måndag 9 februari 2009

Mysterier kring en mystisk fågel



I morse var jag uppe med tuppen om det hade funnits någon. Vi har en fransk fågelbok i bokhyllan. Hur den hamnat där vet jag ärligt talat inte. Carina är duktig på franska men jag visste inte att hon gillar fåglar. Ett mysterium. Men när jag var ute på landet så blev jag intresserad av en fågel.

Så här var det. När jag var ute och promenerade med fyrbeningen i veckan som gick observerade vi en fågel som såg lite annorlunda ut. Ett tag trodde jag att Spiken blivit ornitolog men han var bara på väg till en fläck vid sidan av fågeln som satt och mumsade på en brödbit.

Ute i Kungsberga var det också fågelrally i helgen. Svärmor lägger ut mat till fåglarna och visade mig en fågel som hon inte sett på matplatsen tidigare.

Det vara samma sort som jag sett i stan.

Det var ingen koltrast, mera spräcklig fram på bröstet och sedan hade den en grå rygg och stjärt. Delat på något sätt. Rätt snygg.

Så jag gav mig mot alla odds i kast med den franska boken ”Guide des Oiseaux”. Det blev en massa bläddrande och till sist hittade jag en viss "Grive Litorne", vilket inte sa mig just så mycket men den påminde mest om fågeln som jag sett på två ställen samma vecka. Ett mysterium alltså.

Nå fransmännen hade haft den goda smaken att sätta ut det latinska namnet Turdus Pilaris och då blev ju allt klart som korvspad.

"Björktrast" eller som den också kallas "Snöskata" hette den glada typen som mumsade på brödbit vid Zinken och äpple hos svärmor ute i Kungsberga.

Den är inte så ovanlig, men jag har inte sett den.

Hos svärmor fanns också en hackspett som energiskt hackade i sig en talgboll.

Den flyttar söderut från Norrland när det blir för kallt så det är kanske därför man ser den oftare på vintern. Annars finns den lite varstans.

Men den ser lite ovanlig ut. Tycker jag.
Sensmoral; Köp alltid konstiga böcker. Man vet aldrig när man behöver dem.

Case closed!

4 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Canis lupus är nyaste tillskottet i faunan här. Den känner man igen utan konstig bok.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska:

Grattis! Då får man hoppas att den sätter i sig några av de fem Sus Scrofa som rymde från Tullgrn och nu är 80 000 och som beräknas bli 200 000 om några år.

I irak kallade dom spiken för Gorga Spi i checkpointen. Det betyder fritt översatt Canis lupis albae;-)

Mi sa...

Här i dalarna kallas den för Sketrosst (hur det nu stavas ?)

Stefan Hagberg sa...

Till Mi: Intressant namn. Skettrast dyker på på en google där Leksands fågelförening förekommer så det får väl anses var någon typ av rättningsmall.

Kan det vara "Skittrast" på ouikssvänska, undrar en halvdansk?