fredag 27 mars 2009

Tuk-Tuk på Skaraslätten?



Dennis har nya planer!

Åke Svanstedt är åter omslagspojke och Travronden trumpetade redan under torsdagen ut att man hade finfina grejer på gång.

Aftonbladet och resten av gänget hakar villigt på.

Jag vill säga en sak om Travronden. Det är bra att Travronden belyser detta ärende. STC äger Travronden om jag inte är fel underrättad. Travronden är alltså en tidning som betalas av utövarna på ett eller annat sätt eller i varje fall ska representera Travsporten som jag ser det.

Det ställer speciella krav på tidningen.

Jag ska inte gå in på alla tveksamma reportage och rubriker som förekommit i Travronden i samband med fallet Åke Svanstedt och hans rörelse. Det mesta har jag redan skrivit om. Men det finns en avgörande fråga som redaktionen borde ställa sig.

Travronden har förgäves försökt att få Åke Svanstedts advokat Leif Silbersky att kommentera de uppgifter som framförs i Travronden av huvudsakligen två personer. Disa Zetterman och Line Nejsborg.

Silbersky säger så här efter att ha läst Travrondens artiklar:

”-Jag vill accentuera att det är ingen ändrad inställning utan jag har fortfarande en huvudman som förnekar att han gjort sig skyldig till någon form av djurplågeri oavsett om det är preskriberat eller inte.”

Att Travronden som branschtidning går ut och agerar förhörsledare i ett fall som detta är naturligtvis beklagligt. I samma tidning meddelas på en enspaltare undanskymt att Robert Bergh kommer att åtalas för en drivning han gjorde under förra året.

Bergh åtalas. Svanstedt är inte ens hörd. Nå, Ulf Hörnberg ska Bergh få fortsätta som tränare om han döms? För den förseelsen lär det i varje fall finnas bildbevis.

Svanstedt ägnas åtta sidor vilket Travronden stolt meddelar.

STC verkar ha drabbats av någon slags kollektiv härdsmälta.

Idag efter att Travronden publicerats fortsätter STC:s generalsekreterare Ulf Hörnberg att hetsa mot Svanstedts verksamhet. Nu lovar han att utredning och efterspel kan komma även om åtalet läggs ner. Jaha, varför gjordes det inte för flera år sedan när STC fick tips om saken. Dessutom låg STC och drog på utredningen de påbörjade i december 2008.

De två vittnen som berättar hur hästar som tränades hos Åke Svanstedt för fem-sex år sedan och fick ström, är Disa Zetterman som tidigare framträtt i Kvällsöppet med Ekdal och Line Nejsborg som arbetade hos Svanstedt delvis under samma period. Line slutade dock i mars 2003 efter ett års arbete som skötare.

Det andra vittnet är som sagt Disa Zetterman som får utveckla sin historia om hur Carl Johan Jepson skulle ha använt grisfösare. Denna gång ett år senare 2004.

Dessutom dementerar Både Glenn H Persson och Carl Johan Jepson att det skulle ha använt så kallad grisfösare, vilket skulle skett på så sätt att de körde hästarna på träningsbanan och stack grisfösaren i rumpan på hästarna. Grisfösaren var då fastsatt på ett kvastskaft och tejpad.

Lines historia är mycket detaljerad. Däremot kommer hon inte ihåg vad hästen hette. Detta påpekar också Glenn H Persson som en märklig omständighet.

Line har berättat sin historia för polisen. Hon har ungefär samma märkliga förklaring som Disa när det gäller varför hon inte anmälde saken. Att de inte gjorde det när de var anställda kan jag tänka mig. Line slutade hos Svanstedt i mars 2003 enligt Travronden och Disa i juni 2005.

De arbetade samtidigt hos Åke Svanstedt.

Det finns en massa frågor.

En fråga är varför Travronden väljer att interferera i en polisutredning. Åke Svanstedt är såvitt jag vet inte hörd. Det betyder att Silbersky nu kan ta del av vad två huvudvittnen sagt.

En annan fråga är varför Disa och Line väljer att utförligt berätta vad de säger sig ha upplevt.
I Lines fall är det solklart. Hon vill berätta sin historia. Hennes historia är idag i stort sett värdelös eftersom hon hållit käften precis så länge så att den blivit preskriberad.

