söndag 7 mars 2010

Valrapport från norra Irak


En man på väg


Primörer till salu


Det är hon som väcker folk på nätterna! Ingenjören var en kvinna!


Okänd man som ser ut att veta vad som väntar


Kabel, kabel på väggen där...


Kvinna i valtankar


En moskélokal


Väljare på väg! Den yngsta verkar lite väl...


Men den här tanten ger sig inte...


Det är bara en liten bit kvar till lådan...


Sedan blir det kycklingfest...


Auberginer!


Valurnan


Vallokalen


Motivmålning på valokalens vägg


Den kurdiska alliansens affisch.


Closeup med olika kandidater. Mediamogulen uppe till vänster!


San Erbillo


Hoshiyar Zebari i kampanjtagen för Kurdiska Alliansen som oppositionen pyntat blå!


Bron till framtiden från förra gulfkriget 1991


Alla väljare gynnas!


Gallerior är de bra på!


Och mattor!


Den yngste fyrbente väljaren på gården är tolv veckor!


Sweet Love


Udda delar av valmanskåren på väg till vallokalen


Men vackert är det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är skillnaden mellan ett huckle och en huvudduk.
Det är ju kvinnodagen idag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudduk
Ingen?

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym 21:33: Skillnaden är att ett huckle kan du ha på när du vill och det kan du inte med en huvudduk. Annars är det nog inga skillnader.

Anonym sa...

På svensk landsbygd fram till ca 1930-40 talet kunde inte en anständig kvinna gå ut utan att ha något på huvudet. Så huckle hade samma betydelse då i Sverige som huvudduk har i dag i andra länder. Vad jag vill säga är att det finn stora likheter mellan oss och andra kulturer. Genom att titta tillbaka på vår egen historia kan vi förstå andra kulturer

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym: Hej! Det finns självfallet som du säger traditioner med moraliska anspelningar i alla länder.

Nu vet jag inte om just schalett eller huckle som du säger var en tradition av moraliska skäl. Jag växte upp på femtiotalet hos mina farföräldrar som var födda 1901, 1902. Farmor hade absolut inte huckle och hatt alltid med ofta och då tror jag de var mer en fråga om att permanenten inte skulle blåsa bort.

Min morsa var om hon inte ljuger den första som hade jeans i Helsingborg. Det var runt 1950.

I Irak som jag tillbringat en hel del tid har jag noterat att fler och fler har huvudduk.

På 70-talet hade få kvinnor det. Det är inge religiös fråga. Det står ingenstans i Koranen att man ska ha en massa skit på huvudet om man inte vill det.

Det är en massa kvasijoller som rädda män tutar i kvinnor av rädsla för sin egen förmåga att kontrollera dem och inget annat.

Det har som en bekant sa att göra med de 2,5 centimeterna inte med de tolv imamerna och deras svärd.