fredag 6 februari 2009

Manus

Jag håller på att läsa igenom manus.

Det är verkligen ett slavgöra. Om man har låtit dem ligga ett tag kan man bli överraskad. Både i den ena och andra riktningen.

Problemet är att man måste läsa igenom sin egen text så många gånger. Det är kanske där jag har min svaga sida.

Fast igår och i morse läste jag igenom en text som jag låtit ligga ett tag. Det funkade och jag kom på en massa mindre ändringar som lyfte upp texten. Då blir man glad.

Två andra manus stirrar anklagande på mig. Ett på drygt femhundra sidor. Jag försöker komma på ifall det är fel på romanen eller på lektörerna. Först var den som blivit insänd till förlag, något av det mest intressanta de läst men man skulle göra om vissa saker. Sagt och gjort. Då blev romanen längre, lite annorlunda och en del personer och hundar blev möjligen lite kortare i rocken. Jag erkänner men det var det som var grejen. Då blev den labyrintiskt och komplicerad och man ville ha mer kött på huvudpersonen. Jisses, om familjelivet inte var intressant då vad har nu hänt sedan dess. Nu har den legat som ett gammalt vin på skåpet och tagit igen sig fastän det är mindre än ett halvår sedan. Jodå, jag var absolut välkommen med en omarbetad version och sedan fick jag lite välmenande tips om att läsa ett par böcker inom min genre. Men någonstans måste man också känna efter om man vill skära halsen av sina små bebisar och sy dit ett nytt huvud varje gång bara för någon får en ny idé i skallen. Eller ska man lita på att de här är riktiga proffs. Underkasta sig och peta runt till de blir glada och överraskade. Över vad? En bok som de själva skulle skrivit. Svårt är det. Inte att skriva men att veta vad som funkar för bokförlagsfolkets tilltrasslade hjärnor.

Så det är något man har missat eller också är det fel eller för tidigt eller man passar inte in riktigt. I vilket fall så ligger det nu en annan i stort sett färdig roman plus den första och en till som jag håller på att slutföra. Dessutom… så jag känner mig inte alls kreativitetsmässigt under isen på något sätt.

Men det här med att läsa manus. Gud, vad det är tråkigt. Speciellt om man själv skrivit dem.

Jag tror att jag måste gå ut och köpa Travronden för att lugna ner mig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.

Tack för en fantastisk blogg läser den ofta, men mest intresserad av travbiten.

Travronden ja... feltryck, finns två st av avd 1.. finns det ingen som kontrollerar sådant??

Anonym sa...

Hej Stefan

Det är inte lätt att veta vad som går hem på förlagen. Det är nog många tänkbara "best sellers" som aldrig bens livit tryckta skulle jag kunna tänka mig...

(Såg att du varit in på min sida och kollat. Läste på gästboken om din tidigare "Tap In-are". Är du med på någon häst nu, eller har du blivit vis;)

Alwood: Travronden hade upptäckt sitt misstag redan under natten och erbjöd intressenterna en PDF-fil att ladda ner från hemsidan.

Nebraska Stable sa...

Det hände väl nåt liknande för inte så länge sen med i Ronden?
Vill minnas att den ansvarige la ut sitt mobilnummer så folk fick ringa och skälla.

Fast jag vet inte hur lugnande det
är att läsa ronden? Det är mest deprimerande nyheter dom har att komma med nu mera. Som det här med att fyra banor mister sitt vintertävlande och där med flera tävlingsdagar.
Stefan, har du ingen häst så är det bara att köpa in sig på Super Light-fölungen som Nebraska ska få i april ;-).

Stefan Hagberg sa...

Till Alwood: Roligt att du uppskattar sidan. Jag satt och läste lite slarvigt och tänke att den där Soldier i lopp ett ska man npg ha med. Sedan kollad jag i lopp två och där var också en Soldier som såg bra ut. Bra spår också. Normalt ska korrekturet kolla sådant här. Jag tycker att de som köpt Travronden och är missnöjda ska begära en ny gratis förslagsvis nästa vecka. Det är väsentlig information som tagits bort. Den kostar ändå trettiofem spänn.

Till Björne: Det tror jag också, men det är bara att köra på.

Ja, jag var och kollade och såg att du har en Tap In avkomma. Vi har ingen häst nu. Vi sålde henne när vi flyttade till Irak 2003. Nu jobbar Carina där nere så jag tror att det får vänta även om man är sugen.

Till Nebraska: Ja, det där med vintertävlandet var inte roligt.

Super Light är en bra häst. Men jag måste nog passa. Det blir kanske häst framöver men ska vi båda var hemma så man kan följa den på plats. Åka upp till Boden den tionde februari och kolla när hästen galopperar innan bilen släppt och sedan tillbaka hundra mil eller något utan restaurangvagn. Det är vad jag kallar trav. Men då får man inte slarva bort V75:an som vi gjorde igår.