Av detta kan man dra två slutsatser. Antingen har hon fått ett starkt skäl som inte funnits tidigare att berätta om saken eller också vet hon att hon aldrig kommer att bli hörd under ed i rättegång. I Sverige är rättegångar omedelbara och direkta. Vad du säger i förhör är helt oviktigt. Det är rättegången som gäller. Därför tar folk tillbaka saker och ting i rättegångarna eller tappar minnet temporärt.

Det första skälet kan ha ett samband med var Carl Johan Jepson säger om att han blivit erbjuden ekonomisk ersättning för att skaffa fram bildbevis på att Svanstedt ”strömmar” hästar.

Jag vet inte om Jepson kan belägga detta men denna typ av journalistik kallas ”Checkbook journalism” och betyder att man erbjuder ekonomisk ersättning för uppgifter. Det har blivit vanligare att betala för intervjuer i Sverige. Jag ställer mig dock rätt frågande och uppmanar Jepson att utveckla den här saken. Att media åker runt och mutar folk för en historia är faktiskt en större nyhet än den som vi nu talar om.

Jag har väldigt svårt att se Line som en hjältinna. Hon klafsar med sitt vittnesmål precis som Disa in i en förundersökning efter att ha hållit käft så pass att det inte längre går att åtala.

Av någon anledning hyser hon aversion mot Svanstedt och Glenn H Persson, så pass att hon inte bara berättar för polisen utan går ut i media innan förundersökningen är klar.

En annan fråga är såklart varför Glenn H Persson om han nu gjort detta skulle vara så korkad att han berättade det för Line. Samma sak gäller Carl Johan Jepson. Dessutom, om det nu var så framgångrikt. Varför fortsatte man inte? Varför finns det inga vittnen från den tid som är efter Line och Disa lämnade skutan.

Jag tycker att man nu börjar skönja konturerna av en väl regisserad smutskastningskampanj där inget kommer att kunna bevisas. Tyvärr! Skälet till detta är att de som nu anklagar struntade i att anmäla saken och stoppa det när det hände – om det hände!
Nu ska jag åka ut till landet och stänger bloggeriet till måndag. Ha en trevlig helg!

29 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent som vanligt Stefan!
Tänk om detta mediadrev satte efter pedofiler osv ist.
O Bergharn lämnas av nån anledning ifred,vilket jag grattar honom för.
Får en känsla av att många njuter av det här,det är bara att kolla in på nåt travforum för att få detta bekräftat.
Ut i dom stora drakarna(media) och vädra dina tankar Stefan,de skulle balansera allt ståhej lite;-)

Anonym sa...

japp, ,håller fullständigt med föregående talare.
ingen bryr sig tex om misshandeln av människor inom våra försäkringssystem,,
våld mot kvinnor och barn, grov vanvård inom tex äldreomsorgen är det ingen som bryr sig om. åtminstone är det den synen media ger, herregud, de som stjäl åt sig mångmiljonbonusar o stjäl pengar från hur många möjliga årsarbetare? Jo nog skriver de, men det är ju fö inte olagligt en gång.
Men fan, avrätta Svanstedt, det gör vi gärna- långsamt och plågsamt

Jenny sa...

Instämmer i båda föregående talarnas inlägg.

Ha en trevlig helg på landet.

Unknown sa...

sånt kvalificerat skitsnack.Du försöker framstå som en intellektuell sherlok holmes Om du är så korkad att du inte begriper att svanstedt har använt sig av fullständigt avskyvärda metoder för att nå framgång inom travsporten, så släng dig i vägga nisse.

Anonym sa...

Jasså anna är du en sån där djuraktivist som tror på falska påståenden..

anna sa...

ja visst. Det förstår du väl att man måste vara djuraktivist för att tycka illa om att man plågar hästar med elström i syfte att tjäna pengar. Om du inte har något vettigare att komma med så håll truten, ärthjärna.

anna

Nebraska Stable sa...

Det har varit många missuppfattningar och ännu mera felaktiga fakta från media i den här affären.

Som aktiv i sporten kan jag säga att INGEN vill skydda någon som använder ström på sina hästar.
Vi vill inte tävla mot strömmade hästar. Lika lite som vi vill tävla mot dopade. Därför har vi också omfattade dopingtester.
I mina ögon så är i alla fall el värre djurplågeri än doping, och jag hoppas att om någon gjort sig skyldig till det anmäls och fälls i en rättegång,och inte i media som i ÅS-fallet

anna sa...

