onsdag 25 mars 2009

Kusingiften och andra inbördes problem



Egentligen hade jag tänkt att ta upp Dennis Ek:s framsträckta stafettpinne om kusingiften och jag tänkte inleda med att framhålla att både Albert Einstein och Charles Darwin var gifta med sina kusiner.

I Storbritannien har den här handikappdebatten pågått en längre tid med speciell fokus på pakistanier som praktiserar kusingifte. Det har också som motvikt hävdats att kvinnor och män skaffar barn senare idag och därmed ökar risken at t ex få barn med Downs Syndrom. Ska Socialstyrelsen ingripa där också?

Av drygt ettusen undersökta kulturer i världen så är en absolut majoritet för kusingiften. Är det här orsaken till världens problem ligger?

Jag har inte själv några planer på att gifta mig med någon kusin men frågan är inte helt okomplicerad.

Från det ena till det andra. Vanja Lundby-Wedin verkar i varje fall ha gjort en del tjänster för familjen. Det visar sig att än den ena än den andra folkrörelsehöjdaren har fått en ordentlig slant att köpa metmaskar för på sin ålders höst. Jag har aldrig gillat Vanja Lundby-Wedin men å andra sidan har jag väldigt höga krav på LO-pampar. Dom verkar i allmänhet roligare när de fått sluta av olika skäl. Som Stig Malm. Han har alltid en vass vinkling nuförtiden men var ingen riktig stridis när han satt i ledningen. Jag minns när hans företrädare Gunnar Nilsson tillträdde 1973. Då råkade jag sitta i samma bil som två direktörer för ett av Sveriges största verkstadsföretag. Dom verkade väldigt nöjda med att valet fallit på Nilsson. Redan första dan alltså. Det kan vara att de var radikala typer men de verkade inte vara det om man säger så. Tyvärr satt jag inte i en liknande position 1983 när Stig Malm efterträdde Nilsson och sedan var det Bertil Jonsson fram till 2000 när Vanja dök upp som den första kvinnliga ordförande som LO haft.

Nu vill en massa folk att Lundby-Wedin ska avgå. Drevet är igång. Helle Klein försvarar sin styrelseordförande med att drev inte är bra. Det beror ju på vad drevet innehåller. Ingen har väl sett någon pamp själv upptäcka att hon eller han gått över gränsen. Dom brukar sprattla emot av alla krafter. Så Klein tycker att Lundby-Wedin kan sitta kvar men borde städa lite bland styrelseuppdragen. Ja, ja då fick man reda på vem som inte ska ha någon maktposition ens i Svenska Kyrkan.

Jag har väldigt svårt att se varför folkrörelse pampar ska ha två miljoner om året i extra pension. Det är klart att man kan bli irriterad på en del rika typer. Men när Bill Gates utrotar mässlingen eller vad det nu var i Afrika för sina pengar och lockar med Warren Buffett på det korståget så blir man lite rörd. Man kan tycka vad man vill om det system vi lever i men när de har tjänat ihop sina miljarder så är de ju av allt att döma deras. Ingen tvingade oss att gå och handla Microsoft Alta Vista på PC-Center eller var det nu var.

Men när LO-medlemmar och vanligt folk betalat av sina surt förvärvade löner och lönebikostnader till AMF, LO, Folksam m fl så är det inte LO:s et c:s pengar. Det är medlemmarnas. Åter igen ska man behöva höra det här tragget om att de här människorna som oftast började som vanliga arbetare ska ha miljonpensioner bara för att, vadå för?

Min farfar var med och förhandlade fram det första grafiska kollektivavtalet. Han fick inga extra miljoner när han avgick. Han fick en blomkvast och en bild i medlemsbladet och man kom förhoppningsvis ihåg honom som en bra människa. Det räckte för honom. Så varför räcker det inte längre? Vad har förändrats i grunden?

Inga kommentarer: