måndag 22 juni 2009

Sommar,Sommar,Sommar!



Så var midsommaren över för den här gången.

Eftersom jag drabbades av en lättare förkylning efter att jag bestämt mig för att stresstesta US Air Force ökenjacka i ett svensk sommarregn så fick jag skylla mig själv. Det tar ungefär fyrtiofem minuter innan det börjar rinna igenom kan jag berätta.

Men det var en bra helg ändå. Spiken och jag firade med sill och potatis och jag upptäckte att min hund tycker om inlagd sill. Jag sa åt honom att han faktiskt kunde berättat det en smula tidigare.

Han är faktiskt tio år gammal. Snart!

Han är faktiskt väldigt begiven på inlagd löksill. Senapssillen går också ner men löksillen är nog hittills hans favorit.

Spiken är annars rätt kräsen måste jag erkänna. Det var en del som vill evara hyggliga och kastade ibland några brödbitar till honom när vi gick på en restaurang i Irak. Han fnös bara och tittade föraktfullt åt ett annat håll. Et gäng kastade istället några bitar på honom för att pigga upp honom. Så jag fick förklara att de kanske inte heller skulle uppskatta om något kastade fläskkotletter på dem. Jag vet inte om de förstod vinken men de slutade kasta bröd i varje fall.

Idag skiner solen och enligt alla tillgängliga experter ska det bli fint väder med möjlig så kallad värmebölja kan vara i antågande. Jag tror vi behöver en eller två värmeböljor för att tugga i oss den ekonomiska krisen och en allmän pessimism.

Sommaren har som bäst den funktionen på oss svenskar. Vi tar nya tag. Skakar på oss som en överkörd gammal grävling och suger tag i vad vi nu tar oss för i livet. Det är faktiskt rätt beundransvärt. Så på det sättet är det rätt kul att vara svensk. Annars vet jag inte. Vad skulle jag vilja vara istället?

Islänningen kanske. Dom verkar lite lagom galna. Men det faller på fårtestiklarna. Det blir antagligen en hel del traditionella maträtter nu i den ekonomiska krisen.

Britt verkar rätt roligt. Där är inte maten heller något problem längre. Dom är rätt vana vid lite olika människor.

Amerikan för optimismens skull. Det är samma med maten. Det var ett problem men den tiden är förbi. Man behöver inte sätta i sig fem hekto flottigt bacon och pannkakor med lönnsirap till frukost längre för att smälta in.

Dansk för att de faktisk har en del positiva idéer om livet. Men är den där smörhandlar mentaliteten jag inte kan med.

Norrman. Kanske men de har fortfarande konstig mat. Ägghalvor med ketchup till frukost och Jello.

Sedan är det något korrumperat med det landet. Han hade inte så fel Rosengren.
Finnarna gillar jag. Dom är lite som svenskar. Jobbar och håller käften. Sedan ibland överraskar de när man minst anar det.

Men finnarna är nog trots allt mitt val i norden åtminstone.

Fransmän är rätt roliga. Lite galna och hittar alltid på egna lösningar. Som kurder ungefär fast kurdernas fungerar sällan.

Tyskar är digitala. Det är därför de gillar techno. Antingen är de hur trevliga som helst eller också jävligt störiga och otrevliga.

Kinseserna är för många och liknar varandra. Annars är de spännande precis som indierna.

Ryssar är precis som indier och kineser duktiga på matte. Sedan liknar de finnar och fransmän lite. Man undrar fortfarande hur de fick upp alla grejer i rymden.

Medelhavsgänget är rätt trevliga.

Australier gillar att grilla. Det är kul så det kan kanske vara något.

Latinamerikaner är lite galna och det ska man alltid uppskatta.

Samma med afrikaner. Men de har väldigt svårt att komma till skott. Sätta fart på sin väldiga kontinent.

Där är araber något bättre, men ifall de inte hade haft oljan så kan man undra om de skulle lett IT-utvecklingen istället.

Judarna är i en klass för sig. De har väl snott hälften av alla nobelpris och dessutom i alla olika ämnen och det är näst intill obegripligt hur så mycket intellektuellt kapital, inte kan lösa en skitfråga som den med Palestina lite smidigare.

Några jag glömt. Turkarna. Dom hade lite på gång därmed ottomanska riket. Dom påminner svagt om amerikaner och kineser. Men jag passar. Det är för mycket soldatmentalitet. Herre och slav. Men det är ett vackert land och ingen kan få något billigt att se dyrt ut som en turk. Jo, kineserna.

Det finns en massa andra folk och länder. Ska man vara ärlig så håller vi nog sakta men säkert på att bli lite som alla andra.

Så ser det ut att bli. Bara vi inte inbillar oss att vi är bäst i världen. Så är det inte. Men vi är inte sämst heller.

Lagom lika eller olika?

2 kommentarer:

Dog News sa...

Lök är giftigt för hundar så se upp med att ge honom mat som innehåller lök. Ha det gott!

Stefan Hagberg sa...

Till Dog News: Tack för tipset!Han gillar sillen,men inte löken, inte ens rostad lök. Däremot gillar han Ahlgrens bilar, jordnötter och choklad.Det två senare produkterna också livsfarliga för hundar enligt expertisen.

När han var liten gillade han champagne och filmjölk men det har han vant sig av med. Så han är numera nykterist eftersom båda innehåller alkohol.

Han är torsk på tandkräm,gåslever och älskar kyckling i alla dess former. En blodig biff eller filé, knäckebröd,ost,skinka,glass och allt som gör livet glatt.Plus hans vanliga kvalitetsfoder för äldre aktiva hundar.

Han gillar Elvis lugna låtar men inte Marilyn Mansson.

Ha det gott själv!