lördag 27 juni 2009

Jackson, Levis och lopp två!



Alla verkade ha dött igår. Jeff Goldblum, Harrison Ford.

När röken lagt sig hade inte Tito strypt Michael Jackson med en mikrofonsladd men Farah Fawcett var död och det var Michael Jackson också. Goldblum och Ford levde däremot när dagen var slut, tvärsemot alla rykten.

1987 var jag i New York. Med mig hade jag en liten lapp. Om jag kunde hitta skiva utom den och den och sedan Levis jeans.

14-åringen hade börjat på en fin skola på Kingholmen där klasskamraternas föräldrar köpte jeans som andra köpte dasspapper. Det skulle absolut vara Levis.

I New York så det först inte ut som jag skulle kunna genomföra uppdraget.

Det var ingen brist på Michael Jackson´s skivor. Där lyckades jag faktiskt över förväntan. Sådana som inte fanns i Sverige och dessutom en udda skiva på en second hand affär.

14-åringen skulle bli glad. Hon gillade verkligen MJ.

Levis däremot såg jag inte till. Det visade sig att den utveckling vi har här sedan några år tillbaka redan tagit sin början i USA. Det var bara ”hicks”(bönder) som hade Levis. Annars fanns det andra, faktiskt flera hundra sorter men Levis var knepigt.

Till sist hittade jag hennes märke och storlek på en liten butik. Två hundra spänn styck.
Sedan meddelade jag den unga damen att hon kunde meddela sina modemedvetna klasskamrater att i USA var det bara bönder som använde Levis.

Själv köpte jag en gul sidenrock på Bloomies som jag hade i många år. Lite bögig, men va faen!
Den vägde ingenting och var fantastiskt varm.

Jag växte upp med Jackson 5, Farah Fawcett(Och Ryan O´Neal).

Jackson var duktig, en ikon precis som det står i tidningarna. En entertainer, showman, perfektionist, förnyare, you-name-it!

Michael Jackson för mig var mer ABC, Ben, I Want you Back, Farewell My Summerlove än Beat It!

Har man sålt 750 miljoner skivor så har jag antagligen missat något som jag borde uppmärksammat.

Men det är inte försent. Skivorna finns kvar.

Någon, kanske Bob Hund tyckte att den varit en utdragen död, att det hållit på länge. Det tror jag inte alls. Michael Jackson dog för två dagar sedan!

Jag tycker man ska vara försiktig att döma människor genom medias cyniska glasögon. Speciellt om man är poet.

Vi är alla lite sjuka. Jag hade en kompis som hade en kråksamling bakom sin bokhylla. Den brukade vi titta på och se om det kommit in något intressant sedan sist.

Jackson och hans syskon fick spö av en farsa som själv varen misslyckad musiker och ville att barnen skulle ge honom det han inte hade kunnat ge sig själv.

Michael Jackson har själv berättat att de tvingades öva varje ledig minut på dagen. När det inte gick så bra, vilket det inte alltid gör för barn så plockades antingen livremmen eller en sågklinga fram.

Så ifall det svajade lite på slutet eller i mitten så är jag inte den som ska döma en kille som aldrig fick en barndom.

Om han blev Peter Pan i sin egen värld vet inte jag. Han gjorde fantastisk musik som miljarder lyssnat på och tyckt om.

Det är inte så många som gjort det.

Inte alls många faktiskt.

Nu ska jag lista ut vem som vinner på V75. Det är inte lätt. Helgardera första och sista. Highlight Brizard kan vara en spik i andra. Men om ni tar med flera så glöm inte bort Trotting Princess och Quality Control.Två riktiga rensare.

Guld är ett råttbo men Åke Svanstedts Global Glide, liksom Intoxicated och Evindence Ås kommer högt uppe på min lista.

Sedan är det bara virrigt. Fom-Fom-Fom!

Ska ringa Irakfilialen och komma överens om hästarna och sedan bär det av till landet. Ska bli skönt med lite sol. ´

Tillbaka på måndag. Till dess en trevlig helg!

Inga kommentarer: