torsdag 19 februari 2009

Stairway to heaven in ten steps"



Gnällröven är tillbaka. Jag har ringt till ATG en gång tidigare och klagat. Då gällde det varför man inte kunde titta på lopparkivet på lördagar. Då hette det att det var så många som tittade just då. Ungefär som om man skulle få lyssna enbart på ljudet under Allsång på Skansen fast sämre eftersom man överhuvudtaget inte hade öppet den dag när alla kollar. Nu tittar jag inte på Allsång på Skansen till skillnad från många. Det var bara ett exempel eftersom många är intresserade av det programmet.

Nå, det löste sig lite eftersom jag kom på en annan väg att attackera problemet och sedan läste det sig alldeles otroligt mycket eftersom ATG:s nya tjänst omöjliggjorde all vettig analys av lopparkivets innehåll av nu kända skäl.

Så den här gången berodde mina primära klagomål på att jag hade drabbats av ett helt annat problem.

I går kväll skulle jag ut och ta en bira med Amir. Amir är bosnier och troligtvis vår bästa vän. Han inte bara lagar fantastisk mat, vi har haft häst ihop och han är en klippa i alla lägen. Nu jobbade han på ett ställe nedåt Heleneborgsgatan och eftersom han bor i Farsta Strand och tar pendeltåget från Södra Station så sågs vi på Stinsen som ligger precis intill stationen. Ett trevligt ställe.

Men eftersom vi ska spela lite trav på lördag som vi gör lite då och då så tänkte jag förbereda mig. Jag struntade i Bonus Käll på V64 så det blev plus åtta kronor på fem rätt. Men jag tänkte plugga på lite på V75 innan jag skulle träffa Amir.

Så jag kollade, tänkte att Power, Teaser och Mighty fick räcka i första, kollade tider, form, ja , jag behöver inte dra det där. Det som är bra med ATG:s tjänst är att man kan fylla i vilka hästar man vill ha med och sedan ser man hur mycket det kostar direkt. Så jag gjorde det och när jag kommer till lopp sju så resar finns plötsligt ingenting kvar. Istället kommer det upp en text där det står att man inte kan spela. Jag har inte tänkt att spela. Jag har spelat färdig. Jag använde tablåerna som anteckningsbok inför mitt snack med Amir.

Allt var borta.

Jag förstod vad som hänt eftersom jag sett att det inte går att fylla i på natten. Men jag kunde inte i min vildaste fantasi drömma om att det man antecknat skulle försvinna.

Nuförtiden finns det ett support nummer på första sidan till ATG Live. Ring , ring. Det är många som ringer just nu. You bet, tänkte jag och filade naglarna medan jag väntade.

Till sist fick jag prata med en sävlig men trevlig norrlänning.

Jag förklarade mitt problem och anmodade tekniska programmerings högkvarteret att genast införa ett blinkande blått ljus som varnar för att applikationen kommer att explodera inom två minuter så man hinner ta en skärmdump åtminstone. Jodå, norrlänningen höll med och skrev.

När jag ändå hade supporten på tråden passade jag på att ta upp två problem till. Den ena var att när man klickar på en häst och vill ha specifika uppgifter så kommer det upp en ny ruta som ”klistrar sig” ibland. Den vill inte släppa från pekdonet. Synnerligen irriterande. Jodå, det hade faktiskt hänt norrlänningen själv.

Sedan var det paradnumret som jag bara försiktigtvis vågade peta i.

– Jo, hur långt har ni kommit med de där hackiga sändningarna, frågade jag.

– Där har jag faktiskt ett tips, sa norrlänningen.

– Jaha, sa jag och petade samtidigt lite i örat för att undersöka om jag hört rätt.

Det handlade om Flash såklart.

Jag har inte haft tid att kontrollera om det fungerar eller om det sker en ren och skär placeboeffekt i en frustrerad travhjärna men så här ska man göra enligt ATG:s norrlänningen och om gud vill så svär jag på min skånska heder att inga skåningar någonsin mera ska köpa skog för brännvin i norrland om detta fungerar.

Steg 1. Ta en kopp kaffe och luta er tillbaka. Slå på datorn. Klicka upp ATG, alltså http://www.atg.se/

Steg 2. Högerklicka med musen på en fri yta på applikationen. En valruta kommer upp. Klicka på ”Inställningar”. En ny liten bild kommer upp. Ibland får man skrålla ner för att se den eftersom den lägger sig långt ner på sidan.

Steg 3. Längst ner på den lilla rutan finns mindre fyrkanter. Den som är näst längst till vänster ser ut som ett öga på en datorskärm. Klicka på den.

Steg 4. Till höger på den lilla bild du nu får upp står en klickbar ruta som heter ”Avancerat”. Klicka på den så kommer ett nytt fönster upp i Explorer. Nu befinner du dig hos Macromedia som tillverkar Flash. Det ska stå ”Flash Player Help” på sidan.

Steg 5. Till vänster finns det streck. Framför näst sista strecket står det: ”Website Privacy Settings Panel”. Klicka där!

Steg 6. Efter en stund laddas det upp en ny infälld liten ruta till höger på samma sida. Den innehåller cookies.

Steg 7. Skrålla nedåt bland olika webbplatser. Det är de orange och vita stjärnorna vid skrållningslisten. Leta till du hittar
http://www.atg.se/

Steg 8. Markera
http://www.atg.se/. Ta bort den genom att klicka på ”Ta bort webbplats”. Klicka på ”Stäng”. Klart!

Steg 9. Be en bön eller två

Steg 10. Kolla om loppen slutar hacka!

Inga kommentarer: