torsdag 11 mars 2010

Vilks


LV är en man som skulle kränga förhuden över skallen och uppträda på Kiviks marknad ifall han hamnade i tidningen.

Lars Vilks kommer ifrån mina trakter.

Jag minns honom från min uppväxt. Han körde runt i en flower power målad volkswagen i Helsingborg. Sedan samlade han ihop drivved vid Kullaberg och spikade något slags anskrämligt konstverk av det som han kallade Nimis. Det låg dessutom på ett naturskyddat område om jag inte minns fel.

Sen har det väl inte varit så mycket mer. Jo, han är mycket enveten och energisk.

Som det flesta som har de egenskaperna så blir de något till sist. Inom konsten brukar man bli professor, speciellt om man har en sviktade förmåga och är mer energisk än talangfull.

Så han var professor i Bergen i sex år fram till 2003. Antar att de tröttnade på honom och han självupptagna malande.

Då kom han på den lysande idén att smäda muslimer med Mohammeds huvud i kroppen av en hund. Som rondellhund. För säkerhets skull ritade han en judesvin också.

Judarna tyckte väl inte det var toppen eftersom de normalt inte äter griskött precis som många muslimer.

Men hos muslimerna tog det hus i helvete med hunden precis som i Danmark.

Vilks var störtnöjd. Läs gärna Peter Kadhammar insiktsfulla artikel om Vilks i dagens Expressen. Vilks är en idiot och som konstnär, ja en hög bräder slarvig ihopspikade. Ska man döda Vilks. Nej, det ska man inte. Han är en lallande lite gosse som revs från tutten för tidigt eller nått annat som fått honom från tidiga barnsben att vilja bli sedd, Sedd, SEDD!!!!!!

Nu syns han.

Hur hans teorier runt hunden än går så är de i varje fall att hundar enligt muslimer är orena. Nu ska ni få höra något att lägga på minnet nästa gång den energiske skåningen dyker upp med sina trollkonster.
Det står inget om att hundar är orena i Koranen tvärtom. De nämns fem gånger sammanlagt och ingenstans står det som Vilks bygger sin nyvunna berömmelse på.
Istället berättar Gud att rättfärdiga människor var i grottan med en hund.
Eller på ett annat ställe:

[Koran 5:4] De rådfrågar dig om vad som är lagligt för dem; säg, "Alla goda ting är lagliga för er, inklusive det som tränade hundar och falkar fångar åt er." Ni tränar dem enligt GUDs läror. Ni får äta det de fångar åt er, och nämn GUDs namn över det.

Ni ska iakttaga GUD. GUD är ytterst effektiv på att granska.

Här har vi en liten sorglig typ som inte ens kan komma på något eget skapande utan tvingas göra ett derivat på Jyllandsposten.

Anledningen till Jyllandspostens problem var inte bomben på Muhammeds huvud utan att många muslimer inte vill att man avbildar profeten precis som judar OCH muslimer skriver G-D istället för GUD.

Så hur kan allt detta passera genom media granskande öga.

Eller för den delen en massa muslimer.

Svaret är enkelt. Många muslimer i Sverige är rädda för hundar eftersom det finns många vilda hundar med te x rabies i deras hemländer och de har lärt sig att vara rädda för hundar. Men det är ingen som betraktar fåraherdarnas vallhundar som orena och de äter lammkött så få.

Det är som med slöjan ett påfund som inte har minsta stöd i Koranen.

Men för Vilks suddiga syften är det smällfint.

Hundar är orena. Djur har fri passage till Paradiset Vilks!

En läs Kadhammar i dagens Expressen. Han är inte så lättlurad.

Eller fundera över beskrivningen av den s k Jihad Jane på Jawa Report:

http://mypetjawa.mu.nu/archives/201487.php

11 kommentarer:

Björne sa...

Ja, men grejen är väl att i Sverige får man göra vad man vill om det inte utryckligt är förbjudet.

Vissa av de förbjudna grejerna går tydligen att göra varje dag utan straff om man ser till vad exempelvis polisen får till det av sina "förundersökningar".

Och för min del är det lika OK att teckna Muhammed med hundhuvud som att Ebba Grön sjöng Häng Gud en gång i tiden.

Jag har inget problem med det.

Sedan kan ju Lars Vilks vara vilken jävla idot som helst.

Men än så länge får man ju vara det i det här landet...

Förjävligt med Frick förresten.

Såg ut som om han var medvetslös redan när han landade.

Otäckt.

Stefan Hagberg sa...

Till Björne: Hej! Yttrandfrihet är okränkbar! Lars Vilks får göra vad han vill som konstnär. Problemet är att Vilks fantasi är en aning begränsad. Därför tar han rygg på Jyllandsposten. De hade ju redan förnedrat muslimernas profet. Nu skulle Vilks göra det en gång till eftersom det gav uppmärksamhet. När han märkte att det blev liv i lådan slog han till. Men han kunde ju inte rita muhammed med en bom b på huvudet. Istället tänkte han så långt hans begränsade bildning räckte och trodde att Mohammed sagt att hundar var orena. I Koranen står det inte ett skvatt om den saken.

Nu har han fått en galenpanna på halsen som möjligen eller möjligen inte har utnyttjats av radikala muslimer eller också av Israels lobbyister.

Ett annat problem är att det här ger fett 150 oktanigt bränsle åt Guillou % Co som tycker att all terrorism är fantasifoster hos den USA vänliga lobbyn.

Den där Jihad Jane är en tragisk kvinna och knappast mer om du frågar mig. Det är en 1,2 oddsare.

Nu skiter jag i Vilks.

Det ser inte bra ut det jag hör om Jim ifall nu tidningarna är korrekta. Att han är nedsövd stör mig inte. Det gör man ofta efter ett kraftig slag eftersom hjärnan sväller när man är nedsövd är det mindre ansträngande/farligt. I vissa fall kan man hålla folk nedsövda i veckor. Men ifall det stämmer att man väckt honom och inte fått kontakt så kan det vara andra problem. I vilket fall så får vi hålla alla tummar vi har för att det ska gå bra.

Stefan Hagberg sa...

Till Björne: Hej igen! Jo, en sak till. Hur i helvet kan det ta så lång tid att få iväg en ambulans på en travbana under ett V64 lopp.
Det kan väl den där Fyrand som uttryckt sig så empatetiskt ta och fundera på. Det fanns tydligen ingen på plats. Kostar för mycket antagligen. I förhållande till vaddå?

Anonym sa...

Religion är den förtryckta varelsens suck, en hjärtlös världs hjärta och själlösa omständigheters själ. Den är ett folkets opium. (Karl Marx)

Anonym sa...

Religion är den förtryckta varelsens suck, en hjärtlös världs hjärta och själlösa omständigheters själ. Den är ett folkets opium. (Karl Marx)

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym: Hej! Stämmer bra det! Det kan finnas en koppling mellan Marx och Vilks. Vilks döptes av sina föräldrar till Lars Endel Roger Vilks.

Det finns en Endel Tulving, som har intressanta teorier om hur hjärnan fungerar och hur man lagrar minnen. Sedan finns det ett berömt sovjetiskt bombess som heter Endel Puusepp som blev sovjetunionens hjälte efter 30 nattliga bombningar av nazityskland. namnet är med stor sannolikhet baltiskt. Jag tror jag stannar där... innan det går riktigt åt pipan.

ML sa...

Enligt Nalin Pekgul är hundar orena,muslimer släpper inte in hundar i sitt hem.

Det påminner mig om två händelser i mitt liv.
Den ena utspelade sig på en krog där en polare skulle uppmärksamma en servitris om att vi ville ha mera öl och visslade...hon kommer springandes mot oss och undrar upprört om vi tror att hon är en hund och ber oss lämna lokalen.

Den andra utspelade sig när jag stod och måla en källardörr som vette ut mot en gata på Södermalm ,när jag helt plötsligt kände hur någon slet tag i mig och vips stod jag upptryckt mot en vägg av en jättelik afrikan som alldeles svart i blicken undrade vad jag höll på med...helt paff svarade jag att jag målar..Kul sa han och tryckte till mig en gång till mot väggen innan han snabbt avlägsna sig...kvar stod jag som ett fån och förstod absolut ingenting, det måste ha varit en knarkare försökte jag chockat och ilsket intala mig...även om han inte såg ut som en påtänd knarkare.
Jag funderade och diskuterade rätt mycket om den händelsen och plötsligt slog det mig...tänk om det var så att jag stod och visslade samtidigt som jag målade den där dörren...han hade gått förbi och trott att jag visslade på honom som om han vore en hund.

Nä fyfaan, lämna mig utanför all den där religons skiten säger jag bara...ser jag hucklen,slöjor,burkor och faan vad allt heter så stämmer jag upp i en visslingskonsert direkt nuförtiden!

Var förresten inne på ne.se och gjorde ett test om vilken känd historisk person jag var mest lik!
Anders Celsius och min tvilling var Karl Marx.
Är ganska dåligt påläst om dessa herrar men jag såg att det fanns ett Karl Marx citat om religon i denna tråd som jag tyckte kändes väldigt träffande.

Som sagt ne.se!

Klappa Spiken!:)

Christin Å sa...

Det var ord och inga visor det. Du är en modig man, Stefan. Det beundrar jag och önskar att jag själv hade ens tiondelen så mycket tåga i mig.

ML, kul test du refererar till. Själv liknar jag mest Santa Lucia och min tvilling är Jungfru Maria. Kan inte i min vildaste fantasi (och den är vild och levande) få det att gå ihop, dessa två är nog de sista jag kopplar ihop med mig själv. Brukar mest säga: Religion in, vettet ut! Kanske detta test var en liten försynt vink till mig?

Men nu skall vi tänka goda tankar för Jim och hans anhöriga.

Stefan Hagberg sa...

Till ML: Muslimer! Jag känner en massa muslimer som har hundar. Spiken brukade sova på hotell i Irak när elen gått eller vi reste. Mulla Mustafa Barzani som var både muslim och en gerillaledare som få kurder kan snacka bort hade hundar. Fåraherdarna har hundar. Nalin snackar skit om hon säger så.

Maria Wetterstrand tycker inte om hundar men hon är inte muslim(tror jag).

Det är bra ML håll dig borta från religionen. Jag försöker komma på något gott religionen gjort mänskligheten som överskuggar det sattyg den skapat. Jag tänker fortfarande.

Nej man ska inte vissla på servitörer. Jag brukade alltid stoppa de beställningarna i en speciell hög när jag jobbade som servitör och barman ett ta på 70-talet.

Svarta ska man inte heller vissla i närheten av om de int eförstår att man inte är intresserad av dem överhuvudtaget och bara målar.

Den där testen utnämnde mig till mest lik Pablo Picasso. Undrar vad som gav utslag?

Till Christin Å: Hej! Modig vet jag inte. Hörde Vilks igår. Det är väl inget som ändrar min uppfattning efter den debatten. Jag försvarar hans och alla andra rätt att säga vad de vill och rita vad de vill till sista blodsdroppen.

Jag tycker inte om hans konst och det här tilltaget var sällsynt spekulativt och lågoktanigt.

Undrar vad som hände med bilderna av "judesvinet" som Vilks ska ha ritat. Han säger att han ritade ett sådant också. Varför tog man inte in de bilderna samtidigt om de nu tillhörde utställningen som blev refuserad.Finns den?

På sökningen Vilks eller Lars Vilks och judesvin får man upp 15 alt 16 sök på bilder och den muslimska rondellhunden av någon anledning.

Exakt hur historien om judesvinet ser ut vet jag inte men den är åtminstone 800 år gammal och återfinns som skulpturala objekt i många europeiska kristna kyrkor. De bilderna har en klar antijudisk funktion att sabla ner judarna. I Torah, judarna hela skrift står det om förbudet mot griskött. Därav driften får man förmoda. Orsaken torde väl var den som också vi känner att griskött antagligen innehöll bl a trikiner och är svårare att hålla färskt.

Nu pratar vi den tid när Torah skrevs.

Sedan använde naszisterna uttrycket, vilket de antagligen hämtade från de talrika judesuggorna i de tyska kristna kyrkorna.

Det vore intressant att se Vilks judesvin publicerat i våra publiceringsglada kvällstidningar.

Speciellt om roten till judesvinen är kristen nedsabling av den judiska religionen inställning till griskött.

Vad ska den kristna kyrkan säga?

Det är kyrkokonst och så är vi tillbaka till den konstnärliga friheten.

Anonym sa...

Känner mig lite konstnärlig idag, alltså:
Alla vi från Skåne vet ju att Vilks mamma var en hora och att hon låg och lapade kuk som en liten kattunge. Vi vet ju också att lill-pojken Vilks fick vara med och lapa. Detta har resulterat i ett trauma som gör att Vilks föredrar katter framför hundar för att inte vara illojal mot sin mamma. Det innebär också att Vilks inte gillar muslimer eftersom flera av kunderna som kisse servade var mussar. Simsalabim, Vilks ritade super-mussen som hund.
Om någon tycker att man inte får skriva så om Vilks så hävdar jag att denne någon är en fiende till yttrandefriheten och att ovanstående är konst.

Anonym sa...

anonym, ovan som är en djupt okunnig typ, förstår inte skillnaden på ett personangrepp på en verklig nu levande person och en religiös figur som levde för 1300 år sedan. Förtal av en person är straffbart, det har inget stöd i yttrandefriheten. hoppas Vilks anmäler dig men förmodligen garavar han bara nöjt precis som åt vettvillingarna i uppsala. Barnsliga attacker på hans person roar honom. Hrafn Sigurdur Sigurjonson