onsdag 11 februari 2009

Nu kommer alla grodorna på en...


Kari är upprörd


Open Stretch är dagens debatt på Trav 364. Open Stretch är ett eller två extra innerspår som man kan använda på upploppet i travtävlingar. Det fanns inte tidigare I Sverige men har införts på vissa travbanor sedan några år. Tanken är att hästar som sitter fast, instängda eller som väljer att sitta fast, ändå ska kunna var med och tävla på upploppet, alltså de sista hundra metrarna när loppen för det mesta avgörs. Det här handlar om den debatten. Det är tyvärr i stort sett bara för travidoiter:

...Den bredflabbade grodan Kari Lähdekorpi har åter kvackat en vers. Nyss fick han be Stig H om ursäkt och det är inte första gången han käftar på med hjärnan på släp en bit efter.

Nu heter det att Open Stretch är kass och att det bara är Åke Svanstedt som gillar det. Samtidigt säger Johnny Takter att han gillar Open Stretch.

Det är bara att träna fram bra hästar Kari och det kan du ju så var finns problemet? En av dina mest anlitade kuskar har inget problem med saken och är dessutom en av Sverige vinstrikaste bla tack var dina hästar.

Eller har det gått dåligt med aktierna som du spelar på för att ha råd med att träna 177 hästar. Då har jag nyheter för dig. Det har gått dåligt med aktierna för de flesta. Det är trist att du ”bara” dragit in nästan 4 miljoner i vinstpengar i år. Det kanske blir bättre framöver.

Man kan tycka vad man vill om OS. Personligen så tycker jag att det höjer spänningen i spelet. Att det är Open Stretch vet man när man anmäler. Det är inget lotteri. Vad som är lotteri är spårlottningen. Ibland får man ett bra spår och ibland ett dåligt. Men Kari vill alltid ha bra spår.

Jag vet ingen som gnäller så förbannat om spåren som Kari. Han låter som om livet vore slut varje gång han får ett tolftespår.

Statistiskt sett så får inte Kari sämre spår är någon annan. Det finns två saker som Kari själv kan påverka, träningen och anmälningen.

Håll dig till det och sladdra inte så förbannat om sådant som du regelmässigt brukar få ta tillbaka. Trav 364 ställer tyvärr gärna upp. Inte nog med att Åke dragits i fjäder och tjära under snart tre månader och innan dess för sin egen tipstelefon. Nä, nu är det Åkes fel att vi har Open Stretch.

Skärpning.

3 kommentarer:

Nebraska Stable sa...

Nej,det är inte ÅS fel,mera sportcheferna då . Och ja,Kari är en gnällspik,vem orkar ens lyssna på honom längre?
Om OS tycker jag inte. Som en variation får det gära finnas på en del banor. Som Tingsryds milebana känns given. Men att Åby som storbana ska ha det tycker jag är kasst,just för att det är så sällan bästa hästen vinner. Och lopp som Åby Stora och Kungapokalen tycker i alla fall jag ska vinnas av den bästa hästen.

Stefan Hagberg sa...

Till Nebraska: Problemet är inte att Kari gnäller på Svanstedt. Eller rättare sagt det är Karis problem. Kari tränar 177 hästar och Svanen 181. De är lika stora tränare. Har Kari vunnit färre lopp, tjänat mindre pengar sedan OS infördes. Tvärtom. OS gynnar tvärspeediga hästar medan bakspåren gynnas av starka, jämt accelererande hästar som orkar öka ända in i mål.

Dessemellan finns en hel vetenskap om hur man placerar hästen i loppet.

Jag antar att OS är mera populärt bland spelare än tränare.

Men ett fåtal stora hästtränare ska inte få avgöra sporten eller spelet.

Alla har sin träningsmetod.

Kari har sin och Åke sin. Om du frågar mig så är Karis mindre diversifierad.

Båda har lärt av sina misstag och framgångar men Åke mer för egen maskin medan Kari har använt telefonen i störe utsträckning. Det är möjligt att jag har fel men det är så jag har uppfattat saken.

Det finns ett talesätt: Bra hästar vinner från alla spår. Det stämmer inte. De bästa hästarna vinner från alla spår men det är en annan sak.

OS ger som jag ser det ett mer spännande upplopp i alla fall för spelarna.

Sportligt, tja det är inte så enkelt att avgöra.

Stora lopp, OK jag kan köpa at de körs traditionellt, alltså svenskt traditionellt.

Tro, mig det här handlar om något helt annat.

Kari talar om Åby men vilken är hans hemmabana? Gessleville, eller hur... Nu kommer...

Alla har inte samma uppfattning. Det skulle var en trist värld.

Jag vill inte att OS finnas överallt. Jag tycker att det ska vara blandat, så vi får fundera lite.

Men det är bra att saken diskuteras. Kari gjorde Darenius!

Åke är den enda, alla tycker, alla har...

Stefan Hagberg sa...

oops!

Men det är bra att saken diskuteras. Kari gjorde en Darenius!

"Åke är den ende", "alla tycker", "alla har..."