tisdag 17 februari 2009

Från en gnällröv till en annan


"Nybrinkiansk Kristerapi" av M. Nybrink:

Åk till Beirut istället för Thailand

Den blev några bira och ett gäng Gammeldansk igår. Gravöl så att säga. Spiken var förstående i morse när husse bara vill gå sakta och försiktigt.

Carina var också slak efter lite personalröj. Nu ligger det några grundtankar från den irakiska spelfilialen och skramlar i mail-boxen. Eskilstuna kallar.

Jag orkar inte jobba så hårt idag. Det får bli bättre tag i morgon.

Dock hinner jag förstå att Micke Nyfiken är upprörd i dagens Aftonbladet. Det är bara en massa gnällrövar inom travet. Allt är det fel på. Alla utom STC:s styrelse, ATG:s styrelse och en del andra styrelser får sig en smäll på käften. Travmedia vad det nu är för något är enögda och intervjuar alldeles för få travdirektörer som kan säga att de gör så gott de kan, tiderna är dåliga och för övrigt lever vi i den bästa av världar.

Nej, det är bara en massa gnällisar som får plats med sina lösa tyckanden. Gnällisarna är om jag förstått Micke rätt, travtränare, kuskar, spelare, hästägare, hästskötare, lärlingar, i princip alla utom de som är formellt ansvariga inom sporten.

Vill han ha jobb på STC, bli direktör som Niclas Andersson eller är han bara…

Ja, det var just det. Mickes förslag till lösning är om jag förstår saken rätt att sälja mersan, skippa årets tredje Thailandsresa, bort med Armani, matlåda, pruta på höet.

Jag vet inte vilka cigaretter Micke röker men de måste innehålla starka saker.

När Micke nu har konstaterat att sportens aktörer har det för bra så kilar han raskt vidare och alla vi som tycker att det kunde göras bättre trav av media får oss en präktig magsugare på vägen.

Vi är bara snyftpellar som inget fattar om hur jävla komplicerat allt är med sladdar och el. Sådana som bara tror att det är att sticka fram en mikrofon och filma.

Pengar ska sporten inte ha. Återigen en hög gnisselsyrsor som filar på sin eviga melodi.
Nu är det tre tränare som lagt av, säger Micke. Var finns problemet undra han. Man satsar och många känner sig kallade men få är utvalda enligt den näst sista av Micke visdomsord.

De sista orden vi får på vägen av Kung Salomo är att det är sämre i Finland.

Om nu Mickes tema var att alla är gnällrövar har han åtminstone bevisat det i ett fall.
Det borde gapa en del hål i stolsraderna kring ATG och STC om en tiondedel av den allvarliga kritik som riktats mot organisationens företrädare den senaste tiden har stöd bland tränare, kuskar, hästägare och uppfödare.

Mickes drapa påminner mera om en jobbansökan. STC direktör kanske, cigarr på rummet och en fjärde Thailandresa i sikte.

Det Micke glömmer är att den kritisk som har framförts har haft siffror bakom sig. Det har nämnts summor och antal. Antingen är det rätt eller fel. Så enkelt är det.

Att intervjua båda sidor säger Micke. Så vilken är det andra sidan. Är STC den andra sidan? Är ATG den andra sidan. Att staten är den andra sidan är klart men STC och ATG borde inte vara den andra sidan. Jo, om det är som Micke säger att vi lever i den bästa av världar och ska vara jävligt tacksamma för det. Kan inte Aftonbladet skicka stjärnreporter Micke på vidareutbildning i nått stall som dräng under ett halvår så får vi ser hur mycket snack om mersor och 3 x Thailand det är sedan.

Undrar om inte Acclaim vinner ikväll.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen. Läser som jag tidigare nämmnt dina bloggar. Synd du inte lirade plats på Danne. Det var verkligen Jackpot med en andraplats i Prix de Paris. Micke är personligen en mycket trevlig kille som gillar att provocera. Ibland blir vissa sårade och han trampar ibland vissa på tårna. Nu är de flesta av hästfolket vana att bli trampade på tårna av våra vänner hästarna så Mickes tåtramp känns knappt. Skål och Hälsningar från en tränare som inget har att gnälla på just nu.

Anonym sa...

Hej!
läser med glädje dina inlägg och för det mesta håller dessa mycket hög klass.Men ligger det inte mycket sanning i det Nybrink skriver, eller ?
Jag kommer ihåg i höstas när travtränarnas ordförande Jim Frick hade vunnit två lopp på valla till höga odds, det enda karln fick fram i intervjuerna var hur jävligt allt var inom travet.Jag tror inte han fick in så många nya hästägare efter dessa intervjuer,eller? Skall vi få in nya intressenter som hästägare och spelare måste det fram en positivare attityd
M.vh Åke

Anonym sa...

bra,,

lurigopalia sa...

Det är bättre att komma med konstuktiva förslag än att ägna sig åt pajkastning tycker jag. Som verkar vara vanligt inom travet idag. Det är alltid intressant att läsa dina välformulerade genomtänkta inlägg. För det mesta håller jag med dig. Och spiken han håller jag alltid med,fler både rådfråga honom. På min blogg finns en utmärkelse till dig.

lurigopalia sa...

Konstruktiva förslag ska det vara. Jag ser Anders Lindqvist läser din blogg. Min chef här på Biasuzzi är alltid intreserad av vad Lindqvist har att säga, som tex. hans teori om fryssemin. Jag får ofta översätta till Italienska åt honom.

Nebraska Stable sa...

Själv har jag plockat ut STC stadgar ocgh ska försöka göra mitt bästa att få bättre folk invalda i STC´s styrelse.
Vi aktiva har verkligen inte brytt oss om valen dit. Vi har haft fullt upp med hästarna.
Och ja,vi har varit mycket bättre på att gnälla¨än att komma med bra förslag .

Anonym sa...

Jag tycker nog att det finns ett korn av sanning i Mickes krönika. Visst bör STC's beslut granskas kritiskt men faktum är att de största tränarna tjänar bra med pengar och lever gott, mitt intryck är att de dessutom klagar mest. Jag har heller inte läst en enda insändare med några som helst konstruktiva alternativlösningar

Stefan Hagberg sa...

Till Anders: Hej, Anders. Jo, men du vet hur det är. Det var en riktig långsatsning och jag visste att den som sedan vann var bra...Men så länge Frankrikes motsvarighet till Strålfors trycker såå...Det är inget fel på Micke, men det här var inget av hans mer glimrande infall. Skål, själv!

Till Åke:

Att travsporten skulle bestå av bortskämda mercedesägare har nog Micke svårt att leda i bevis.

Jag tror att det behövs strukturella förändringar av travsporten för att den ska kunna utvecklas. Var problemen finns är väl känt och har bland annat beskrivits mycket detaljerat i utredningen "Travsportens Framtid" som beställts av ATG och STC. Den kom 2006 och kom med ett antal förslag där man gärna skulle vilja veta vad som gjorts och inte gjorts och varför. STC och ATG har inte lyckats att övertyga staten om att det behövs bättre ekonomiska villkor för de aktörer som bevisligen fått försämrade villkor sedan mitten av 90-talet.

Att Kari, Ludde, Jim och en del andra tycker att det är dåligt är inte oväsentligt även om det ibland förekommer väl formulerade "oneliners" snarare än väl motiverade förslag till vad som bör förändras. Men det finns t ex i ovan nämnda utredning en rad förslag och man redovisar problemen mycket klart siffermässigt. Den finns att ladda ner från STC: http://www.framtidenstravsport.nu/files/slutrapport070524.pdf
Men frågan är vad som gjorts och genomförts. Tydligen lite eller inte alls eftersom den negativa trenden fortsätter. Micke skiljer inte på äpplen och päron. Jag skulle vilja veta hur många A-tränare för att inte tala om B-tränare som åker till Thailand tre gnger per år, äger mersor, etc.

Det finns såklart en del stora tränare som har både mersa och har råd att åka till Thailand. Men av alla tränare utgör de en liten grupp. Travet har strukturella problem. Det har Mickes travprogram, ATG Live m fl. Micke vill inte göra håglösa reportage och travtränare som har det kämpigt. Han vill göra intervjuer med glada typer från STC och ATG som säger att "Vi gör så gott vi kan". Micke har valt en sällsynt dålig tidpunkt för att stötta maktens ambitioner.

Travsporten behöver vrida om näsan på statens representanter. Varför ska spelarna ha tillbaka 8,5 miljarder. Om sporten, alltså hästägare, uppfödare, tränare m fl fick dela på 500 miljoner av de 8,5 så skulle jag i varje fall inte gråta. Eller varför måste staten har 1,3 miljarder.

Sedan behövs det en positiv attityd. Det håller jag med om. Men också från staten. Då krävs det lite tuffare förhandlare uppenbarligen.

Till Lurigopalia: Tack för utmärkelsen. Det är precis vad jag behöver en dag som denna. Spiken hälsar. Han har satt i sitt några Ahlgrens bilar och ligger och funderar över varför jag inte gav honom hela påsen.

Till Nebraska: Det tycker jag att du gör rätt i. I den där utredningen står också en del om STC:s och ATG:s roller som inte är helt glasklara om man får tro utredarna. Som utomstående har man mycket svårt att följa utvecklingen inom STC och ATG. Vilka reformer av de föreslagna har genomförts et c.

Till Per L: Det finns säkert en del som gnäller reflexmässigt men problemet finns dokumenterade och det händer inget som bryter den negativa trenden. Då måste man ryta till och inte slicka röv som Micke. Att Kari sedan bedriver välgörenhet i from av travträning är det väl ingen som tror på.

Anonym sa...

En tidning i Västerbotten redovisade i en undersökning att taxorna hos veterinärer gått upp med 95 procent, att kostnaderna för foder gått upp med 60 procent och att travtränarnas debitering gått upp med 40 procent mellan åren 2000 och 2008.

Som amatörtränare av sina egna hästar så sparar man ju in lite på tränarkostnaderna.

Men med om man som jag hittills i år kört in 10 000 kronor i januari och hittills haft veterinärräkningar på 11 500!

Lägg till då foder, kostnader vid starter, resor, licensavgifter osv.

Med såna siffror blir det genast en ganska dyr hobby.

Nu hoppas jag ju att jag slipper åka till veterinären så ofta men i alla fall.

Det krävs en allt större plånbok för att vara med att leka.

Att fara till Thailand så länge jag har hästar, det är ju bara att glömma.

Det är olika världar vi lever i. Nybrink och jag.

Stefan Hagberg sa...

Till Björne: Ja, man vill gärna se en uppföljande artikel från Nyrik med några praktiska tips hur man prutar på veterinären. Eller man ska kanske bara behandla den sidan av hästen som publiken ser. JAg vet inte vad som ligger till grund för höjningarna av veterinärkostnaderna. Men jag kan ta reda på det. Vi bodde som säkert ingen misat utomlands mellan 2003 och 2006 och när vi skulle återvända så blev det katantän för odjuret. I Sverige finns det numera ett ställe för hundar. Jag tror det är 10 plus 6 kvadrat under fyra månader. Så vi tog honom till Finland.

Skillnaden var att han kunde vara ute och röra sig. I Sverige skulle det gå på i runda slängar 50 000. I Finland 12500. En annan sak som jag noterade var att veterinärkostnaderna var oerhört mycket billigare. Så frågan är vad som skiljer Sverige från Finland.

Jag antar att den där utredningen kallad Travets Framtid ska vara en vägvisare för framtiden. Där tar de flesta problemen upp. Så vad händer förutom att en kortversion har skickats till 15 000 hästägare. Det är möjligt att STC håller på med något förutom att slakta banor.

Jag ska faktiskt läsa om den. Den ligger undanskymd på STC:s svårtillgängliga webbplats som borde ha fräschats upp för många år sedan. På tal om pengar så kan man söka deg från Jordbruksverket fram till den 9 mars. Dom delar ut 5 miljoner till projekt som främja livskraftigt hästföretagande så har ni några spänstiga idéer så.

Dom finns också på mässa i Göteborg 19-22 februari. Där kan man kanske ställa lite frågor. Det blir också seminarier i Skara. Hästen i samhällsplaneringen heter ett som också hålls av Jordbruksverket.

Nej, Björne, om inte Micke ser upp så får han snart sälja Mersan och kommentera ponnyhoppning eller jobba med utrop på kobingot i Kvistemåla.

Projektbidrag:

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar.4.7502f61001ea08a0c7fff33702.html

Anonym sa...

Tyvärr är travet (och har varit under en massa år) en skyddad verkstad. Och det märks inte minst nu när det börjar blåsa lite. Jag vet inte hur ofta du är på live-trav Stefan, men jag har iaf ca. 75dagar per år på olika banor i sverige. Och det under 20 års tid.


Under den perioden har tiden mer eller mindre stått still på banorna. De ser likadana ut nu som de gjorde för 20 år sedan. Samma arrangemang, samma interiör och t.o.m samma personal.


Historiskt har väl banorna fått sina pengar på ”militärbasis”, dvs, en säck med pengar per år som man gör av med, för att få nästa säck, osv osv.... om man då tror att det utvecklar en bransch så skall man nog hitta på något annat. Det finns undantag, men de är försvinnade få....


NU, när det börjar blåsa för några (de andra sitter såklart lugna i båten....) så vaknar man och inser att kartan är omritad. Och det blir ett djävla liv. Det kanske är just dessa beslut som travet behöver för att vakna och inse att man faktiskt har en rätt bra produkt som skulle utvecklas om kraften och modet finns....självklart med stöd centralt.


Att bara fortsätta som innan med pengasäckar som rullar in på årsbasis kommer garanterat innebära att betydligt fler banor än de två banor som är på tapeten just nu kommer att drabbas.


Sedan har Nybrink en del poänger i sitt provocerande inlägg. Varför sätter inte tränarna prispress på sina underleverantörer för att mildra för hästägarna? Speciellt i dessa tider.


Hälsn
Stigge

Stefan Hagberg sa...

Till Stigge: Skyddad verkstad. Tja, jag vet inte riktigt vad en skyddad verkstad är nuförtiden. Jag åker tyvärr inte runt som du gör, beroende på att vi inte äger någon häst just för tillfället. Men under 90-talet och fram till 2003 så åkte vi runt en hel del. Annars försöker jag åka ut på Solvalla med jämna mellanrum.
Det finns en del banor som behöver rustas upp fast jag tror inte att man går på trav för att det är nymålat eller att flickorna i kassan har blivit yngre.
Det kom ju en utredning som ingår i Framtidens Travsport och som nu debatteras där man på 154 sidor går igenom varenda travbana i Sverige.
Där kan man läsa att Kalmar är en av få banor där publiken ökar. Så vad fick Kalmar för den bedriften?
Jag har bäst erfarenhet av Solvalla. Det är kanske ingen representativ bana men den har samma problem som många banor. Det största problemet är att publiken är minskande. Det räcker inte med att ordna ponnyridning och trollkarlen Tobbe för att folk ska komma ut.
Om jag åker ut på Valla en onsdag som idag så vill jag kanske ta med hunden, ta en bira och slippa frysa röven av mig. Det verkar som om de ansvariga inte riktigt förstår vilka som är publik. Jag brukare se mellan tio och tjugo stycken som har hunden med sig. Så var kan vi koppla av och ta en bira. Ingenstans. Dom har byggt och fejat med storbild i den där Bistron eller vad den heter. Biran är tio-femton spänn dyrare än nere i Hålet som ligger femton meter från min port på Hornsgatan. Två otrevliga vakter säger att jag inte kan ta med hunden in. Att några allergiker finns på Solvalla verkar inte rimligt. Varför inte ordna en avdelning för folk som har hund.
Så det blir Sibirien och dragiga stora hallen med träbänkarna. Ute är man så lite som möjligt. Ibland ser man landsortsbanor där man eldar på med ved så att man kan värma sig. Men den innovationen har inte nått Solvalla.
Jag har inte höga krav. Jag vill ta med hunden och kunna sitta och ta en bira, prata med min polare och få bra spelinformation på plats och slippa frysa ändan av mig på vintern. Där håller jag med om att det saknas fantasi. Nya marknadsdirektörer som kan hantera den senaste PowerPoint versionen anställs på löpande band men publiken kommer inte. För ett tag sedan skulle man gå ihop med Brommapojkarna som skulle spela trav efter träningen och nu ska banan flyttas.
Det är självklart att det tar tid att vända en negativ trend. De sitter säkert en del cementarslen ute på banorna som behöver väckas. Det behövs nytt tänkande. Absolut. Det var väl få som kunde tänka sig att en rosa juckande hund skulle komma på en av de mest innovativa idéerna inom travsporten på de senaste tio åren.
Det är inte konstigare än att publiken måste dras tillbaka på banorna precis som inom alla andra sporter. Det finns flera exempel på sporter som lyckats skaffa publik men det måste finnas en strategi som är hållbar. Den främsta publikmagneten är och det vidhåller jag attraktiva spel på banan som inte finns hos ombud eller på nätet.
Sedan det där med pengasäcken. Riktigt så är det inte. Visserligen får de flesta banor de största intäkterna från ATG men de allra flesta måste ligga på och finna andra intäkter idag. Boden har t ex 70 procent från ATG men jobbar vad jag förstår framgångsrikt med sponsoravtal och andra sätt att generera intäkter liksom de flesta banor.
Det går att vända trender men det måste till rätt incitament. Det räcker inte med passion. Om hästägare betalar netto 1,5 miljarder kronor per år efter avdrag för visntpengar för att få ha travhäst hos en tränare som inte går runt och banor som går dåligt så borde det finnas grundläggande fel i fördelningen av intäkterna som ju varit goda.

Anonym sa...

Ja, jag vet inte inte riktigt. Nånstans känns det som om det behövs en rejäl djävla spark i arselet för att det skall hända något. På alltför många banor sitter man nöjd och vågar inte kasta de par i tvåor man har på handen för att få chansen att få lite bättre ”löv”. Eftersom du sprungit en del på Valla så fungerar du väl som jag och i det närmaste ”rycker till” då man ser ett nytt ansikte ute på platserna. Så illa är det faktiskt. Sen om det beror på att en helt stendöd pint öl kostar 65 kronor eller om det folk väljer datorn ist vet jag inte.

Men att det inte skulle finnas kopplingar mellan nymålat och öka antalet besökare köper jag inte. Hur fan skall du t.e.x få en förstagångsbesökare på Mantorp att vilja komma tillbaks till nästa tävlingsdag?

Jag är väl som du och redan såld. För mig räcker det också med bra käk och god pilsner till ett hyggligt pris. ”Sylt-känslan” har jag inget problem med. Men jag tror inte att det genererar mer publik till banorna. På ”syltorna” hemmavid så ser det också ut som på Valla. Samma gäng varje kväll. Inget fel i det, men tyvärr (för alla inblandade) tror jag återväxten är bättre på stadssyltorna.
/Stigge

Anonym sa...

Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon fortfarande orkar ta upp staten som en bov i detta "drama". Det är så blåögt så det är inte sant att tro att staten ska förbättra villkoren för travet. Hur många år ytterligare med samma förhoppningar om skattelättnader ska behöva gå innan folk (även du Stefan) fattar att det här är villkoren vi faktiskt har att spela med? 10 till?? VAKNA! Men det är klart att det alltid går att skylla på staten.


Micke har en klar poäng i sitt inlägg.
Hur fan orkar Walmann, Lähdekorpi och Nurmos gnälla som de gör? De borde kunna uttala sig positivt för visst fan har de bra ekonomi och råd att köra mersor? Tycker de inte det är kul med trav?

Det finns för många tränare som inte räcker till. Som är för dåliga. För många måste dela på kakan.
Gör om i svenska fotbollsförbundet så alla som vill bli fotbollsproffs självklart ska få bli det. Sen är det upp till förbundet att göra deras villkor så bra att de kan leva på det!
Staten kan väl sänka skatten för entrebiljetterna till division 4?

Stefan Hagberg sa...

Ja , du Lasse. Tack för dina synpunkter. Jag vet inte om du jobbar på Riksskatteverket eller Statsrådberedningen. Annars har jag svårt att förstå vad eller vilka ”vi” är.
Skattepolitik är ett ord som betyder just exakt vad det innehåller och det är vilken politik man för runt skatter. En moderat tant har lagt en motion. Om den är allvarligt menad eller inte har jag ingen uppfattning om, men den gäller moms rörande veterinärtjänster. Man betalar nämligen moms på det. För Björne här ovan som hade 11000 i räkningar denna månaden så skulle det betyda en hel del om den skatten togs bort.
Staten är inte något för sig. Det är du och jag och alla andra som tillsammans bildar staten. Det står i grundlagen som alla andra lagar bygger på. Om staten uppfattar det som vettigt att föra tillbaka mer pengar till travsporten så kan staten göra det hur enkelt som helst. Men om inte STC lyckas övertyga staten om att det är lönsamt för staten att ha en fungerande travsport så tar staten gärna in pengar som den gjort hittills, d v s i ökad omfattning.
Jag vet ärligt talat inte riktigt vart du vill komma. Spelet genererar pengar till staten. Det är OK för mig. Men hur mycket som går tillbaka till spelet och staten kan man debattera. Om jag sätter en V75:a och får 300 000 eller 280 000 spelar inte så stor roll. Det skulle grovt räknat ge 500 miljoner till att rusta upp sporten per år. Tror du att det blir bättre tränare för sporten får sämre villkor vilket de fått som du kan läsa bl a i STC:s och ATG:s egna utredningar. Även om Kari m fl inte svälter ihjäl så har deras kostnader också ökat.
Skattepolitik är inte bra bara för att man tar in så mycket skatt som möjligt. Det man beskattar måste också fungera som verksamhet annars blir det mindre och mindre pengar till staten.
Analogin med fotbollen förstår jag inte. Alla är väl inte proffstränare inom travet. De flesta är inte det precis som inom fotbollen. Hästsporten har en helt annan betydelse för ekonomin om du jämför med fotbollen. Hästsporten betalar sina egna kostnader och mer därtill.
Jag är övertygad om att ett antal av de tränare som nu lagt av mycket väl skulle kunnat bli framgångsrika med andra förutsättningar. Det räcker inte att ha talang idag. Du måste ha möjligheter.
Mickes enda förtjänst i den här frågan är att hans korkade utspel väcker debatt.
Så tyvärr Lasse. Jag håller inte med dig.

Anonym sa...

Det stora problemet med staten är att ingen som är satt att jobba med frågorna har den blekaste aning om vad travsport är och hur det fungerar.

Vid rundfrågningen i Travronden INNAN valet så tyckte samtliga tillfrågade från alliansen att en ÅTERGÅNG (travet hade ju snällt ställt upp när Sverige var i djupet vid förra krisen) till det gamla skatteavdraget var en mycket rimlig idé.

Och av de vallöftena bidde det en tumme som alla vet.

/Stigge