söndag 15 februari 2009

Osorterade reflektioner


Vi får de ledare vi förtjänar

Det är kallt som fan ute.

Råkallt alltså. Så jag kortade kvällsrundan med odjuret som inte alls tyckte att det var kallt.

Såg lite på teve. Lite om den där stackars flickan från Arboga vars små barn blev dödade med en hammare och sedan blev hon halvt ihjälslagen själv.

Om jag inte missade något så tycker staten det är värt 175 000. Alltså 100 000 för henne och 75 000 för barnen. Sedan följde någon suddig förklaring om att man betalar för läkarvård för att man förlorat barnen men inte för barnen. Ska man tolka det som om man får, vilket inbjudne justitiekanslern Göran Lambertz gjorde en bra ersättning med 37 500 kronor per barn för att läka de psykiska såren.

Var det inte Lambertz som inte ville väcka sak mot en domare som anklagades för att gå till horor? Nån i HD. Det låter i varje fall bekant. Att försvara systemet menar jag.

Är det så att man får mer för att läka sina egna sår än för barnen och varför just 25 000 kronor mer.

Det var som skogsvandraren som fick 600 spänn av sitt försäkringsbolag Folksam sedan en galen jakthund gjort slarvsylta av hennes ansikte. Nu hade hon tur eftersom det var en jakthund och ingen pitbull från Rinkeby. Där är det tunnsått med registrerade hundförsäkringar så där hade hon troligtvis inte fått ett öre av motpartens bolag.

Sedan stängde jag teven för kvällen. Jag tittar väldigt sparsamt på teve eftersom det är mest skit. Igår var jag nere på Hålet och…faktiskt var det i fredags jag var där. Då hade några företagsamma östgötar tagit sig för att anordna frågesport. Som På Spåret fast utan filmer och Oldsberg och Tabellbitaren. Tabellbitarens son sköter förresten snacket på ATG Live ibland.

Man får rysningar. Det är som med Jim Morrissons son. Har ni hört honom sjunga?

Efteråt sa jag till östgöten att dom kanske skulle ha lite enklare frågor så flera kunde vara med, fast det tyckte han inte. Han var bestämt emot det skulle jag kunna säga. Dom hade fått ihop tre lag med sammanlagt sex personer. Det var frågor av typen vilken färg hade Jimmy Hendrix skosnören efter klädbytet på Konserthuset 1969, vilket datum var det och vilka låtar spelade han för två poäng(för tio var betydligt svårare).

Nej då, no mercy. Det gick finfint tyckte killen. En fråga var inspelad på ukulele på mobil. Två killar som verkade ha avtryck runt öronen efter att ha sovit med hörlurarna på sig svarade alltid på typ nivå tio eller nio trots att en fråga var hur många gitarrer har Eric Clapton i sitt sovrum, eller det kan ha varit har Eric Clapton några gitarrer i sitt sovrum, fast jag hörde inte den frågan riktigt eftersom jag samtidigt analyserade lopp ett förtjänstfullt. Vi var alla tre rörande överens om Maid for Tag. Men det har jag redan tjafsat om.

Det spelade ingen roll. Det var liksom som ett surr i bakgrunden. De andra kombatanterna i På Spåret utan…allt, svarade på typ tre eller två vilket borde manat till eftertanke. Men det var visst ovanligt lite folk i fredags så jag la ner fallet.

Ett tag satt jag och funderade på en variant kallad "På Lyset". Vet inte om det funkar i hela Sverige. "På Lyset" är man Skåne ifall man är onykter. Tänkte att man kunde ha en massa deltävlingar i lokala miljöer och så skickar man ut en dyngrak lokal kändis med huvudkamera ungefär som…jag ni förstår principen. Sedan får olika lag gissa vart han eller hon är på väg och till sist så har man en riksfinal på Globen med kändisfyllon och annat löst folk som får ta sig till olika ställen, som hem eller till nästa efterfest.

Rätt organiserad av Brinken eller någon annan som inte är rädd att ta i så borde det kunna bli minst lika stort som…ja, i varje fall i närheten av… något slags succé. Finansierat av ett stort bryggeri med blått tema... eller grönt. Ungefär där kom jag på att jag borde gå hem.

Nu har det blivit flera dagar senare. Ingen vill rädda SAAB. Det påstås att fordon är 15 procent av världens samlade produktion. Är det så, så får de väl rädda varandra. Jag tycker inte ens SAAB är en snygg bil och det är inte Volvo heller.

När Pelle Pettersson slutade rita bilar så dog Volvo.

Nu ser de flesta bilar likadana ut. Gör bilar som är billiga, aldrig blir slitna, är snygga, sköna att åka i och drar lite soppa eller vad de nu kan tänkas gå på. Det tror jag kan vara framtiden.

Är det verkligen det bästa vi kan. Rädda SAAB för att ta oss ur den ekonomiska krisen. Vi stod ju bra rustade, sa Mumintrollet och den lilla centerpartistiska Ekorren på Rosenbad för några månader sedan och nu ska vi rädda allt möjligt och livet har blivit mörkt och dystert.

Man skulle kunna tro att vi var födda i Finland.

Var tog köpfesten vägen? Rally!

Visste ni att Brinken upptäckte Ronny och Ragge? Tiderna förändras verkligen.

Inga kommentarer: