvunnit. Personligen tycker jag att William verkar lite anpassad men en del av grejerna blir utan tvekan uppskattade partytricks. Filmen USD 19.99 dock via hemsida. Boken USD 16.95(Chicago Press Review)
Men filmen är lite inspirerande!
Ovan baren The Edge i San Arbillo, Irak. Strange kind of feeeling of...

Inga kommentarer: