onsdag 24 mars 2010

Plåster på såren!



Jag ska säga något positivt om Obama. Faktiskt.

Jag hade inga förväntningar på hans administration. Inga som helst. Jag har aldrig några förväntningar på politiker mer än möjligen att de som vanligt ska svika sina vallöften som de har för vana att göra.

Jag föraktar politiker som ljuger och trollar med truten. Det är inte mig de blåser.

Men moster Agda 87 som verkligen trodde att de skulle återställa pensionerna har liksom inga marginaler vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt för några svek. Nu är hon död så nu kan tjocksmocken på Torp fundera på vad det var värt när han själv ligger där med respiratorn svagt väsande i bakgrunden om några år. Men just nu han skrattar själv hela vägen till banken. Så är nu livet inrättat. Hårt men orättvist.

Obama har ändrat lite på det. Inte i Sverige men i USA.

Lite men dock.

Välståndet i USA har alltid varit olika fördelat. Men sedan 70-talet har klyftorna ökat, inte minskat. Inkomstklyftorna har ökat och de fattiga och medelklassen har dessutom har fått mindre skattesänkningar än de rika de senaste trettio åren. Obamas hälsovårdsreform är det största ingreppet för att minska den ojämnlikhet som blivit allt mer markant de senaste 40 åren i USA.

Jag tror att Obama lämnade ifrån sig cirka 500 olika vallöften. Jag läste att det finns en webbplats som håller reda på hans vallöften. Det borde det finnas i Sverige också, både på riks- och kommunal nivå. Så man kan gå in i slutet av valperioden och se ifall det är en grön eller röd bock.

Ett av Obamas vallöften är nu uppfyllt. Ja, det blev urvattnat et c men det finns ett i stort sett heltäckande sjukförsäkringssystem för amerikaner. Det fanns det inte tidigare. År 2019 kommer 95 procent av alla amerikaner vara delaktiga i hälsvårdsreformen. Idag är det 85 procent och på 70-talet var det 90 procent. Jag sa det var bra ifall han ordnade denna enda fråga som också var en hjärtefråga för hans företrädare Bill Clinton och Hillary Clinton.

Medianhushållets inkomster har ökat med 15 procent sedan 1980 i USA medan de rikas inkomster har ökat med 300 procent sedan 1980.

USA har haft ett antal stora refomer. New Deal, G.I. Bill, Interstate Highway system, Medicare men inget att skriva om i historieböckerna om sedan decennier.

Får se nu... Maud Olofsson har... Jo, ändrat sig i kärnkraftsfrågan. Det kommer det att stå i historieböckerna om.

Det är inget som vet om den här amerikanska reformen lyckas. Den kommer inte att lösa USA:s ekonomiska problem men den kommer att ge fattiga och delar av medelklassen en bättre hälsovård. Vi kan i varje fall hoppas det.

Inga kommentarer: