lördag 14 mars 2009

Music for Ears Only


Man kan ordna egen festival

Jag klagar inte på vinnaren. För en gångs skull vann en av två vettiga låtar. Resten var skit!

Men det beror självfallet vilken sorts musik man gillar. Jag kan tycka Larz Krizterz är sköna.

Men jag skulle aldrig köpa en skiva av dem.

När jag vill koppla av en timme så spelar jag musik som jag gillar. Försöker sätta ihop en rad musikstycken som passar har en viss beröring och klaff med varandra. Så ikväll blev det följande låtar i min egen alternativa lilla lördagsfestival:

1. Salma ya Salama med Dalida
2. Don´t let Me Be Misunderstood med Yusuf Islam(tidigare Cat Stevens)
3. Thunder On The Mountain med Bob Dylan
4. King´s Call med Phil Lynott
5. Rich Girl med Gwen Stefani och Eve
6. Saving Grace med Tom Petty
7. Mercy med Duffy
8. Asunder med Stee Downes
9. Not Alone Anymore med Travelin Wilburys
10. Indian Summer med Chicha Libre
11. Mi Desesperacion med Celia Cruz & Tito Puente
12. One Headlight med Wallflowers
13. This Torando Loves You med Neko Case
14. Trouble Man med Dr. Lonnie Smith
15. Little Lies med Fleetwood Mac
16. Changeling (End Title) med Clint Eastwood
17. Constantinopel Babes med Amsterdam Klezmer Band

Det är lite Rai(fransk-arabisk) till att börja med för att värma upp och sedan lite lugnare låtar innan takten ökas för att sedan avslutas med Clintans komposition från filmen Changeling.

Jag kan rekommendera att lyssna på Wallflowers och Bruce S som lirar One Headlight på Youtube. En väldigt bra version och det finns också en Chicha Libre version som är mycket bra med Indian Summer där. Liksom en version av Dalidas, Salma Ya Salama. Den är lite fjöckigt videosatt och det är bättre klös i på skiva. Det här gängets låtar tar lite mer än en timme om man gillar dem.

Det är nästan bara amerikansk och brittisk musik. Jag är inte heller så förtjust i svenska artister. Det finns undantag. Men som sagt musik är en smaksak.

Om ni vill vakna efter musiken så spelar ni låt 17 efter låt 16 annars somnar ni efter låt sexton. Det är väl i stort sett det enda större problemet. Det är dessutom väldigt litet. Samtliga låtar finns på ITunes att tjuvlyssna på.

Inga kommentarer: