tisdag 20 oktober 2009

Obesvarade frågor?



Livet är som vanligt.

Eller kanske inte man ska vara noga. Jag funderar på en del olika saker. Dels Peter Galbraiths affär med norska oljebolaget DNO som opererar i norra Irak. 500 miljoner dollar har amerikanen stämt oljebolaget på.

Jag har stött ihop med Peter några gånger. På tillställningar och i flygplan. Han är en vänlig kille, son till en av USA:s främsta nationalekonomer John Kenneth Galbraith. Pappan var bland annat rådgivare åt John F Kennedy.

Har haft ett långt intresse för den kurdiska frågan.

Galbraith, alltså Peter, fick för en tid sedan sparken från ett FN-uppdrag i Afghanistan som FN:s speciella sändebud Kai Eides närmaste man.

Galbraith menade att Eide stoppade hans efterforskningar om valfusk och att den sittande presidenten Karzai var Eides man. Idag visar det sig att Galbraith hade rätt och Karzai blir av med så många röster att det blir en ny omgång.

Galbraith har i intervju sagt att det var en personlig motsättning mellan honom och Kai Eide.

Galbraith är gift med en norska antropologen Tone Bringa som han enligt uppgift ska ha träffat på en middag ordnad av Kai Eide.

Vad som stör mig är ifall Kai Eide är släkt med Helge Eide som är vd för DNO.

Om jag får reda på det, vilket verkar svårt så kan jag ägna mig åt Jimmie Åkessons filosofiska experiment.

Men det får bli i morgon. Nu är husse trött. Väldigt trött faktiskt.

Inga kommentarer: