torsdag 26 mars 2009

Kra!



Nu skiner solen och jag ska ge mig ut på stan och fiska ihop ett kilo färsk strömming. Som sedan ska stekas och läggas in i ättikslag lök och kryddor och i morgon transporteras ut till landet där svärmor lagat hemgjord potatismos. Till detta ett riktigt gott spisbröd, hårt bröd eller knäckebröd. Nu är frågan ströbröd eller rågmjöl. Förr gången gjorde jag faktiskt i dinkel för jag hade inget annat hemma och det fungerad men lite krisp är inte fel. Det ska bli gott i vilket fall!

Häromdagen fick jag ett mail från en person som jag grillat upp och ner i dessa spalter, Mantorps banveterinär Anders Darenius. Jag har inte upptäckte det eftersom min ursprungliga postning var för ett bra tag sedan.

Jag skrev också ett svar till Anders Darenius igår. Alltsammans kan läsas nedan för den som är intresserad.

Men det är tyvärr inte mycket nytt under solen.

Återigen glider han över sakfrågorna och nu gäller det hans svåra situation som banveterinär där han trots att flera bland annat Peter Forsberg, överveterinär på STC förklarat vilket Darenius jobb är ute på banan. Men han släpper inte taget. Han kan inte avgöra ifall en häst har magsår när den kommer till banan. Först och främst är det svårt. För det andra skulle en gastroskopi som det handlar om före tävling tvinga hästarna att infinna sig 12 till 24 timmar före tävling och sedan skulle det av olika skäl varit stor risk för att de i kombination med att inte äta och dricka ordentligt, utvecklat magsår av behandlingen ifall de inte haft magsår.

Men Darenius vägrar att se att travsportens djurskydd är ett nätverk av djurskyddsdelar, där han är en del. Han verkar ha något slags Messiaskomplex, där han ensam ansvarar för att skydda hästarna mot dåligheter. Problemet var att den grupp som tittat på hans utspel och inte varit i en modern travanläggningen eller haft egna hästar i träning fått en bild som säger att det just är Anders Darenius som bär hela bördan på sina axlar, på ett slags djurskyddets Via Dolorosa.

Jag vet att de veterinärer, tandläkare, massörer, hovslagare, tränare, skötare med flera samt ägare sörjer för att hästarna i allmänhet mår bra och ifall de ser något som kliniskt kan tyda på magsår eller annat problem så följer man upp det.

Men Anders Darenius vägrar ta in det. Han vägrar också diskutera sakfrågorna där han påstått olika saker. Alla är emot honom. Så nu är frågan är Darenius en James Hansen eller en Freeman Dyson.

Om Dysons kritik av Global Warming debatten och speciellt chefen för NASA:s Goddard Institute for Space Studies i New York



Postning om Anders Darenius, Darenius svar och mitt svar till Darenius

Inga kommentarer: