onsdag 10 mars 2010

Jim och jävla Rondens nätupplaga




Jag blev kall när jag såg bilderna på Jim Frick liggandes orörlig på banan.

Alla vet vad som kan hända när man slängs av en häst. Har man otur dör man eller får sitta i rullstol i resten av sitt liv. Jag har själv vänner som råkat mycket illa ut. Det var bara några veckor sedan Jim passerade 5000 segrar. De är en litet exklusiv grupp som gjort det inom svensk travsport.

Jim körde vår häst Alvena Elise till en fin placering i derbystoet 1999 på Jägersro. Jag gillar Frick. Det kändes verkligen inte bra när jag såg om det hela på Travrondens nätupplaga. Jag vet fortfarande inte hur det gått.

Travrondens två reportrar Martin Källberg och Björn Ekmark rapporterar på nätupplagan 20:12 att enligt en sjukvårdare var läget stabilt klockan 20:00 när Frick åkte iväg i ambulansen till sjukhuset, hästen skenade och " Mer information följer.." står det längst ner.

Kan ingen visa de här två herrarna var dörren finns. Bildbyline på sig själva hann de i varje fall lägga ut innan pizzan kom.

Det har nu gått exakt tre timmar sedan detta skrevs på Travronden nätupplaga och…”Mer information följer…” står det fortfarande. Vare sig vad som hände med Jim eller hästen har vi fått veta i Travronden, landets största branschtidning, ägd av STC.

Var hittar de alla snorungar på den där tidningen.

Den generationen är fanimej helt jävla otrolig.

Ekmark ville ha jobb på SVT häromveckan. Han skulle inte ens få dela ut posten där varken nu eller i framtiden. Källberg då? Det enda han tydligen kan få ut är innehållet i veterinärjournaler.

Genom Travnet och Expressen får jag reda på mer än genom Travrondens TVÅ flygande reportrar. Skandal!

Jag är tvungen att ta ett glas vin för att lugna ner mig.

Resten av kvällen håller jag tummarna för att det ska gå bra för Jim.

En sak till ronden. Rensa lite ibland på ert Forum. Jag har lite svårt att förstå varför # 6 på ”Bara att hoppas” ska få ligga mer än en sekund även om idioten heter som han gör. Att ”alias” får ligga kvar rör mig inte i ryggen. Han missade nog en och annan biologilektion i Nollberga eller var han kommer ifrån.

Be också grabbarna berätta nästa gång hur det gick för hästen om dom kommer ihåg det för den var väl Jims?

En bit över elva på kvällen har Knoll och Tott faktiskt hittat tillbaka till datorerna på Travrondens nätupplaga:

"Någon ytterligare information om Jim Fricks tillstånd fanns inte att få sent på onsdagskvällen."

"Katten Paste" grabbar. Nästa gång ni är ute och letar nyheter. Ring brorsan Ekmark. Till och med Travnet visste mer än vad ni lyckades peta ihop på tre timmar nämligen att läget var stabilt enligt läkarna och Jims son på sjukhuset men att man inte visste vilka skador han fått.

Om en av Sveriges största travprofiler genom tiderna skadar sig allvarligt under en tävling så får ni väl släppa greppet om pizzakartongen eller var det United och Milan som gick före?

"Mer information följer..."

5 kommentarer:

ML sa...

Grabbarna på T-ronden satt nog och funderade på vem vinnaren i melodifestivalen blir..misstänker jag!

Och visst är det så att vi är intresserade av att veta hur hästen mår,men det glömde de väl bort trots att hästarnas välbefinnande har varit på tapeten nu en längre tid.

Tidningsstatistik för 2009
Ronden -1200 ex Guiden +400 per nummer är talande siffror!
Tyvärr får nog tom minister Littorin problem att hitta någon användning av dessa herrar på arbetsmarknaden.

Har även följt Lennart Ekdals arbete av förklarliga skäl med stort intresse senaste veckorna, och jag förstår varför tv4 inte har lagt "Kvällsöppet med Ekdal" på bästa sändningstid.

Frågar mig om det finns det någon bransch som tål att granskas utan att någon/några skumma filurer dyker upp!?

Timell/Ekdals fuskbyggarna tar upp oerhört sorgliga exempel som drar till sig misstro mot en hel bransch!
Vi snackar företag med miljonskulder och som inte haft F-skatt på många år...jag tycker uppriktigt sagt oerhört synd om dessa stackars människor som hamnat i kläm pga deras goda tro att det är yrkesmän de kommit i kontakt med.
En eloge till tv4 som i det här fallet iaf har skaffat både bild och inspelade samtal som bevis innan dem hänger ut personerna i fråga.För jag kan lova att det finns rötägg bland kunder oxå!

Nä nu ropar kudden!

Hoppas på att få höra Frickens härligt raspiga röst igen de närmaste dagarna!!

Nattinatti

Håkan sa...

Ronden börjar bli en riktig "skitblaska"
Jag har som dom allra flesta följt Svanstedt affären genom tidningar o bekanta och olika bloggar.
Men förra veckan när Ronden ägnade tre sidor åt en arbetsrättslig historia om tjejen som blev uppsagd (elr sa upp sig) blev jag lite sur
Jag mailade åt Ansvariga utgivaren och redaktionsch och frågade om jag prenumererar på en skvallertidning för jag anser inte att ovanstående har i en travtidning att göra.
Någon kan kanske undra vad jag fick till svar ???

Jo minsann det blev:
INGEN REAKTION !!!

dom tycker nog ,fast jag har läst ronden dom senaste 40 åren, att jag ska skita i vad dom skriver.

Anonym sa...

Hej Stefan

Det är det lite märkliga med journlister(inte alla men de som vill vara lite med "tiden"), kanske inte alla men empati, förmåga till relevant information och ansvarskännande tycks saknas. Det blir mer rubriksättande än innehåll, det brukar krävas ett faktaarbete bakom bra artiklar och detta hoppas av allt oftare tycker jag.
Det viktiga i detta fall är den skadade Jim Frick och hästen Only Lavec, orsaken till olyckan samt kringfakta. Men det säljande och intressanta för den här typen av journalistik är bilden på den skadade, den skenande hästen att locka till läsande och: Varsegod då har frågorna svaren får du söka själv.
Man kan ju fundera varför det blivit ett glättat utbud av ytliga reportage i viktiga frågor. När det gäller Rondens artiklar om Åke S. har ju djurskyddet lyfts fram, vidare skulle även arbetarskyddet kunna saluföras under dessa artiklar, tränarkårens jakt på framgång för sin överlevnad etc. Det skulle kräva bra researcharbete så därför framstår ju denna artikelserie som ogenombetad och skulle den ha varit genomarbetad skulle den aldrig ha tryckts.
Det är tråkigt att det som skulle kunna vara upplysande ger bara frågetecken och skapar tomrum.
MVH
Roger

Stefan Hagberg sa...

Till ML: Hej! Jag hoppas verkligen att det ska gå bra med Jim Frick. Alla goda tankar till honom!

Det är möjligt att man inte ska skälla på Knoll & Tott. Men jag tycker det är eländigt och svagt.

Ekdal & Timell? Sist jag träffade Timell skötte han baren på Journalistförbundets fest på Strömsborg. Inte den baren jag stod i alltså.

-Står du här i bögbaren, sa han till mig. Då hade jag väl mest identifierat honom som en glad kille i Bullen.

-Mmm, absolut, svarade jag.

Ekdal har jag redan avhandlat. Han kommer bäst till sin rätt när han får göra Kvällsöppet om sådant som engagerar honom, tex hans egen sons proffskarriär. Där har han visat framfötterna.

Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas skurkar i byggbranschen.

Skulle vilja se ett liknande program där man granskade journalistbranschen.

-Kolla här! Har du täckning för det. Du fuskar ju! Vad har du att säga till ditt försvar?

Till Håkan: Hej! Jag tycker det är bra att du hör av dig till redaktionen om du inte gillar något.

Det svider, var så säkert. En del journalister funderar en sväng extra när de får konstruktiv kritik och tar det til sig, andra skiter i det och joggar vidare genom livet glatt visslande som Lyckliga Ture.

Att inte svara på kritik i en eller annan form vittnar bara om att man redan börjat vissla på sin favoritlåt.

Till Roger: Hej! När det händer en olycka på en bana vill jag vet hur det gått för kusken och hästen.

Det tror jag de flesta som tycker om travsport.

Sedan har du rätt i att en hel del artiklar man läser går ut på att man ska bli känslomässigt upprörd, ledsen och orolig, snarare än att lugna ner en.

Men det kan ju knappast vara Travrondens uppgift. Möjligen Expressens men de hade ju bättre information än Knoll & Tott.

Anonym sa...

Hej Stefan

Det är det jag menar, sund fullödig informationom det dom skriver om, inga vinklade eller stympade reportage. Både du och jag skulle vara mer intresserade att veta om Jims skador och prognosen för tillfrisknande, samt om hästen fick eventuella skador av skenturen. Sedan ska ju journalister jobba med att ta fram sådant tills en bra och tydlig bild av det skedda föreligger i tryck eller annan publicering.
Ronden har ju börjat ägna sig åt kvällstidningssnask tycker jag, i allt större utsträckning med lite glimmande undantag ibland.
MVH
Roger