söndag 21 mars 2010

Sjunde gången!




Sex rätt och vi hade uppe Zerba G. på bordet. Fördel, B. Goop. Nackdel, svårt med fräschören enligt nån tidning. Skrällvann! Äh va fan, den åker ut och det gjorde också 100 000.

Det är smällar man får ta. Lite bittert. Det är nu man ska köpa tulpaner till påsk.

Annars känns det som vi är på rätt spår äntligen i vårt lilla spelgäng. Beanie MM satt som en smäck liksom villkoret med Westholm. Tanken var att QC är en bra häst, har gått på smörbanor i Frankrike och vad jag förstår med så kallad lasso därnere vilket är förbjudet i Sverige. Kommer hem efter att ha gått tuffa lopp i vinter med stor framgång och ska tampas med halvbra banor. En häst som travar när den vill och låter bli när den inte vill.

Bort med QC och spika Beanie MM som vunnit i debuter förr och slog världsrekord för fyra starter sedan.

Klockrent.

Lås på två och tre.

Pang!

Det känns som motvinden tagit slut. Nästa vecka…

Ibland ser man lopp som man minns. Typ att ”Torvald löste uppgiften”…

Titta gärna på en nioårings debut i repris.

”…löste uppgiften.”

Ungefär som det var någon slags obligatorisk hemläxa.

Igår var jag nere och tog ett par öl på Hålet. Biggan höll i stråkarna. Det är en tjej där Anita som är en jäkel på massage. Så när jag dök upp hade hela gänget vilket i och för sig inte var så många fått nack- och ryggmassage. Hon undrade om jag ville ha lite också. Jag kände mig redan mjuk i nacken så jag sa att jag tog en ”rain check”.

Sen satt jag och funderade på det där uttrycket ”rain check”.

Biggans kille Lasse tillhör min generation. Så han har precis som jag en del att ösa ur. Så det blev en blandad afton med Willie Nelson, Bob Dylan, Barbara Dennerlein.

Lasse Biggans kille har alltid ett och annat ess i rockärmen. Så han petade fram en 11 årig tjej från YouTube, Bianca Ryan.

Lyssna på henne. Lyssna sedan på ett annat klipp där hon gör Janis Joplins Cry Baby.

Lite spekulationer inför söndagens bandyfinal. Det är sjunde gången Hammarby är i final. När Hammarby vann Allsvenskan så var det redan dags för Hammarby Bandy att vinna. Men de vann aldrig. Nu får det vara dags att borsta av sig spöket och sätta dit den så Studsen och alla vi andra som älskar Bajen kan festa lite ikväll.

En gång ledde de med 4-2… men sen…

Anita kom på att det är 40 år sedan Jimpan dog. Så jag spelade min favorit. ”Like a Rolling Stone”, Live 1967 från Monterey.

”How does it feel...”

Det är en sak jag funderat på med den låten. Under introduktionen säger Hendrix att han ska spela en låt av Bob Dylan och sedan säger han något om att han sett Dylans farmor.

Svårtolkat.

Dylans farmor rökte pipa och sa till Bob att påven var judarnas konung. Hon kom från början från Kargizman norr om Van nära gränsen till Armenien en bit söder om Kars när kurder, armenier och turkar fortfarande gör upp om sin historia. Ursprungligen kom familjen från Konstantinopel.

Sedan gick turen över till Odessa och vidare till Duluth och Hibbing i Minnesota.
Lybba hetter hon och Lybba Theather i Hibbing bar hennes namn. Idag är huset en Sunrise Deli restaurang ”The best falafel in town!”, så man kan säga att cirkel är sluten med dolmaderna.

Men jag undrar ändå om Hendrix kände Dylans farmor. Var det henne han tänkte på när han sjöng låten…no direction home…

Sen spelar vi lite Frank Marino. Avalon. Frank är från Kanada.

Svärmor ringer. Min alltså. Hon är från Åtvidaberg. Det är inte så långt. Min farmor var från Älmhult eller Stockholm beroende på hur man ser det och Carinas var från Göteborg.

Snön vräker ner i Färentuna berättar svärmor. Jag har tvätt och medel om tre minuter så jag får avsluta och Spiken ska ut. Den skurken ville ut klockan tre i natt vilket är ovanligt. Jag tror han mest ville kolla sina luktisar.

Jag fyller femtifem idag och idag är det persiska och kurdiska nyåret Newroz. Piroz Bit!

Det visade sig att en av kockarna på Platini som delar kök med Hålet är från Mazar-e-Sharif i Afghanistan. Vi snackade lite efter stängningen. Han ville att jag skulle åka ner med honom och göra reportage. Han kände alla. Det är väl precis det. Att man måste känna alla.

Nu ska jag gå ut med hunden och Afghanistan får vänta till på måndag.

Vinner Hammarby så kanske jag åker med Spiken som handbagage…

Snö? Tulpanerna är ju upp ovanför vattenrören på Ringvägen…

"Rain Check" fick man i slutet av 1800-talet när baseboll matchen ställdes in p g a regn.

Så det så.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis önskar Middle East och COMPANI!! Ha en bra dag Du och Spiggen!

ML sa...

Grattis Stefan!:)

Fick mig att tänka på Sammy Hagars gamla hitlåt!;)
http://www.youtube.com/watch?v=RvV3nn_de2k

Själva satt vi med 6 ef 6, och med spik på Persos Seaman i sista, spännande in på mållinjen må jag säga!

Janne Peking sa...

Grattis från Peking!

Jägers på lördag, undrar om inte Torvald startar i Olympiakvalet då..
Något att se fram emot

Björne sa...

Grattis Stefan.

Fira lugnt

Anonym sa...

Tjena Stefan!
Så fick vi då, äntligen, vårat efterlängtade SM-Guld!! Fy satan va´skönt.. Men välförtjänt!! Sist vi var nära guld, ledde vi med 5-2 och missade en straff som Edsbyn kontrade in 5-3 på. Sen vände den matchen..
Grattis till travframgångarna, men som du vet så räknas inte "nästan".. Eller travspelarens vanligaste ord, "om". Om jag spikat, om den hade fått lucka, om vi inte pratat bort oss.. Livet kan vara tufft!
Bianca Ryan var med på America´s got talent. Hon gick en bit i den tävlingen, men min stora favorit var Cas Haley. Kolla in honom på youtube! En Sting kopia, fast bättre! Cas kom tvåa, slagen av en suverän buktalare. Som dessutom var imitatör när han sjöng, fantastisk kille!
Ha det gott, och nu ser fram mot en hiss från Superettan till Allsvenskan för vårt kära Bajen!
//Domarn

Stefan Hagberg sa...

Till Alla: Jag firar egentligen inte födelsedagar men att Bajen vann idag är bara Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,Yes,

Det är fullt av lyckliga bajare i tältet på Zinken. Såååååååååååååååå länge vi har väntat på den segern!!!!

Jag har följt det på parkett i femton års tid. Alla dessa förväntningar och alla dessa vussar som kommit hem.

Jag träffade en kompis som kom in 2004 med en tröja "SM Guld" efer den matchen. Jag hade den där tröjan i Irak. Ingen visste vad SM guld var där.

Idag berättae jag för honom om det. Han skulle in och fira järnet och hade just kommit tillbaka från "Studenternas".

Mer kuriosa. I Irak köpte Carina som är en stor H-by fan en Hammarby tröja på en marknad. Så långt sträcker sig Bajen!!!

Som sagt ingen present är bättre, INGEN!!!

I natt somnar jag till musiken från tälten från Zinens Idrottplats och jag hoppas att det är Rock´n Roll när dom vaknar...

Jag ska lyssna på tipset Domarn, men nu är det FEEEEEEEEEEEEEEEEST!

Det kan inte bli bättre!!!

Stefan Hagberg sa...

till Alla: det är några bokstäver för mycket och för litet. Men budskapet är detsamma. GULD!!!

håkan sa...

Hej Stefan
Läs Ekmark´s senaste i steget
Han är inte korkad han han är j-gt korkad

Stefan Hagberg sa...

Till Håkan: Hej! Ja, det är en fin pojke som tänker så det knakar.

Skulle det bajsa ihop sig reporterkarriären så finns det alltid en öppen dörr inom den högre juridiken... Eller som tankeläsare... Filosof kanske, fast där tutar det upptaget eftersom brorsan ockuperar den linjen.

Hippologen sa...

TRAKASSERIER!

Detta börjar tamefan likna trakasseri/ mobbning/ hinder för en yrkesutövare att fullfölja sin verksamhet.

Påminner inte så lite om Sofia Hartungs beramade jakt med mikrofonen i högsta hugg hösten 2008. Då var ju tv4-teamet även rustade med en filmkamera. Skulle inte förvåna om det inte snart publiceras bilder/videoklipp av den senaste "punktmarkeringen". Man hade nog väntat sig att få dokumentera någon liknande reaktion nu, för att "hålla grytan kokande"

Då, 2008, tröt ju ÅS:s tålamod till slut och han hivade skandalmikrofonen på en plats där den hörde hemma.

Nu har kanske travnet/unibets gäng, med storebror Ekmark i spetsen, fått support av diverse art i denna hetsjakt spetsen, kanske även fått uppbackning.

Hur som helst så undrar jag om inte dessa överdrivna trakasserier går att beivra med hjälp av lagens "långa arm". De är ju iscensatta under hektiska förhållanden när en travhäst ska göras startklar under en tävlingskväll (annars vankas böter) är ägnade åt att få Åke att förhoppningsvis göra något överilat.

Hela denna skithistoria börjar lukta mer och mer illa .

Mvh Hippologen

Kent sa...

Skulle jag vara i Åke´s kläder skulle jag skärpa upp all bevakning kring hästarna,skulle inte alls bli förvånad om han "torskade" på ett dopingfall snart,vissa verkar sakna spärrar helt.
håller med dej på allt du skriver Hippo