onsdag 10 mars 2010

Kaffet kallnar inte!



Idag ska det bli trevligt med en promenad trots förkylning.

Om ni gillar gott kaffe och ska till New York i vår så har NYT en förteckning över de bästa kaffeställena i stan. Barista heter det ju nuförtiden. En hel del har också hemsidor där man själv kan beställa kaffe via nätet tex Joe´s vid Central Park.

Minns när vi var i NY på 80-talet. Allt vanligt kaffe smakade utan undantag skit eller som när man glömmer det gamla filterjunket och kör igenom vattnet i gårdagens laddning. Men tiderna förändras. Nu kommer Starbucks till Stockholm har jag hört.

Det är intressant med folk som jobbar för en sak. Det spelar ingen roll vilka argument man presenterar. De har redan bestämt sig för att vissa saker är på ett visst sätt.

När man tände brasan med Giordano Bruno i mitten den 17 februari 1600 på Piazza Campo dei Fiori så gjorde man det för gott. Till skillnad från i fallet Galilei så har den katolska kyrkan som höll i tändsticksasken den gången aldrig bett om ursäkt.

Bruno var filosof och hade fräckheten att föreslå att universum var oändligt och att det fanns andra världar med intelligenta människor.

Att den katolska kyrkan inte bett om ursäkt kan ju bero på att man inte vet varför man eldade upp honom. Det är kanske så det ligger till.

Annars har man inte varit så noga. Gestapochefen ligger begravd i Vatikanen.

Arkitekten bakom Saddams skräckvälde Tariq Aziz var katolik, kaldée en del av den katolska kyrkan. Han togs emot fyra gånger som ett statsöverhuvud av Vatikanen efter 1991 och påven John Paul II var emot kriget 2003.

Då hade Aziz regim gasat 5000 kurder i Halabja 1988.

Religiösa typer får gärna hållas för sig.

Då tar jag hellre en kopp kaffe... på Joe´s.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stefan

Jag kikade in som jag fått ovanan att göra på dina sidor, Mellanöstern vet jag inte mer om än att det inte är Vilda Västern, men en sakdu tog upp som manade till eftertanke var Katolska Kyrkan v.s. Bruno. Det krävs mer intellegens för att inse ett fel man har, att rätta till det, krypa till korset och erkänna felet än att fatta ett beslut att göra det och sedan hålla fast vid övertygelsen om att det är rätt. Det behövs inte mycket kreativitet för ett sådant ställningstagande oavsett fråga.
MVH
Roger

Stefan Hagberg sa...

Till Roger: Hej! Jag överväger allvarligt ifall religioner ställt till mer elände än nytta genom historien. Hednareligioner med kvistar och pinnar och formen på fågelbajs som ledstjärna vilka som skulel elva eller dö. Kampen mellan hedendom och kristendom, senare islam som spreds med svärdet i handen, korstågen, inkvisitionen, ständiga krig mellan katoliker, protestanter, hinduer och muslimer, judar och muslimer, alewiter mot sunni, shia mot sunni.

Jag har säkert glömt några hundra krig.

Sen allt annat förtryck som kyrkan har välsignat.

Sveriges fattiga jagades iväg till Amerika med kyrkans välsignelse.

Jag är inte säkert på att Gud ifall han finns är sådär jättelyckligt över kyrkans prestationer så här långt.

Det blir nog till att skyffla kol för större delen av manskapet.

Fel gör alla människor men som du säger det är oftast ett styrketecken när människor står upp och säger OK, jag hade fel.

HUr ofta stöter man på folk som kommer sent till ett möte eller vad det nu är och säger: Jag är hemsk ledsen. Jag startade för sent! Nej, det är tunnelbanestopp, ungarnas fel, bilens, svärmors men aldrig deras eget fel.

Ta den amerikanska serien Larry och även hans andra braknummer Seinfeld. Där finns horder av klassiker på området hur en lite skitlögn blir till en katastrof.

ML sa...

Jag brukar skylla på "punka på cykelkedjan";)
Ska man köra med dåliga ursäkter kan man lika gärna ta en riktigt dålig!

Stefan Hagberg sa...

Till ML: HAHA! Den innehåller ett icke föraktiligt mått av den sällsynta varan självironi;-)

ML sa...

Man kan inte skylla på väckarklockan varje morgon!*L*