måndag 23 mars 2009

GGG en skön GG



Dom finns!

När SCB för några år sedan gjorde sin årliga attityd undersökning så bestämde man sig för att gå till väga på ett något annorlunda sätt.

Man ville ta reda på hur ett antal faktorer påverkade ålders fördelning, yrkeskarriär, hemförhållanden.

Så man petade in ett antal parametrar i den stora datorcentralen på STC uppe i Örebro.

De faktorer som skulle hanteras var bl a:

Innehavare av rutiga och mörkblå kepsar och reklammössor där det står namn på en mindre troligen nerlagd sportaffär eller järnaffär.

BMI är antingen för lågt eller för högt

Blå, alternativt beige, grå, gröna jackor av märkena Tenson och Melka

Grå diskreta terylenebyxor av rak modell

Svarta och bruna Ecco skor med bred läst

Ägare till Volvo 745 eller nyare. Saab, Skoda eller, VW Passat olika modeller efter 1995

Är så kallade "köledare" i större utsträckning än andra

Människor som är intresserade av travsport

Gruppen man fick fram var stor men när man la till följande fick man fram ett intressant resultat:

Sökt mer än tre gånger till polishögskolan utan att bli antagen

Skrivit insändare anonymt men bara i lokaltidningen

Satt upp lappar om ludd i torktumlare anonymt

Anser att de inte uppskattas hemma tillräckligt

Anser att den egna barnen i trettioårsåldern inte visar tillbörlig respekt

Haft eller har biträdande domarefunktion i mindre förening; Burfåglarnas vänner, Yorkshireterrierklubben, Akvarie-och eller terrarieklubben

Besöker regelbundet travbanor på plats

Den grupp man nu fick fram brukade också:

Aldrig gratulera en ägare, vinnande kusk eller tränare efter en vinst eller bra placering. De ansåg också mer än andra att sådant enbart gav upphov till ”att folk satte sig på höga hästar”.

Regelmässigt gå fram till tränare vars hästar inte vunnit och hamnat utanför sista matlappen och klaga, gärna högljutt på prestationen på stallbacken dock inte så andra tränare avhör samtalet.

Denna grupp var också visade det sig identisk med den grupp som anser att kvinnliga kuskar och tränare samt amatörer och sådana som kommer från andra orter som regel är citat ”slakballar”(sic!) eller ”lallare, som egentligen inte kan ett smack om hästar” men har ”haft tur i livet” om personerna inte heter Stig H Johansson eller ingår i ett nyligen inlämnat platsspel som den här gruppen spelar mer än genomsnittet.

Den här gruppen vet också alltid vem som vinner loppet och är samliga vita män 50 plus. På livstillfredställelsebarometern som SCB sammanställt placerar de sig i genomsnitt alltid 50-60 procent högre än den självskattning som görs av dem än den som görs av deras anhöriga och arbetskamrater.

Ungefär så. Sofia Mattson som leasar och tränar Karma Zet som deltog med sin häst i ett lärlingslopp i lördags på V75, Karma Zet som nyligen vann övertygande på V75 beskriver på sin hemsida om a close encounter med den här typen av glädjespridare.

Jag skulle skickat en uppmuntrande rad på hennes blogg men det blev något fel så det får bli på detta sätt eftersom jag vet att hon tittar in här lite då och då. Det är bara att be de där gubbarna skaffa sig ett liv, Sofia!

Våren kom av sig, åtminstone i Stockholm. I morse var det en decimeter nysnö, vilket gladde en viss person på fyra men husse fick vacker dra på sig sina SWAT boats. Fördelen med de där är att det finns snörning fram och en dragkedja på sidan. Jag har inte sett sådana här i Sverige men idén är lysande. Perfekt snörning utan jobb när man väl "ställt in" dem.

Efter tips från spelfilialen i Norrköping så lyckades jag äntligen få tag i Bob Dylans radioshow.

Jag antar att en del som tittar in här är tillräckligt gamla för att ha ett förhållande till Dylans musik. Om inte så kan jag garantera att om ni tar er besväret så har ni en timmes kul lyssning på en som verkligen varit med. I tre säsonger sedan 2006 har Dylan haft sin timslånga och omåttligt populära radioshow kallad The Time Radio Hour(TTRH). I det senaste programmet från den 18 mars i år kallat "Family Circle" hanterar udda familjerelationer. Dylans beskrivning av f d Rolling Stones medlemmen Bill Wyman och hans familj förtjänar att lyssnas på och det gör faktiskt allt jag lyckats lyssna på hittills. Dylan är nuförtiden 68 år gammal. Så det är verkligen inte födelsebeviset det handlar om och jag har inget emot keps, inte ens rutiga. Det är möjligt att…nej, jag ska inte gå in på det.

Här följer en tpisk Dylansk påannonsering från programmet den 18 mars:
...På den tiden gick man till studion för att man hade en låt eller två och något att säga. Nuförtiden går folk till studion för de har inget bättre för sig. De hänger där, beställer sushi och några Starbucks, väntar på att inspirationen ska komma och skivan låter som det.
En del album har tagit två år att få ihop och när man lyssnar på dem så finns det ingenting där. Den här skivan tog, garanterar jag mindre än två timmar att göra och det var inte ens en A-sida. Ni får bedöma. Vad lyssna ni helst på? En skiva om ingenting eller den här 45:an, Little Sister
...(Elvis Presley)


Arkivet finns sparat på http://croz.fm/pages/ttrh.htmlMer om Showen och hur man kan lyssna på den direkt finns på http://en.wikipedia.org/wiki/Theme_Time_Radio_Hour

7 kommentarer:

lurigopalia sa...

Jag får tacka för alla stunder du förgyllt för mig. Med din humor och din kunskap som du förmedlar här i blogen. Jag har en utmärkelse till dig inne på min blogg. Ja den är förståss inte bara till dig...

Nebraska Stable sa...

Ja, det gäller att se till så att de från GB inte stjäl energi från en.

Jag har spinoff-funderat lite på ämnet. Inte minst sen en av sportens mest framgångsrika kvinnliga amatörer blev kallad "lilla gumman" av en tjänsteman på STC. Det borde görs en genomgripande jämställdighetsutredning. Organisationen, sporten, hästägarna .publiken...
Att få in kvinnorna mera i travet på alla plan tror jag är livsavgörande för travets framtid.
Vi måste rensa ut det som finns kvar av gubbmaffian. Utredningen borde söka vägar att locka fler kvinnor att spela, besöka travet ,bli hästägare eller aktiv.

Ibland undrar jag nästan om inte Göteborgs stift ligger före travet i fråga om jämställdhet.


Jag vet att Kajsa hävdar att hon inte mäker av någon skillnad av att vara kvinna. Och det tror jag inte heller- i loppen. Där har hon visat att hon hävdar sig lika väl som andra och vunnit respekt.
Men inte finns det någon av de större tränarna som anlitar henne som kusk,och inte får hon in toppstammade unghästar i träning heller.

Nebraska Stable sa...

På tal om Dylan,är If you se her,say hello världens bästa låt?

Anonym sa...

Jag tycker teckningen ser ut som den där mantorpsveterinären som nu senast hade en insändare på Travnet.

Jag tror inte det finns så mycket avundsjuka någon annanstans som inom travet. Det är nästan tur att man numera har så lite framgångar att man inte blir drabbad längre;)

Kämpa på

Nebraska Stable sa...

Då har du aldrig varit på hundutställning....

Faktum är att jag tycker du har fel. Jag upplever mycket värme och generositet inom travet. Rivalitet,javisst. Men det är nästan mera problem att det är för lite pga. catchdriversystemet.
Men visst finns det dom bittra avundsjuka med. Dom tillhör till 99% Gubbmaffian

Anonym sa...

Nebraska:

Det är klart det finns många som gläds med en också.

Men jag har känslan av att det är fler som är nöjd när det inte går lika bra.

Jag upplever det som om det är lättare för många att komma in i stallet efter loppen och snacka om det gått dåligt, än om det gått bra.

Det är i alla fall så jag upplevt det när jag haft någon häst som varit skaplig.

Konstigt nog så har jag i efterhand fått "beröm" för att jag aldrig "pratat" om hur bra häst jag hade, utan hållit en låg profil när det gått bra.

Det är inte lätt att handskas med framgång om man vill ha några "vänner" tycker jag.

Stefan Hagberg sa...

Till Lurigoplia: Man tackar för vänliga ord. Det behövs en dag som denna.
Till Nebraska:STC borde driva på myckt mer för att lyfta fram kvinnorna i sporten. Då behövs detprogram, policy konkreta åtgärdpaket och uppföljning, utvärdering, korrigering et c

Idag de flesta orgnisationer och företag ett aktivt jämställdhetsarbete. Har inte STC ett sådant eller ifall det fungerar dåligt så borde man ta upp det direkt.

Man bord kanske inrätta ett jämställdhetspris om delas ut vid hästgalan just till tränare som gjort insatser under året som befrämjat jämställdhetsarbete.

Sedan tror jag att nätverk funkar bra för att stötta. Det behöver ju inte vara så komplicerat.

Ja, det är en väldigt bra låt och hela den LP:n Blood on the Tracks från 1975 är bland de bästa han gjort.

Det är bara att kämpa på. Sen tror jag det där är en folksjukdom i Sverige. Amerikaner som jag haft en hel del att göra med genom åren är något slags optimister. Berättar man om någon idé eller nått man håller på med så säger de nästan alltid, Vad roligt, eller hoppas verkligen att det där blir av för det är en fantastisk idé.
Svenskar börjar alltid med. Han du tänkt på riskerna, problemen, eller kanske men jag är tveksam.
Därmåste vi nog skärpa oss allihopa. Det är för mörkt här eller något?

Till Björne: Den där gubben passar nog in på en hel del man träffat genom åren på banorna.

Jag har också stött på dom här som där som Sofia pratar om. Ett slags bleka genomskinliga typer som skuggar runt i gästboxarna och serverar visdomsord som ingen beställt.

Lite mer positiva och uppmuntrande ord oavsett hur det gått. Alla vet att förutom Järvsöfaks som är ett unikum så måste man vara glad ifall man lyckas och plussa på för den som lyckats men inte snacka ner när det gått dåligt. Det blir ingen glad åt.

Jag missade den där insändaren men ska genast kontrollera med Travnet.

Ha det bra allihopa och tack för alla synpunker och tankar. Det är väldigt rolig att läsa vad ni skriver själva.