Efter många års rykten har två personer som arbetat hos svanstedt har utförligt berättat hur det gått till.
Sen kan man hålla på och skylla på media hur mycket man vill, men som sagt, faktum kvarstår. Två personer som arbetat hos svanstedt
har i detalj beskrivit hur det gått till. Att det i detta fall skulle vara uppdiktade historier
är fullständigt osannolikt, men sherlok Holmes vet väl bättre, iaf
om han får prata utifrån eget intresse som stor trav och svanstedt älskare.
anna

Kent sa...

Men man måste undra varför dessa vittnen går till pressen innan utredningen är klar?För med dessa uttalanden så är det ju bara för advokaten att anteckna för att sedan krossa dessa vittnen i en EV rättegång,el?Kan det vara så att vittnenas berättelser är värdelös för åklagaren,annars skulle väl dom beläggas med yttrandeförbud för att inte sabba utredningen?
Någon som kan juridik får gärna svara på dessa frågor,naturligtvis alla andra med;-)

anna sa...

Helt ointressant,en advokat har väl rätt att att ta del av vad ett vittne har sagt i ett förhör. Hur ska han annars kunna försvara sin klient.
Brottet som sådant verkar ju vara preskriberat i juridisk mening, för den skull kan väl Stc dömma till lämplig påföljd för den som bär ansvaret.
anna

Kent sa...

Jo det förstår jag också Anna.Men är inte helt säker på att åklagaren skulle ställa samma frågor som tex Ronden.Vad jag menar är att de måste finnas risk att vittnena "glappar"för mycket så att försvaret kan skjuta in sig på nåt som vittnet inte har täckning för.
Men som sagt det kanske är helt ointressant....

anna sa...

ja, det är väl bara bra om så skulle vara fallet.
Vi vill väl leva i ett rättsamhälle där inget sopas under mattan.
anna

Stefan Hagberg sa...

Till Alla: Tack för synpunkter. Jag har varit på landet och nu har mitt nätverkskort behagat att strejka så det har dröjt lite och jag är osäker när jag kan var på banan igen.

Till Anna: Jag har aldrig ifrågasatt att användning av grisfösare ens på grisar skulle var fel som metod, Det är tillåtet att använda under vissa omständigheter på grisar och alltfler ifrågasätter ifall det är positivt. När det gäller hästar inklusive travhästar så får veterinär använda metoden under vissa betingelser.

Det är inte det mina artiklar handlar om. De handlar om att grunden för denna debatt var två djupt ohederliga inslag som gjordes av TV4 där man skandaliserade travsporten utifrån vad två(numera tre( före detta anställa hos travtränaren Åke Svanstedt sagt).

Nu är det så att oavsett hur förbannad du blir eller hur mycket du vet så finns det ett antal system i ett civiliserat samhälle som gör att man måste kunna bevisa saker och ting innan någon kan anses skyldig.

Att det funnit rykten kring Svanstedt OCH ett antal andra tränare under nästan trettio år betyder inte att de är sanna.

Det kan mycket möjligt vara så att någon hos Svanstedt använt grisfösare. Det kan vara så att du också använt grisfösare.

Jag tror t ex att det finns tränare i Sverige som provat grisfösare, liksom en massa andra metoder som det skulle ta för lång tid att räkna upp.

Det här handlar inte om det. Det finns alltid saker och ting som kan förbättras när det gäller djurskydd.

Din uppfattning är att Svanstedt har gjort detta och det får stå för dig.

Min uppfattning är att både media och enskilda som du borde ha lite mer på fötterna innan de VET hur saker och ting gått till.

I Line Nejsborg fall så är det som hon påstår har hänt preskriberat. Tomas P. är värdelös som vittne eftersom han inte sett något. Disa har sett något på håll. Så är det.

Ifall Line anmält detta inom FEM ÅR, sa hade Glenn H Persson varit delgiven misstanke för durplågeri och inte medhjälp som du eftersom hans roll är arbetsledarens i förhållande till Jepson.

Så är det med dina hjältar. Dom flagnar ju mer man funderar på vad de inte gjort.

När det gäller den juridiska delen så har de som delges misstanke eller förhörs i saken inge som helst rätt att ta del av förhör innan förundersökningen är klar. De kan givetvis få frågor som kommit fram i förhör med andra. Alltså kan Carl Johan Jepson få en fråga kring något som Disa har sagt. I Lines fall så syftar hennes vittnesmål endast att kasta skit på Svanstedt. Hon kan möjligen hoppas på att STC lyssnar på hennes vittnesmål och ger Persson ett diciplinstraff även om det inte väcks åtal. Disas vittnesmål är av samma karaktär men med den skillnaden att hennes iakttagelser fortfarande kan använda i ett åtal. Att Disa nu hjälper Svanstedt som inte är hörd är ytterst märkligt.

Tycker jag.

Björne sa...

Stefan har som ofatst klart för sig tycker jag.

Grundgrejen i hela härvan, oavsett vad som är sant eller inte, är att i ett rättssamhälle ska sådant här prövas enligt en rättslig process för att säkerställa att ingen oskyldig döms.

Sedan får man ju tycka att det är fel att saker och ting går via rättsväsendet.

Om jag skulle bli beskylld för något så skulle jag definitivt vilja att någon form av bevisning krävs för att döma mig, och inte bara att någon som har ett ont öga till mig kan komma med i princip vad som helst och det genast räknas som dagens sanning.

Men man får ju tycka vad man vill i ett civiliserat land.

Än så länge!

Men Anna kanske tycker att det är fel det med?

Anonym sa...

Stefan gör sig enbart löjlig med sitt sherlock holmes tramsande i sakfrågan. En sak är fullsständigt solklar. Det är helt fullständigt osannolikt att två f.d anställda skulle hittat på hela historien.
Men stefan har ju klart för sig,
men det finns ju personer som förnekar förintelsen också. Vore det inte något för dig också stefan att dig an och ifrågasätta förintelsen om den har ägt rum eller inte.
Till slut
Att bli fälld i en domstol är en helt annan juridisk femma.
anna

Stefan Hagberg sa...

Till Annanym: Jag vet inte i vilken skokartong du lever och grillar marshmallows i men i den stora världen som finns utanför den du fantiserat ihop eller lever i så ljuger folk öronen av sig för en fördel, hämnd, pengar mm.

Hur många tror du har erkänt mordet på Olof Palme. Alla 200 kan ju inte ha gjort det tillsammans.

Folk ljuger av olika anledningar.Jag säger inte att de här som alltså är några kompisar ljuger. Men jag tror inte på dem. Jag tror att det finns annat i bakgrunden.Men det är vad jag tror. Vad som är fakta i frågan har jag försökt redogöra för och det stärker inte uppfattningen att de är trovärdiga. Men de kan vara tjuvar,massmördare och ändå tala sanning i just den här frågan. Eller också är de hjältar som du tror.

Jag tror att jag skrivit en halv bok om det här och antingen är du kodum eller också kan du inte läsa.

Jag har aldrig sagt att Svanstedt inte har beordrat,låtit det förekomma eller själv använt grisfösare.

Men nu ska dina hjältar göra det troligt. Inte för sig själva, frälsta som du själv utan för en åklagare och sedan en eller flera domstols instanser.

Det finns vidare ett antal fall när mål dömts i tingsrätt och hovrätt och sedan överklagats till HD som skickat tillbaka dem till hovrätten där en ny rättegång friat. Så innan du kan säga det ena eller det andra så kan du tro och pladdra runt bäst du vill.

Rent allmänt tror jag att sådana som du som tror på allt som passar in i det sugrör som du betraktar världen genom, är ett större problem än om Svanstedt skulle dömmas skyldig till något i en domstol.

Jo, jag ska jobba med förintelsen sedan. Bra att du sa det.Jag skriver här på en lapp. Men nu är det så att till och med där så hade man rättegångar även om det fanns övermått av vittnen och rikligt med teknisk bevisning.

Jag är helt säkert på att du kommer att fortsätta pladdra om att Svanstedt använt grisfösare i isn träning även om han blir frikänd i alla instanser och dina vittnen inte anses trovärdiga av en domstol.

Då kommer du bara att utvidga komplotten till att handla om hela rättsystemet,köpa pärmar och glida runt på redaktionerna med din teorier.

För dig verkar det här nämligen vara en religiös fråga. Du och dina vittnen har ett syfte.Det är att skita ner travsporten i allmänhet och Svanstedts rörelse och personal i synnerhet.

Du resonerar märkvärdigt likt Djurens Befrielsefronts hjärntrust där övertygelse och mål helgar medlen i varje givet läge.

Är det möjligen där du sitter och grillar i din rosa skokartong?

Kent sa...

Ha ha,du överträffar dej själv nästan varje gång Stefan;-)
Härlig läsning som vanligt,och amand.. flåt Anna får nog krypa tillbaks under stenen/kartongen ett tag till

anna sa...

å i vilken jävla skokartong sitter du i då min kära stefan hagberg.
Du pratar om några kompisar. Är du så förbannat kodum för att använda något av dina egna uttryck så du tror att två personer f.d anställda
skulle få för sig att dikta i hop en sån här historia. Alltså en ren lögn. ÄR du så förbannat korkad så du tror att dessa personer skulle gå ut med denna ihopdiktade historia i Tv i rikspress etc.
En historia av denna dignitet? Tror du det? Då får jag bara beklaga din intelligens och omdömme.Tillåt mig småle. Men det gör jag inte för det som svanstedt sysslat med är så jävla tragiskt för hela travsporten. Och en sak till är du så jävla kodum så du inte begriper
att denna sport i sverige är en sport med få utövare där alla känner alla mer eller mindre.Förstår du inte att i ett storstall som Svanstedts passerar det enormt mycket personal genom åren. Stallpersonal/lärlingar som söker sig till andra tränare bla för utveckla sig själva rent kunskapsmässigt. Det är en enorm cirkulation av personal inom denna lilla bransch. Begriper du inte att det är betydligt fler personer som känner till vad som föremommit hos stall svanstedt och berättat samma sak som dom två personer som
har trätt fram i offentlighetens ljus med allt vad det innebär och all heder till dom för deras civillkurage.Begriper du inte mer
och förstår det att vi som jobbar inom travsporten träffar varandra både privat och i tjänsten och dryftar allt vad som händer. Hur många tror du har berättat samma sak som Disa? va tror du? Ett tiotal? ja, du kan ju bara gissa och spekulera eftersom du inte är i branschen och har noll kännedom om vad som händer bakom kulisserna.Jag kan lova dig att inom Axevalla har det varit en allmän galghumor på stallbacken om svanstedts stömningar av hästar under många år. Ex vis har det låtit så här ibland
Idag har det gått dåligt för svanen
man kanske har haft elavbrott ute på Bjärtotp. Eller omvänt idag verkar det som han har laddat batterierna ordentligt osv. Den här frågan har varit ett allmänt samtalsämne under många år på stallbacken. Sen kan du din dumma
jävel sitta snacka om rosa skokartonger om att detta skulle vara en komplott. snacka om sugrörsperspektiv.jag är en av dom travälskare som beundrar svanstedt men jag tycker att det är för jävligt att han sysslat med dessa metoder på gamla "avläggare". Han om någon behöver inte syssla med en sån avskyvärd metod. och jag hoppas att denna historia blir en läxa och att denna metod förpassas
för all evighet ut ur travsporten.
jag hoppas också att svanstedt får vara kvar inom svensk travsport.
Sen kan du ta ditt sugrör som du har sett denna affär igenom och stoppa upp i röven och fara så långt åt helvete du kan komma din kodumma jävel.
anna

norrland sa...

Ha ha muuuuuuuuu på dig Stefan.
Du får nog skaffa dig ett bredare sugrör. Var har du fått ide´n om sammansvärjningen mot åke svanstedt ifrån? Du är nog ganska ensam i travvärlden om den åsikten vid det här laget. Heja Anna du är bäst.Stefan,den självutnämda experten. Använd nu sugröret
enligt Annas rekommendation och ge dig nu inte in på amatör- juridiska förvecklingar,det är en helt annan femma det.
Muuuuuuuuu på dig stefan och jag hoppas på ett snart tillfrisknande i ämnet.

Norrland

Stefan Hagberg sa...

Ja, du anonyma Anna eller vad du nu heter. Det är mycket som jag ska begripa. Du pratar så mycket skit så jag vet inte riktigt var jag ska börja.
Av ditt patetiska inlägg kan man ana en viss desperation. Börjar du bli nervös att den här historien ska spricka för er? Du är i branschen och det är inte jag, påstår du precis som en massa annat. Värst vad du vet mycket. Om du menar att jag selar av och på hästar varje dag så gör jag inte det. Däremot har jag selat av och på hästar. Men jag och min familj har ägt travhästar i olika konstellationer överlång tid och har jag tror mig kunna påstå att jag också har en och annan ingång i den här frågan.
Det är riktigt att det har snackats om Svanstedt precis som om flera andra stora tränare när det gäller grisfösare. Det har snackats om grisfösare i trettio år.
Kodak började sälja Kodak Instamatic 1963. Det är en väldigt enkelt produkt som jag tror till och med du och dina kronvittnen skulle kunna hantera. Nu pratar jag inte om en mobilkamera, eller en digitalkamera eller en modern systemkamera med telebjektiv. Jag pratar om en teknik som funnit i mer än trettio år.
Tycker inte du det är lite märkligt att inte enda i den här svärmen av vittnen som sett syner i trettio år lyckats fånga Svanstedt eller någon av alla de väl kända tränare som enligt er och andra använt grisfösare regelmässigt.
Det finns cirka 100 000 travhästar i Sverige. Svanstedt tränar 183 av dem. Om hans framgångar under tjugofem års tid berott på att han använt grisfösare så borde någon enda liten bild på denna sällsynt framgångsrika metod funnits i ditt lilla fotoalbum, Men det gör det inte. Ingen, inte ens din kompis Disa, Tomas, Line eller vad hon nu hette har lyckats med något annat än att prata skit och glömma bort vad hästen hette.
Dennis Ek från Stall Rosa säger varannan vecka att det handlar om tro och varannan att han vet. Just den här veckan VET Dennis. När man klämmer på er i den här lilla skvallerhögen så har ni inte ett skit att komma med.
Det är det första. Bevis. B-E-V-I-S!
Dessutom. Om Svanstedt nu var så framgångsrik med sina grisfösare och alla snackade om det så borde alla använt grisfösare. Så dumma är inte stallbacksfolket att de skulle låta Svanstedt ta hem alla kulorna själv om metoden nu fungerade så bra som ni beskriver det.
Nu pratar vi om tusentals tränare och fortfarande inte en enda bild.
Ja, det är tränare som sagt att de använt metoden. Men när och vad kom de framtill? Åke och Bender har byggt upp en jätteanläggning och investerat många miljoner i Bjertorp. Sen tar Glenn H med en stalltjej på grisföseri. Fat Chance!
Så Line blev illa berörd, men inte så illa berörd att hon kom ihåg vad hästen hette, anmälde Glenn H. Inte då, inte när hon slutat och inte ens i tid för att det hela skulle kunna prövas. En riktig djurvän precis som du själv, Disa och Tomas.
Ni snackar en massa och till sist tror ni på vad som från början var rykte. Passhästen gick till en annan, man kom inte upp i tid till jobbet och fick en avhyvling, fick jobba mycket för en dålig lön, bytte arbetsgivare, tjafs, hästaffärer, kärleksaffärer, löften som inte infriades, arbetsgivare som kanske målade möjligheterna i lite väl galanta färger. Resultatet blev lite skitsnack, ett rykte som spred sig och genererade sig själv till något slags sanning, det skulle inte förvåna mig om…
Till skillnad från dig Anna så har jag ägnat en stor del av mitt yrkesverksamma liv åt att värdera vad folk påstår. Jag kan försäkra dig att folk är beredda till mycket för att skada någon, t ex vid en skilsmässa, ekonomisk tvist etc. Det här vet jag men inte du eftersom du hållit på med en helt annan bransch.
Min bransch har handlat om var man kan skriva eller inte skriva. Om vad man kan påstå och inte påstå i media. Det har inget med vad du står och sladdrar om på stallbacken. Där kan du säga vad fan som helst, vilket du uppenbarligen utnyttjar. Det värsta som kan hända är att du får en smäll på käften av någon.
Du hoppas att Svanstedt får fortsätta i travbranschen, säger du. Säkert. Det bevisar bara att du inte fattar vad det här handlar om överhuvudtaget.
Om Svanstedt åtalas och fälls så är hans karriär som travtränare i Sverige slut som jag ser det. STC har redan gjort sitt bästa för att skandalisera honom och kommer med stor sannolikhet att rycka licensen och sedan får han inte ha minst lilla kanariefågel i träning.
Det vet du om du kan läsa.
Det värsta som kan hända nu är att åklagaren lägger ner målet. Det vore en katastrof och en pyramidabel seger för du och dina ryktesspridare. Först har ni med hjälp av ett förment kvalitetsprogram lyckats kasta skit överhela travsporten och sedan kan ni fortsätta och pladdra på runt mosbrickan med att; Ja, ja ingen rök utan eld och jag har en kompis som har en brorsa som har en syrra som såg att… Då hoppas jag att Silbersky tar tag i ett antal förtalsmål. Det kommer att kosta Åke en jävla massa pengar precis som Silbersky gör för närvarande. Även om Åke skulle få rätt så vem ska han driva in skadestånd av. Disa och Tomas?
Du och dina så kallade vittnen har chansen och har du sett något så antar jag att du varit i kontakt med åklagaren i det här målet.
Jag vet precis som de flesta som hållit på med trav i en eller annan form att det har pratats om olika tränare om mediciner, om doping och också om strömning av hästar.
Men rykten och fakta är olika saker.
Så kära Anna, jag skulle gärna be dig att stoppa upp något också men jag antar att det redan är fullt där.

Stefan Hagberg sa...

Till Norrland: Vad ska man säga? Vad var det som var en annan femma? Pratar du om en V5:a?

norrland sa...

Det finns en kategori av människor som kallas autister. De läser av ord rätt av utan att förstå dess underliggande betydelse. T.ex: Om du är på "bättringsvägen" befinner du dig på den vägen eller gatan och inget annat. Säger någon "det är en annan femma" så förstår man inte den underliggande betydelsen och symboliken i språket. Autisten står frågande inför vad det är för "femma!" man menar. Utmärkande drag för autister också ett ensidigt tänkande utan variation.
En personlighetsstörning där blotta tanken på att de skulle ha fel eller att det finns andra lösningar och svar än det man själv
har förstått existerar inte i deras hjärna. Ofast blir denna autistiska personlighetsstörning tydliggjord när man fortsätter rent maniskt och på ett sjukligt fixerad sätt upprepar sitt patetiska pladder om och om igen. Att ändra sin uppfattning oavsett
vad som berättas för dom finns inte i deras hjärna. För dom kan aldrig ha fel, för sanningen är precis så som dom ser den med sitt stängda huvudlag på och inget annat.

Norrland

Stefan Hagberg sa...

Hej Norrland. Ska jag förstå det som att du vill berätta om något handikapp som jag har. Nu är det så att ifall jag drabbats autism så har jag blivit frisk igen. Ett mirakel!

Du skriver "en annan femma". Jag är inget språkligt geni min käre vän. Men du skrev "amatör-juridiska förvecklingar". "annan femma" syftar nämligen på något eller hur? Hade du nöjt dig med "juridiska förvecklingar" så hade din "annan femma" tex fungerat, Nu blev det inte så bra så du väl tvungen att höja insatsen en smula. Sen skulle det nog vara nyttigt för dig att skaffa ett par andra böcker än "Självterapi" av Dr Norrland.

I sakfrågan har jag inget att tillägga. Men det hörs om du vet till sjukdomsbilden. Sa jag att jag hade blivit frisk.JK!

Stefan Hagberg sa...

Till Norrland: Jo, jag glömde ju en sak vilket är lite ovanligt för oss autister. På Aspie-nytt som är mitt forum så finns den en intressant diskussion som jag tror du kan ha glädje av. Inte den om Vittula utan lite senare om "lilla p".

http://www.aspergerforum.se/norrlanningar-autister-t2219.html

norrland sa...

Som journalist om man nu vill utge sig för att vara det, så krävs det för det första att man granskar saker och ting objektivt. Du verkar ha en hel del intresse i travsporten som då möjligtvis kan förklara dina något märkliga subjektiva inlägg i debatten. Vad jag kunnat utläsa av den här för travsporten synnerliga tråkiga
s.k träningsmetod som synlig-gjorts i media är att du är ganska ensam att tro att det aldrig ägt rum. Och absolut inte där din idol Åke Svanstedt eller vad han nu heter varit chefstränare. Förtal sladder skvaller sammansvärjningar.Så var det med den objektiviteten.

Stefan Hagberg sa...

Till Norrland: Ett par saker förordningens skull.

Jag vet inte inte i vilken utsträckning du läst vad jag skrivit. För din information så skrev jag min första artikel 1964. Den handlade om miljöförstöring.

Det här är en blogg.

1. Jag tar inte ställning till ifall Åke Svanstedt använt, eller beordrat användning av grisfösare isin träning.

2. Samma sak gäller för Glenn H Persson och Jepson.

3. Jag har aldrig skrivit eller sagt att grisfösare inte använts för att försöka öka hästars prestation.

Vad jag har skrivit om är attman inte kan påstå att någon är skyldig till något utan bevis och att två eller tre personer säger att någon gjort ditt en och datten är isiginget bevis.

Men det mesta jag skrivit har handlat om media d v s hur media hanterat travsporten.

Att jag skrivit om Åke Svanstedt beror på att han anklagades avett par före detta anställda utan synbara bevis. En såg något på håll,en ingenting, en såg allt men kommer inte ihåg vad hästen hette.

Nu är det så att dessa tre och några kompisar till dem naturligtvis har ett skäl till det som de säger.Det finns en orsak.

Det finns alltid en orsak till att man gör saker och ting.

Ifall det blir ett åtal så kommer saken att prövas i domstol. Annars inte.

Du verkar tycka att det inte behövs domstolar, bevisvärdering, åklagare och advokater.

Det finns ett gäng som sladdrar runt på olika Forum och deras nyckelord är antingen att de VET eller att de TROR eller MISSTÄNKER alternativt INGEN RÖK UTAN ELD och en del andra varianter.

Ni behöver inte var så oroliga. Anklagelserna kommer att prövas.

Faktum är att det är just vad man gör just nu.

Så kan inte du och dina själsfränder stoppa undan högafflarna. Antingen läggs förundersökningen ner och då anser åklagaren inte att det finns tillräckliga bevis för att åtala. Eller också går det till ett eller flera åtal som ska bevisas i domstolar.

Om någon eller några av Persson,Jepson eller Svanstedt fälls i Hovrätten så bryr jag mig inte om vad ni slamrar med.Men i Sverige liksom i andra rättsstater så ärman oskyldig till motsatsen bevisats. Du kanske inte vill att det ska vara så. Men då får du väl bilda en organisation, politiskt parti eller starta en tevekanal som ändrar lagstifningens grundläggande fundament.

Är det inte så att det känns lagom för dig att ligga och småskvätta på bloggar somd en här i stället för att ta lite kamp för vad du egentligen tycker - nämligen att du bestämmer vem som är skyldig.Du lierar din därför gärna med sorgliga typer som Anna här ovan.

Du får gärna vara anonym här men du kan lika gärna vara samma person som Anna vad ni egentligen heter eller representerar vet ingen. Så er trovärdighet är ju inte särskilt hög a priori så att säga.

norrland sa...

Det handlar inte om det. Det handlar om hur du på ett fruktansvärt flagrant och syniskt sätt försöker undergräva vittnesmål på ett nesligt och manupulativt vis.
Du står där ensam i hela denna sk travbransch och hänför det till skvaller, sammansvärjningar och lösaktiga rykten. Vilkens intresse du företräder vet du antagligen bäst själv. Titta dig själv i spegeln stefan hagberg och säg:Jag tror att det aldrig någonsin förekommit grisfösare i åke svanstedts träningskoncept. Vad ser du? En falsk journalist som i egen intresse gör allt för att undergräva faktum. Thats it

Stefan Hagberg sa...

Till Norrland: Du får som sagt tycka vad du vill. Jag börjar inte gråta så lätt.

Det var ett väldigt tjatande om intressen i travsporten. Jag har inga sådana överhuvudtaget förutom att jag spelaren och annan rad företrädesvis på V75.

Min fru ägde en häst som heter Alvena Elise och numera är fölsto och såld tillbaka tilluppfödaren sedan ett antal år och jag Carina(som min fru heter) ägde en häst som heter Face The Grey. Den såldes 2003 när vi flyttade till Irak.

Så tyvärr,Norrland,mitt enda råd är att du kilar ut i skogen och justerar hembrännaren. Synen brukar vara bland det första som ryker och då minskar läs förmågan som bekant.

Stefan Hagberg sa...

Till Norrland: En liten rättelse.Min fru ägde hästen tillsammans med sin bror som också framgångsrikt tränade hästen. Han äramatörtränare. Face The Grey tränades huvudsakligen av Larssons ute på Erikssund mot faktura(det är dom som föder upp sundhästarna).

Jag tror det var allt. Ge dig nu!