tisdag 17 mars 2009

Mellan öronen


Vertigos label!

Jag har hållit på med en liten lista. Egentligen gillar jag inte listor och speciellt inte musiklistor. Man ändrar sin musiksmak eller i varje fall de låtar man lyssnar på från tid till annan. Min första skiva som jag köpte var en Beatlesplatta, Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band. Av många ansedd som tidernas bästa rockplatta.

Så man hade tur när man tog sitt presentkort på 25 kronor och gick till Domus mittemot Tempo och köpte den där plattan i mellandagarna. Sedan spelade man den om och om och om och om igen. Varför jag köpte den? Ingen aning. De flesta av mina kompisar hade redan skivspelare men i min familj fick man vänta på saker och ting.

Jag köpte också Bee Gees Massachusetts i samma veva, en smörig single som antagligen spelade på en del tangenter i mitt då tolvåriga hjärta. Där har den stannat. Kanske var det tiden eller något annat.

Jag har inte längre kvar Sgt Peppers skivan. Det borde jag haft. Men jag tillhör den delen av befolkningen som använder saker, snarare än sparar dem för nästa generation. Så nu har jag inte den. Hade den gått att köpa på nätet så hade jag förmodligen haft den. Nu får jag köpa den i en affär och då ska jag köpa den vita dubbelalbumet också.

Jag kommer ihåg hur häftigt man tyckte den där äpplehalvan var. Liksom Vertigos etikett. Jag ska inte gå in närmre på den saken men så var det.

Det finns en massa låtar och artister som inte finns med på min lista över låtar som just nu finns tillgängliga i min dator. Jag letar också efter en gammal inspelning med Miles Davies från femtiotalet som är den mest perfekta höstlåt som jag någonsin hört. Den finns på en av mina CD men jag vet inte var den är och dessutom är det inte höst utan ska förhoppningsvis bli vår.

Jag fyller snart 54 år. Då kan man kosta på sig att göra en liten lista över låtar som man lyssnar på och har lyssnat på. En del av låtarna betyder minnet, tydliga minnen och andra ingenting alls utom att de är bra låtar.

Ett skäl är att man kanske blir senil och hur ska listan då se ut?

En har jag valt bort. Därmed har Ola Håkansson och Julia fått vänta. För oss killar som tyckte lite snabbare låtar var värdelösa men att dansa tryckare var intressant så fanns det ett stort urval eftersom vi hade sällabbar på den tiden och det var företagsamma tjejer i vår ålder som ordnade saker och ting. Skoldanser t ex.

Det här är ingen lista på vad som hänt i musiklivet. Det är en lista på 111 låtar som jag skulle ta med mig och säkert lika många till men i varje fall dessa, om jag kom till en öde ö med ett eluttag.

Början reflekterar en del låtar som spelades på Villa Skalet när jag blev tretton och lyckades komma bort från släktingarnas smalfilmsshower, dricka fyra starköl, spy i rabatten och ändå ta mig förbi Jatte och Långe Lasse som vaktade dörren. Därinne i den gamla villan där jag en gång gått på dagis spelades de första sexton låtarna på min lista helt säkert i slutet av 60-talet och början av 70-talet. Så mycket minns jag i varje fall. Masse var DJ på Villa Skalet och valde låtarna och det är jag tacksam för.

1. San Francisco/Scott Mckenzie/Hear it now!
2. I´m Free/The Who/Tommy ( Remastered)
3. Roadhouse Blues/The Doors/Morrison Hotel
4. War/Edvin Starr/Motown50 (Version 2)
5. Superstition (Single version)/Stevie Wonder/Motown 50 (Verision 2)
6. Venus/Shocking Blue/Shocking Blue Greatest Hits
7. Aqualung/Jethro Tull//The Very Best of Jethro Tull
8. I´m Going Home/Ten Years After//Undead
9. Paranoid/Black Sabbath/The Rock Collection (Disc 2)
10. Easy Livin´/Uriah Heep/Driving Rock (Disc 1)
11. Gimmie Dat Harp Boy/Captain Beefheart/Strictly Personal
12. Mr. Tambourine Man/The Byrds/ Mr. Tambourine Man
13. Mrs. Robinson/ Simon & Garfunkel/The Definitve Simon & Garfunkel
14. Just like a Woman/Bob Dylan/Blonde on Blonde
15. All Along The Watchtower(Alternate take)The Jimmie Hendrix Experience/...
16. I Put A Spell On You/John Fogerty/Premonition(Live)
17. Salma Ya Salama/Dalida/No 1 Rai
18. Don´t Let Me Be Misunderstood/Yusuf Islam/An Other Cup
19. Thunder In The Mountain/Bob Dylan/Modern Times
20. King´s Call/Phil Lynott/Solo In Soho
21. Rich Girl/Gwen Stefani & Eve/Love Angel Music Baby
22. Good Vibrations/Brian Wilson/Smile
23. Refugee/Savage Rose/Refugee
24. Saving Grace/Tom Petty/Highway Companion
25. Mercy/Duffy/Rockferry
26. Asunder/Stee Downes/All In A Day
27. Always On My Mind/Willie Nelson/Super Hits: Willie Nelson
28. Not Alone Any More/Travelin Wilburys/The T.W. Collection
29. Indian Summer/Chicha Libre/iSonido Amazonico
30. Mi Desesperacion/Celia Cruz & Tito Puente/Cuba y Puerto Rico Son
31. One Headlight/The Wallflowers/Bringing Down the Horse
32. This Tornado Loves You/Neko Case/Middle Cyclone
33. Trouble Man/Dr. Lonnie Smith/Jungle Soul
34. Little Lies/Fleetwood Mac/25 years: The Chain
35. Distant Dreamer/Duffy/Rockferry
36. Nine Million Bicycles/Katie Melua/Berlin Festival Live
37. You´re My World/Emilia/You´re My World (Single)
38. I Hear A Symphony/The Supremes/The Love Songs Of Motown
39. Too Soon To Know/Roy Orbison/12 Tender Love Songs)
40. I´ll Be There/Jackson 5/Motown 50(Version 2)
41. Smoke Gets IN You Eyes/The Platters/Mad About The Boy
42. Ain´t No Mountain High Enough(Alternate Mix)/Marvin Gaye & Tammi Terrell/...
43. Don´t Knock My Love, Pt 1/Wilson Pickett/Atlantic Ultimate
44. C.C. Rider/Jerry Lee Lewis/Mad About The Boy
45. Stand By Me/Ben E.King/Mad About The Boy
46. Heaven Must Have Sent You/The Elgins/Motown Classics
47. Disco Inferno/The Trammps/Atlantic Ultimate
48. Kenny Rogers – Pharoahe Monch Dub Plate/Wyclef Jean/The Edeftic
49. Every Breath You Take(feat.Hazel Fernandez)/Full Flava/Hot Jams
50. Shake it Off (feat. Pretty Terry)/Steve Harvey/Hot Jams
51. Psycho Killer/Talking Heads/The Best OF Talking Heads
52. End Of The Line/The Travelin Wilburys/The Traveling Willburys Collection.
53. Rumania(produced by Th. van Tol)/Amsterdam Klezmer Band/Remixed
54. Douce France/Carte De Sejour/No 1 Rai
55. O...Saya/Mia & A.R. Rahman/Slumdog Millionaire
56. Big Love/Fleetwood Mac/25 Years : The Chain
57. Black Rose/Thin Lizzy/Thin Lizzy 6
58. Daddy´s Gone/Glasvegas/Glasvegas
59. Warwick Avenue/Duffy/Rockferry
60. Paper planes/Mia/Slumdog Millionaire
61. Evil Is Alive and Well/Jakob Dylan/Seeing Things
62. Another John Doe/Thenewno2/Are You Here
63. Amassakoul´n´tenere/Tinariwen/Amassakoul
64. Put a Little Love In My Soul/Stee Downes/All In A Day
65. Spider In My Web/Ten Years After/Undead
66. Julia/Chris Rea/The Very Best of Chris Rea 2001
67. Viva La Vida/Coldplay/Viva La Vida or…
68. Life On Mars/David Bowie/The Best of...
69. Tell Him/Dion/Streisand/
70. Wild Theme(From Local Hero)/Dire Straits/Sultans of Swing
71. After You´ve Gone/Django Reinhart/Djangology
72. La Vie En Rose/Edith Piaf/La Vie En Rose
73. Misty/Ella Fitzgerald/Mac The Knife
74. Always On My Mind/Elvis Presley/Elvis:The 50 gr Love Songs..
75. My Melancholy Baby/Frank Sinatra/Gold 141
76. Golden Age of Rock `N´Roll/Mott The Hopple/ Greatest Hits
77. Joe´s Garage/Frank Zappa/Joe´s Garage
78. Run The Show(feat. Busta Rhymes)/Kat DeLuna/Run The Show
79. Rough Justice/The Rolling Stones/A Bigger Bang
80. King & Queen (feat. Shakira)/Wyclef Jean/Carrival Vol II
81. Jerusalem/Emerson, Lake and Palmer/ The Rock Collection
82. Brica Manuguá/Ibrahim Ferrer/Buena Vista Social Club
83. Heads In Georgia/J.J. Cale & Eric Clapton/The Road To Escondido
84. Nuages(Clouds)/James Carter/Chasin´The Gypsy
85. Only One Heart/Jimmy Nail/Crocodile Shoes
86. Distance/Karsh Kale/Realize
87. Late Summer/Lars Gullin/In Germany 1955
88. Go No More A-Roving/Leonard Cohen/Dear Heather
89. Endless Love/Luther Vandross & Mariah Carey/The Essential Luther…
90. California Dreamin´/The Mamas and The Papas/The Mamas and The Papas
91. He´s My Guy/Monica Zetterlund/The Lost Tapes
92. M/S Colinda/Nisse Hellberg & Peps Persson/Röster från Södern
93. Money/Pink Floyd/Dark Side Of The Moon
94. We Are the Champions/Queen/Greatest Hits
95. Brown Eyed Girl/Van Morrison/The Bang Masters
96. What About The Baby(feat. Mary J.Blige)/Wyclef Jean/Carrival Vol.II
97. Lucy In The Sky With Diamonds/Katie Melua/Piece By Piece
98. Baby I Need Your Loving(Ext.Stereo Mix)/The Four Tops/The Love Songs of Motown
99. Mad About The Boy/Dinah Washington/Mad About The Boy
100. In The Summertime/Mungo Jerry/Mad About The Boy
101. Sexuality/Billy Bragg/ Cooking Vinyl Sampler Vol 3
102. Tennesse Waltz(Live) /Leonarad Cohen/Dear Heather
103. Out Of Time/The Rolling Stones/Flowers
104. Farewell My Summer Love/Michael Jackson/Motown Classics
105. There Goes My Everything/Elvis Presley/Elvis: 50…
106. Grandfather´s Waltz/Bill Evans Tri Feat. Stan Getz
107. The Thrill Is Gone/Chet Baker/The Best of Chet Baker Sings
108. Michelle/The Beatles/Rubber Soul
109. Perry Mason Theme/The Blues Brothers/The Blues Brothers Complete
110. Cangeling – End Title/Clint Eastwood/Cangeling
111. Massachusetts/The Bee Gees/Horizontal

5 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Vänta här nu.Visst måste du glöm av Bruce?

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Nej, jag glömde inte Bruce. Jag såg vid något tillfälle att det är en av dina favoriter. Det är en av mina också. MEN...När jag bodde med en kompis i början på 80-talet så spelade vi bokstavligen sönder en bergsprängare med Bruceband. Sedan fick han vara ett tag. När jag flyttade til Irak 2003 så köpte jag ett gäng musik CD. Det stora lasset kom när Carina kom ner 2004. Men innan dess hade jag en samlings- CD som gick runt, runt. Jag har en massa Bruce men det här är inge tio i topp.

Jag saknar själv en massa andra t ex Deep Purple, Crosby, Stills, Nash and Young, Ry Cooder, Kinks, Cream, Jefferson Airplane, Jefferson Starship, Small Faces, Spencer Davies Group, The Band, Robbie Robertson, Annie Lennox, Indochine, Pretenders,Boston, Chicago, Meatloaf, Blood Sweat and Tears, ZZ Top...

Jag får kanske göra en ny lista.

Under tiden kan jag rekommendera följande länk om du inte redan varit där: http://www.youtube.com/watch?v=5lo4IIgOaF4

Janne Peking sa...

Intressant lista Stefan, minst ett 40-tal finns säkert på min motsvarande lista. Kul att Du har med Orbison. Det var lite skämsigt att digga Roy när jag växte upp. Själv tycker jag mycket om viss Soul, urval ur bl a Ray Charles, Sam Cooke’s, Solomon Burke’s, Etta James, Nina Simones repertoarer hörs ofta hemma. Sam Cookes ”A change is gonna come” är en riktig rysare, ”Change”, inspirerad av Dylans ”Blowing in the wind”, var något av ledmotiv under Obamas valturné. Det är fredag och det är väl Intoxicated som gäller.

Stefan Hagberg sa...

Till Janne: När jag tycker att livet är pest brukar jag tänk på Roy. Han hade verkligen otur i livet. Musikaliskt var han ett geni. Jag säger som Bob Dylan om Roy Orbison i första delen av sina memoarer: Fast Roy överskred alla genrer...folkmusik,country rock´n´roll. Hans låtar var en blandning av alla stilar och några som inte ens var uppfunna...när det gällde Roy så viste man inte om man lyssnade på mariachi eller opera. Han höll en på tårna.

Sam Cooke, Eller Otis Redding, ja, listan blir lång om man tänker efter ordentligt. Den där Dylanboken kan jag rekomendera. Han berättar om Izzy Youn somhan stötte på ganska omedelbart när han kom till New York. för några månaderr sedan gick jag borta vid Mariatorget där ett gäng fräcka arkitekter som gjort Pink House höll till. Vem ser jag i ett fönster om inte Izzy. Han kör fortfarande och ser ut som om man hällt i honom formalin. Undra om unga musiker idag förstår vilken legend dehar inpå knutarna.Intoxicated it was!

Stefan Hagberg sa...

Till Janne: Izzy Young och inget annat.Han driver sitt Folklore Center. Han ordnade Dylans första konsert.