tisdag 17 mars 2009

Folk dricker öl och sjunger!


I Chicago finns det irländare så där färgade man stadens flod grön!
St.Patricks Day. Happy St Patricks Day!

Jag passerar Southside och Hålet med jycken på sena kvällsrundan och konstaterar att det är full sprätt på ställena. Exakt vad som fyllt Hålet vet jag inte men på Southside står det just Happy St Patricks Day.

Så vem sjutton var St. Patrick?

Jag är generellt skeptisk till att vi förlorade Alla Helgons Dag som var ett bra tillfälle att gå till olika kyrkogårdar eller bara tänka lite på de som inte längre är med oss. Den helgen kapade Godiskungen och Buttericks m fl med god hjälp från en massa mjukhjärnor på TV4 och andra sunkkanaler. Trick or Treat. Jag har redan berättat om skrikbögen på Konsum tvärs över som skulle tvinga gamla tanter att spöka ut sig till Halloween för sju eller åtta år sedan. Då blev det uppror kan jag lova.

Visste ni att Muhammed Ali har irländskt påbrå och att samma sak gäller för tre av fyra i Beatles, dock inte Ringo.

St.Patricks Day är Irlands nationaldag och firas den 17 mars. Egentligen heter den dagen Lá Phéile Pádraig men det är ju nästan samma sak. Alltså med lite fantasi eller efter 300 bira.

Dagen firas till minne av landets skyddshelgon som också var den som förde kristendomen till ön. Då har man gröna kläder på sig ungefär som Robin Hood och amerikanska Esquire hävdar bestämt att John Lennon gjorde ordentliga utbetalningar till IRA.

Nu har det varit lugnt ett tag förutom för någon vecka sedan, när det tillfälligt får man hoppas, dödades igen.

Jag ska inte gå in på det men fira är inget fel. Så Grattis Irland!

Inga kommentarer: