måndag 29 juni 2009

Almedal, lårdal och kalsongmode!




Cay Bond -ännu en kvalitetsprodukt från Värtahamnen!

Almedalen. Förr var det där man fick höra de man kunde rösta på i nästa val. Mitt i sommaren pratade Palme eller någon annan politiker. Man hade tid, semester och kunde ta sig tid att lyssna.

Det var då det. Nu är det vassnästa partistrateger, Karl Rove-typer och lobbister som befolkar Almedalen eller rättare sagt hela jävla Gotland under en vecka. Det är som ett enda vi-som-formar-framtiden-kollo där alla får äta gratis, supa gratis och bada gratis med varandra.
Så jag hoppar det. Maria Wetterstrand tycker inte om hundar så rösta inte på henne! F ö påminner hon alltmer om den lilla Ekorren Maud Olofsson. Sccccccccccaaaaaarrry!!!

Istället koncentrerar jag mig på morgon soffan medan solen tickar på upp emot 25 grader redan klockan nio på morgonen.

Där syns en brokig samling med Cay Bond i spetsen.

Cay Bond startade en gång Clic. Det var trevligt gjort. Det är många fina människor som kommer därifrån. Idag är Cay Bond trendanalytiker. Det är ungefär samma som Optimistkonsult, Life Coach, Personlig Tränare. Lagom diffust och suddigt för att man ska kunna försörja sig på det i ett förvirrat postindustriellt samhälle.

Jag sitter lite morgonslirig ute hos svärmor, kisar lite mot teven och Cay Bond samtidigt som jag försöker att balansera en kaffekopp i högerhanden. Först tror jag att det är fel på mina ögon, sedan på teven och till sist när jag har hämtat glasögon och skruvat lite på de farliga inställningarna förstår jag att Cay Bond ser ut precis som hon gör.

I bakgrunden surrar ämnet, som är nytt svensk mode. En som pratar som en bebis visar upp en Jokerdräkt. En sån där som Jokern på kortlekarna har. Skitful och sedan pratar hon som en stelopererad bebis.

Tyvärr har min favorit skånskan som brukar referera sport, klätt ut sig till en byhora med höga läderstövlar och en skräckblommig blus. Men hon tillhör den ironiska generationen så jag förlåter henne genast.

Av intervjun förstår jag två saker. Dels något som jag känt till en längre tid och sedan kommer chocken.

Ni tycker antagligen att det börjar bli kryptiskt för att inte säga rörigt men Cay Bond och alla sidospår men lugn, allt tillhör samma träd!

Så här är det!

Svensk export har en kraftigt expanderande andel som består av mode. Folk i andra länder har upptäckt att det finns svenska modeskapare som kan göra snygga kläder.

På min tid åkte man till England och beundrade Mary Quant och John Stephens.

Chocken?

Jo, det är ett slags modets Almedalen i Sverige den här veckan. Man ska sälja ännu mer av det svenska modet som nu ersatt både det svenska sexet, svårmodet, lagomet, smoergaasbordet och en del annat vi tjänat kulor på genom tiderna.

Så vem skickar vi?

Vem ska övertyga sextio utländska journalister, utländska uppköpare om att svenskt mode är värt att investera i.

Sanna Kallur? Henke Larsson?

Nej, för för fan. Skicka Cay Bond!

Ja, ja tänker ni. Men hon är ändå trendanalytiker.

Så vilken är hennes nya trend.

Fett okammat hår. Hon är inte flintis men man får en märklig känsla av korvgrill när man ser henne.

På fötterna har hon ett par svart remverksandaler som brukar vara snyggt upp till studentexamen eller när någon anhörig dött i juli.

Kjolen är en lila sak utan fall eller rättare sagt ett fall som får den att falla in mellan låren på trendanlytikern så att jag ett tag tror att Cay Bond tagit på sig en byxkjol. Men den är bara extremt taskigt skuren och framhäver dessutom perfekt hennes rejält tilltagna gratisätarparti.

Plötsligt viftar hon med händerna i rutan. Jodå. Klarrött nagellack. Passar störtfint till klarlila kjol. Alla dagar i veckan. Överdelen är antagligen liksom resten svindyr men får henne tyvärr att se ut som Dame Ednas assistent, den lilla grå dammsudden till vänster i rutan.

Som grädde på moset och pricken över i:et ett lätt rosa läppstift. Lila-rött-rosa.Selah!

A Change Is Gonna Come, med Percy Sledge verkar vara en låt att trösta sig med en förstörd morgon som denna.

När går trendanalytiker i pension?

Enda fördelen var att man vaknade blixtsnabbt. Det är sommar och den enda sommaren vi får i år! Så passa på, för snart sjunker klädexporten!

Kalsongmodet är åtminstone på frammarch i Gävle och det är ju samma kanal, sååå...

2 kommentarer:

Domarn sa...

Hej Stefan!
Jag var på plats och fick tyvärr se Per Skoglund iklädd endast ett par kalsonger, ståendes ovanpå Gävletravets VIP-läktare. Ganska tragiskt att man inte har bättre klädkod inom Kanal 75. Vore jag chef, skulle killen åka ut med öronen före och aldrig mer få visa sig i min produktion!
Snacka om att vara ett stort ego!! Bristen på respekt för sina tittare, kunde inte bli tydligare.
Hur han går klädd när han inte är offentlig/under arbete, bryr jag mig inte om. Men nu var han en representant, för den enda rikstäckande travkanalen vi har. Och då borde man väl kunna ställa högre krav på sina anställda, än att dom springer halvnakna på ett tak?!!
Förutom detta, kanske jag kan bidra med en framtida vinnare till dig!
Såg värmningen och provstarten med Yankee Brodde(V75-5). Såg otroligt läcker ut, värmdes enbart i bakvarv med en 08-speed på bortre långsida. Galopperade från start i loppet och blev diskvalificerad. Håll koll på när den startar nästa gång!! Den kan ge ett glatt odds, om inte alla läser din blogg oxå spelar förstås ;-)

Ha det gott i värmen!!

Stefan Hagberg sa...

Till Domarn: Tack synpunkter. Jag är inte så petig, men kallingar verkar lite väl lågbudget t o m för att vara den enda kanalen.

Men det finns kanske en kurva i bunkern som utvecklar sambandet mellan Harry Boy och Per Skoglunds kallingar. Det finns en utveckling potensial.Benny Haag i stringtrosa, Åsa Elmroth...

Minhögstaönskan ärivarejfallattvi slipper gitarrspelaren i sommar.Då får dom hellre ta in Thorsten Flinck sjungandes gamle Svarten ackompanjeradesig själv på ukulele iförd...

Tack för tipset!

Ha det själv i värmen!

/Stefan