tisdag 9 mars 2010

Next stop Beirut




Eftersom Carina ska åka till Beirut på torsdag så tänkte jag att göra lite reklam. Trav har dom inte vad jag vet men däremot galopp som framgår av ovanstående som är ett tidningsklipp från en lokal tidning från 1984 som gäller galoppbanan med det illustra namnet Palace of Peace. Där kan publiken bli lite exalterad fortfarande. Jag vet inte men några av killarna vid ringside här påminner om några man brukar stöta på i Travrondens forum...eller?



Nu heter den Beirut Hippodrome. Rätt olikt den publik man brukar se på Täby och Jägers faktiskt som man kan se i nedanstående reportage från BBC. Men staden är vacker utöver det vanliga. Lite mer hästar och nybörjar spelare vid samma ställe fast i lite lugnare tempo med efterföljande rundtur på konstmuseeum och den där fiskrestaurangen borde någon besöka, kanske efter ett besök på Beirut Hippodrome. Men satsa inte på nummer 3 eller 1...
http://www.youtube.com/watch?v=mHixO0_46p8

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! hästar?
Jag trodde det var kamelritt som gällde där?
Är jag dålig påläst men förbjuder inte Koran spel om pengar?

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym: Hej! Det vet jag inte. Såvitt jag vet förekomme rdet inofficiella bet i Dubai på hästar.

Libanon är lite speciellt. Det landet består huvudsakligen av kristna och muslimer. Det är inte alla muslimer som håller så hårt på reglerna.

Mustafa som jag känner har en massa krogar och sedan är han väldigt noga med Ramadan.

Det beror på. Vi ska ju följa de tio budorden. Jag ska inte räkna upp några exempel men alla håller väl inte lika hårt på principerna.

Katolikerna går och ber om ursäkt när det är fullt i syndpåsen och sedan är det bra.

Inga kameler i Libanon vad jag vet. Innan Israel började demolera landet för trettio år sedan så var det mellan österns riviera. På våren kan man åka skidor på förmiddagen och bada på eftermiddagen i medelhavet.

I Erbil finns en gigantisk nybygd moské bygd av en kille som spelat kort och smugglat och på det sättet tjänat ihop till både ett bra liv och en lösning på sina moraliska problem.

Allt är möjligt!

Anonym sa...

Den där killen i vita tröjan .. han som inte verkar vara riktigt riktig.. kan vara Zoot!!?

ML sa...

När jag hör Beirut nämnas påminns jag alltid om ett uttryck vi ofta använde oss av när jag växte upp "är du helt Beirut eller?"

Det bombades rejält där på den tiden.

Stefan Hagberg sa...

Till Anonym 14:06: Hej! Svårt att se från så långt håll.

Till ML: Absolut. En verkligt bra bok är "From Beirut to Jerusalem" av Thomas Friedman som var NYT:s korrespondent under den tiden.

På den tiden bodde alla journalister på ett hotell vid namn Commodore. Så här skriver Friedman om det i boken:

"Every war has its hotel and the Lebanese wars had the Commodore. The Commodore was an island of insanity in a sea of madness. It wasn´t just the parrot in the bar which did a prefect imitation of the whistle of an incoming shell, that made the place so weird..."

Som sagt mycket läsvärd.