fredag 13 mars 2009

Självtest anbefalles!



Ovan en ovanlig bild från Betlehem medan Carina letade efter de tre vise männen för några dagar sedan.

”Snö” var den boken som jag inte hittade i bokhyllan. Orhan Pamuks bok från gränstrakterna. Jag var på utlåningsavdelningen igår. Kocken på pizzerian fick låna två andra Pamukprodukter. Men just ”Snö” hittade jag inte så den får han senare. Det snöar mycket i den boken och det har snöat en massa i Stockolm den senaste veckan. Så det finns likheter mellan Turkiet och Sverige. Orhan Pamuks böcker handlar inte sällan om generationsöverskridande, om lång tids gnagande på en oändlig historia.

Mitt tema de senaste dagarna har varit åldrande, ung och gammal. Jag känner mig inte gammal men jag är lite äldre än de som är lite yngre så jag beslöt mig för att göra något slags test.

I veckans nummer av Esquire har man petat ihop 75 låtar som man måste lyssna på. Det stod inte 75 låtar som 53 åringar måste lyssna på. Det var ingen enkel lista utan man fick klicka på ett tag. När jag kommit till tio så blev jag trött. Hur svårt kan det vara att hälla upp hela skiten på två A4, speciellt när sidorna är oändliga på nätet.

Av de tio låtarna som stod först möjligen utan rangordning så kände jag igen en artist och tror att jag hört en annan. Det var inte så uppmuntrande. Mata duvorna, avgå, dra sig tillbaka och börja stryka på svepningen.

Men mitt test var egentligen inte att känna igen artisterna(eller hur!) utan att se ifall jag förstod musiken(absolut!) eftersom jag nu inte kände igen artisterna. Jag trodde möjligen i min enfald att två eller tre artister skulle vara från Pre Kambrium men nix pix. Den enda som var det var Hank Williams och då en skiva som inte givits ut om jag förstod saken rätt och spelats i ett radioprogram, oklar när och hur men live borde det ha varit. Så här såg listan ut med mina anteckningar i slutet:

1. "Quiet Dog," Mos Def (The Ecstatic) OK, Fräsig music, hip och hop. Skulle jag kunna äga.Godkänd!
2. "Daddy's Gone," Glasvegas (Glasvegas) Maffig låt. Helt OK. Godkänd!
3. "When the Night Comes," Dan Auerbach (Keep It Hid) En kille med en verkligt bra röst. Godkänd!
4. "Bitch, I Love You," Black Joe Lewis (Black Joe Lewis & The Honeybears) Riktigt bra rockblues! Godkänd!
5. "Sundance," Sam Roberts (Love at the End of the World) OK.Intressant.Godkänd!
6. "I Can't Help It (If I'm Still in Love with You)," Hank Williams (The Unreleased Recordings)*
7. "Dear Wife," My Morning Jacket (Live from Las Vegas at the Palms) Mja.
8. "Penn Station," The Felice Brothers (Yonder Is the Clock) Man med gitarr. Mja.
9. "People Got a Lotta Nerve," Neko Case (Middle Cyclone) Bra.Klart intressant. Godkänd!
10. "High Cost of Living," Jamey Johnson (That Lonesome Song) Allman Brotherslåt eller? Country. Godkänd!

*Hank Williamslåten är bra både med Reg och Tish och Linda Ronstadt och EmmyLou Harris. Reg och Tish som produceras av "Cannabis Huffin and Puffin 83". Säkert ett västkustbolag men det lät faktiskt inte så tokigt på tuben.

Så jag bestod testet. Tycker jag själv. För det värsta som kan hända en man i min ålder är att ungdomar inte förstår vad man pratar om. Undrar hur de övriga 65 låtarna låter?

Dagens lyssningar har dock inskränks till brobyggande. Jag har varvat Thenewno2:s ”Are you Here” och Jakob Dylans “Seeing Things”. Både bra och spännande så jag orkar kanske stå ut ett tag till.

Men nu är det verkligen hög tid att kolla igenom travet inför morgondagen.

Inga kommentarer: