torsdag 18 mars 2010

Slicken!



Så är det då dags igen.

Man hittar rester av förbjudna substanser i en framgångsrik travhäst.

Det har hänt förut men aldrig hos Stig H Johansson. Som han själv säger på sin hemsida så har man tagit cirka 2000 dopingprover genom åren och de har alla varit negativa.

Att Stig H Johansson medvetet skulle tagit en chans med Bobtail som dessutom inte behandlats liksom övriga hästar i det aktuella stallet kan man nog utesluta.

Istället rör det sig förmodligen om kontaminering och det är ett intressant område.

Vi hade en häst som skulle gå en större lopp ute i landet. När min svåger hade fikat och kom in i stallet stod det en snubbe och pissade inne i vår hästs box.

Om nu den killen hade ryggbesvär förutom hjärnbesvär så kanske han hade slängt i sig några vanliga värktabletter ett par timmar tidigare. Det räcker faktiskt.

Jag skrev om risken för kontaminering förra sommaren och hänisade då till en som jag tyckte intressant amerikansk undersökning.

Jag tycker att STC och veterinärfolk ska göra en liknande studie där man undersöker hur det ser ut i och runt våra stallar. Jag tycker vilket jag också tidigare sagt att ifall man kommer till en gästbox så ska banan garantera att den är ren och då menar jag att den ska vara riktigt rengjord och förseglad.

Läs gärna min gamla blogg. Den visar att dagens förfinade mätinstrument fångar upp det mest t o m rester av kaffe som då blir koffein i dopingprov. Någon har helt enkelt vält en kaffe kopp eller slängt ut sista resterna i en box, på stallgolvet eller någonstans i närheten.

Jag anser att STC är skyldig att försöka ta reda på var Bobtail varit under den aktuella tiden, vilka andra hästar som varit i gästboxen eller i stallet på Axevalla, i transporten, om veterinär eller annan personal kan ha varit kontaminerad, kort sagt var Prokainet kommer ifrån.

Nu var det Johansson. Om det var Linderoth som just blivit friad eller vid gud förbjude Lähdekorpi var fru driver flera kliniker så har det blivit liv i lådan.
Banorna har ett speciellt ansvar. Där tror jag det mesta skiten kommer ifrån. Folk springer ut och in med både det ena och andra på fingrarna.

Hästar som ska till en veterinärklinik boxas in i gäststallet innan behandling eller bara gå ett lätt jobb, skos et c och sedan är boxen full av kemikalier för hästen har fått antibiotika.

Jag tycker inte att det här tas på allvar som det borde. Man måste vara väldigt konspirationsteoretiskt lagd för att tro att Stig H Johansson skulle börja fiffla med mediciner på äldre dar.

Men det finns säkert några blåshål som tycker det också, var så säker.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stefan

Det är ett intressant område, doping och travhästar. Vad jag vet har aldrig en prestationshöjande substans hittats heller(jag kan ha fel), men det är det med kontaminering som är lite lurigt. Det skulle ju vara mer än en sensation om Stig H Johansson började sin dopinngbana med ett pencellinpreparat dessutom. Men det är som du skriver att många gånger räcker det med en oövertänkt handling eller hästens val av "fel" kompis räcker för att de mycket säkra testerna ska ge utslag som är positivt men negativt för den drabbade. Det bör vara någon form av uppföljning kring dopingprov för att slippa dessa risker och utveckla hantering av "vad som är vad" i sammanhangen.
Det har ju även förekommit i foder att någon substans varit dopingklassad och hästen har lämnat ett positivt prov, tränaren och foderförsäljaren har inte haft en aning om det.
MVH
Roger

ulf sa...

Djurens Rätt, och liknande organisationer har jag en ambivalent inställning till. När dom ger sig på grisfarmare och jägare kan jag njuta av deras förenklade verklighetsuppfattning, men då dom ger sig på travsporten blir jag ofta störtförbannad. Se där hur vi människor alltid utgår från våra egna perspektiv. För DR är en kvarglömd kontaminerad fodergiva i en krubba som leder till positivt dopingprov, brutalt djurplågeri, eller den av djurvännen "holger" älskade långpisken ett tortyrredskap. Det är konstigt att dom inte kommer så långt med sina anmälningar, men tänk om dom varit så smarta att dom anlitat Christer van der Kwast innan han gick i pension, då jävlar hade vi inte haft någon travsport längre. Såg föresten "Kwasten" på Wallingatan i höstas, han gick hand i hand med sin halvmeter längre unga fru, och plötsligt förstod jag helt denna komplicerade person.

Stefan Hagberg sa...

Till Roger: Hej! Inom de flesta områden i vår bitvis moderna samhällsekonomi sysslar man med kvalitetssäkring. Jag är övertygad om att Stig H Johansson haft ett fullgott sådant system. Men inget system är starkare än sin svagaste länk. Nu tror jag inte att någon Axevallabesökare skulle i nyktert tillstånd skulle gå in och pissa i Bobtail box men man vet aldrig.

Jag tycker 2000 provtagningar med negativt resultat talar sitt tydliga språk. Ställt utom rimligt tvivel. Det är lika troligt att Stig H Johansson skulle töja lite på gränserna vid sextio plus som att ÅS skulle låta Jepson köra grisfösare i princip varje onsdag under ett års tid på Bjertorp.

Nu är troligt och otroligt en relativ idé om hur verkligheten är inrättad.

Ska vi inte helt enkelt skita i hur det bör ligga till och låta STC och det franska B-provet säga sitt.

Jag vet inte. Borde man inte låtit domen mot Sture Bergwall alias T. Quick gälla. Varför peta i den?

Svaret är enkelt. Fel begås och allt är inte alltid eller rättare sagt sällan som det ser ut att vara.

Problemet är som jag ser det att det görs en massa misstag hela tiden. Vem i hela världen... ja, ingen faktiskt.

Om B-provet visar samma sak vilket Stig H verkar övertygad om så måste utredningen vara övertygande.
Inte genomförd utan dessutom övertygande och offentlig. Vi måste komma fram till metoder att ta reda på och minska risken för ofrivillig kontamination.

Till Ulf: Det är möjligt Djruens Rätt gör fin-fina insatser. Men inte inom travet. Deras parallellavslöjande som dök upp smatidigt i broschyrform som Hartung & Co:s dravel var väl samordnat.

Det är något religiöst över deras verksamhet. Deras problem är tävlande och spel. Det finns inte en chans att mötas. De har inga problem med att lägga ner travsporten som företeelse. Om deras rapporter är osakliga och osmakliga spelar ingen roll. Ändamålet helger medlen.

Folk som enbart drivs av övertygelse är farliga rent allmänt.

Sverige är fullt av sådana som driver drev i olika riktningar.

Sen står det tre rader på sidan trettionio att alltsammans visst var fel.

Jag tycker vi ska fundera allvarligt över fall som Rahman, Quick, Ströberg, Medanalys, ett antal uppmärksammade våldtäktfall och incestfall som omprövats och fråga oss var det klickar och hur man får det att fungera.

Media verkar med få undantag inte intresserade av att ställa kritiska frågor när det fått en god köttbit på klon. Då är det bättre att tala om skandal efteråt och sälja skinnet två gånger.

I ett snabbt och ständig föränderligt samhälle som det vi nu lever i behövs rigida korrektur i form av grundpelare som inte faller till föga för kortsiktiga publika framgångar.

Rättssystemet är ett sådant område.

Kvalitetsmedia borde vara ett annat.

Den pågående debatten om DN:s slaktade kultursidor, Linderborgs drapa och Mattssons drapa om Linderborgs drapa kan möjligen ställa en del frågor om vad kvalité är och ifall vi ska var hänvisade till tre fyra tidningar i världen för att få tag på det eller det finns överallt i princip gratis.

För närvarande är frågorna fler än svaren.

Anonym sa...

Hej Stefan.
Håller fullständigt med dig om det du skriver om Stig H. Detta gäller dock inte bara honom, jag tvivlar starkt på att någon av de som åkt fast för doping senaste åren varit skyldiga av den enkla anledningen att man vet att man åker fast eftersom testerna är så oerhört känsliga. Dock är jag frågande över det sätt media hanterar detta, när jag i artikel på artikel läser hur man vrider och vänder på det hela, ursäktar och tycker synd om Stig H som såklart är oskyldig!! Visst f-n är han det, men när har vi kunnat läsa det om någon annan? Vem av mediatomtarna har trätt fram för någon annan tränare försvarat dem på detta sätt? Hur tror du exempelvis rubrikerna sett ut om det var Åke som var den skyldige??? Vågar knappt tänka på det. För mig känns det bara pinsamt och de förlorar ytterligare i trovärdighet för varje sak de skriver. Stig H är fantastisk men fjäskandet runt hans person står mig i halsen emellanåt; han är ju inte mer än människa han heller om än en väldigt framgångsrik och duktig sådan. Han om någon klarar sig utan deras stöd, och har väl förmodligen aldrig bett om det heller. Hoppas verkligen vi får se samma agerande runt nästa som har oturen att åka dit,,hoppas bara det inte blir Åke...

Anonym sa...

Hej Stefan. tror du att Linderoth
hadde blivit friad från tränaransvaret om inte Stig H var
på väg att bli misstänkt för doping.

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym 20:30: Hej! Jag tycker diskussionen kring doping inom travsporten är problematisk. Alla vet att en vinnare testas. Men hur är det med tvåan och trean eller som t ex i Elitloppet. Förra året vet jag inte men nått år innan var det inte så men i stora lopp som Elitloppet anser jag att alla hästar borde testas.

Så testa mot åtillåtan preparat är bra. Dels för att hästar inte ska ansträngas med hjälp av otillåtna mediciner, effekthöjande medel, smärtlindrande etc. Det är djurskyddsaspekten, vilket är prio ett som jag ser det. Prio två är spelsäkerheten. Jag vill ha fair play när jag spelar, vare sig det handlar om det ena eller det andra.

Det tredje skälet har att göra med hur den breda allmänhet som inte vet något om hästar, hästsport och vad man kan stoppa i hästar.

De ska veta att vinner en häst så testas den. Travsporten ska inte kunna uppfattas som en pillertrillarsport. Rätt som det är behöver sporten ett folkligt stöd i någon fråga. Då ska det inte heta; lägg ner skiten! Det är ju bara en massa fusk och skit.

Jag är helt överens med dig om att den absoluta majoriteten av upptäckta så kallade "dopingfall" i själv a verket handlar om det jag beskrev i mitt inlägg. Slarv bland tränarens personal, veterinärer alt veterinärassistenter, foderleveranser, hästtransporter och gästbanors stallar och stallbackar.

Om allt är doping punkt slut så menar jag att sporten tar oförtjänt stryk. Media älskar fusk och skandaler. Tydligen också branchens media: Dahlgrens utredning om Monday Morning var snarare spekulerande än klargörande.

OK, ordet är fritt men jag tror att STC bör skapa rutiner som fäster större vikt vid så kallat alternativa händelseförlopp.

En orsak är att den mätspparatur man har idag är så oerhört mycket mer avancerad än för tio år sedan.

Jag hör t ex inget om förebyggande arbete. När gjordes senast en mätning på et antal banor för att se hur kontaminerade stallar och stallbackar är. Jag tog upp saken förra året och nu tar jag upp den igen. Ni som har möjlighet att påverka. STC och tex SLU borde ha tid och råd att undersöka hur det står till i stallar, på banor, i transporter et c. Vad hittar man och sedan upprätta en handlingsplan.

När det gäller just Stig H Johansson så är det riktigt att han hålls om ryggen i kraft av sina exempellösa framgångar där doping och andra skandaler lyst med sin frånvaro. Det närmaste man kan komma är väl Stig H Johanssons så kallade "flygande starter" vid autostart som egentligen var tillåtna innan de blev förbjudna.

Sedan kan man reta sig på att en del verkar vara lovliga byten medan man hittar på tusen ursäkter för andra.

Det viktiga tycker jag är att en sådan här sak blir odentligt utredd därför att ifall resultatet bara talar om att ingen vet hur det gått till lämnas ett svart hål för spekulation, vilket på sikt kan verka förödande för sporten.

Det har också talats om sabotage. Konspirationsteorier verkar Dahlgren tycka. Jaha, det verkar hur som helst oerhört enkelt att ta sig in i stallar under en tävlingsdag. Varför skulle travsporten vara befriad från människor med dåliga avsikter. Jag tycker de senaste årens händelser visat på motsatsen.

Till Anonym 11:51: Hej! Jag vet inte hur de här två fallen ligger tidsmässigt. Om jag förstår dig rätt så tror du att eftersom Stig H Johanssons prov redan var känt som positivt så friades Linderoth i Monday Morning fallet.

Att man skulle kratta för Johansson?

Jag har svårt att se vilka bevisen är förutom "guilt by association", alltså att de ligger nära i tiden.

Anonym sa...

Hej Stefan

Sannolikheten att det sker medveten doping i Sverige är liten eller ingen. Dopingtester skulle kunna vara fler och oftare. Men vid staketet kommer alltid det att finnas folk som "vet ett dopingpreparat som inte syns i tester", sedan kommer det att finnas folk som tror att handläggandet av sådana ärenden i vissa fall gör att fusk gynnas. Jag har sett ÅS-affären, flera s.k. dopingfall och jag har aldrig trott på fusk, det är oftast olika olyckliga omständigheter som gör ett positivt dopingprov. Men kontroll behövs och kan förbättras men travsporten skulle lägga ned travjournlistiken och publiken istället så försvann åtminstone spekulationer om fusk. Sedan kan vi som gillar sport och hästar få förbättra i lugn och ro.
MVH
Roger